کد خبر 1274340
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
روزنامه نمایه

این روزها، برخی رسانه‌ها با انتشار اخبار غیرواقعی علاوه بر دادن سوژه به رسانه‌های معاند، باعث تشویش افکار عمومی و ناامیدی مردم می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه شرق، چند هفته‌ای است که با روی کار آمدن دولت جدید، تلاش خودش را به کار گرفته تا با اخبار جنجالی و حتی دروغین خودش را در صدر اخبار نگه دارد.

این روزنامه‌ اصلاح‌طلب، هفته پیش در ادعایی عجیب مدعی شد که آموزش و پرورش مصوبه‌ای را به مدارس ابلاغ کرده که از ارائه کارنامه و و پرونده دانش آموز به مادران خودداری شود!

سوژه‌هایی که روزنامه اصلاح‌طلب به ضدانقلاب می‌دهد

موضوعی که بلافاصله با واکنش آموزش و پرورش روبرو شد و این دروغ تکذیب شد. محمدحسین کفراشی مدیرکل رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش گفت: به هیچ وجه چنین قانون و بخشنامه‌ای وجود ندارد و پدر یا مادر هر دو می‌توانند به عنوان ولی دانش آموز در امور آموزشی و پرورشی فرزند خود مشارکت داشته باشند؛ تنها در صورتی ممنوعیت مشارکت در امور پرورشی و تربیتی دانش آموز اعمال می‌شود که پدر یا مادر با هم اختلاف داشته یا جدا شده باشند و حضانت فرزند به یکی از اولیای دانش آموز (یا مادر یا پدر) برسد که در این صورت هم صرفا ممنوعیت برای مادر وجود ندارد

ادعای روزنامه شرق اما بلافاصله به سرخط بسیاری از رسانه‌ها و حتی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان تبدیل شد.

سوژه‌هایی که روزنامه اصلاح‌طلب به ضدانقلاب می‌دهد

شرق که معلوم نیست چرا در روزهای پایانی شهریور ناگهان به یاد کارنامه و پرونده دانش‌آموزان افتاده گذشته، برای اثبات ادعای غیرمنصفانه خود سعی کرده از بیشترین سیاهنمایی ممکن همراه با ادبیات فمنیستی استفاده کند؛ درست همان چیزی که مطلوب رسانه‌های ضدانقلاب است. بخش‌هایی از این گزارش را بخوانید:

- تناقض آشکار بین گزاره‌ای که بهشت را ارزانی زیر پای مادران می‌داند اما به او حقوقی مساوی با پدر نمی‌دهد هر بار به شکلی در زیست روزمره زنان ایرانی بروز پیدا می‌کند. 
- در آستانه شروع سال تحصیلی جدید مصیبتی نو مادران را روانه دادگاه‌ها کرده است. مصیبتی که در آن مادر به اندازه‌ای رسمیت و اعتبار ندارد که پرونده یا کارنامه فرزندش را دریافت کند. مصیبتی که به همین جا محدود نمی‌شود و زنان را در نقش مادری بارها و بارها تحقیر می‌کند.

- چک این مدرسه با حقوق من داده می‌شود آن‌ وقت نمی‌توانم مدرک پسرم را تحویل بگیرم؟ این حقیقت تلخ مادربودن در ایران است.

* دروغ پیش‌فروش واکسن‌های برکت

جنجال دیگر روزنامه شرق که سروصدای زیادی را در هفته‌های گذشته به وجود آورد، مربوط به ادعای تاجرنیا مبنی بر پیش‌خرید واکسن‌های برکت به قیمت یک میلیارد دلار بود.

سوژه‌هایی که روزنامه اصلاح‌طلب به ضدانقلاب می‌دهد

در این گفت‌وگو آمده است که برکت دز واکسن را ۲۰۰ هزار تومان به دولت پیش‌فروش کرده است که با توجه به نیاز کشور به ۱۲۰ میلیون دز واکسن، این شرکت حدود یک میلیارد دلار از صندوق و محل اعتبارات دولتی هزینه دریافت کرده است و همین ماجرا دلیل عدم تمایل برای واردات واکسن از سوی دولت پیشین معرفی شده است.

این ادعای شرق که ترکیبی از چند خبر تحریف شده است، بلافاصله با استقبال رسانه‌های ضدانقلاب مواجه شد. اما تاجرنیا با تحریف کدام اخبار به چنین ادعایی رسیده بود؟ سازمان غذا و دارو، براساس فرمول همیشگی خود، قیمت محصولات دارویی داخلی را حدود ۷۰ درصد متوسط قیمت محصول مشابه خارجی تعیین می‌کند. در زمان تولید واکسن برکت هم بر اساس همین فرمول، قیمت اولیه «هر نوع واکسن ایرانی» کرونا به‌صورت علی‌الحساب ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد اما با این پیشفرض مهم که: این قیمت نهایی نیست و پس از بررسی‌های بیشتر، قیمت نهایی اعلام خواهد شد.

از طرفی، طبق سند ملی واکسیناسیون که در ۲۰ دی ۱۳۹۹ (۵ ماه قبل از تولید برکت) مصوب شده بود، ایران به ۱۲۰ میلیون دز واکسن احتیاج داشت. البته در همان سند هم تصویب شده بود که واکسیناسیون نباید معطل واکسن ایرانی باشد و برنامه واکسیناسیون، طبق زمان‌بندی تعیین شده با هر واکسن موجود (داخلی یا خارجی) صورت می‌گیرد. ظاهرا تاجرنیا با ترکیب و تحریف این دو خبر، فرض کرده که قیمت نهایی واکسن برکت ۲۰۰ هزار تومان (حدود ۸ دلار) است و قرار است همه ۱۲۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز ایران هم توسط برکت تامین شود و با ضرب این عددها به مبلغ ۱ میلیارد دلار رسیده است. اما معلوم نیست چطور این اخبار تحریف‌شده را با یک دروغ بزرگ همراه کرده که: تمام این مبلغ هم توسط موسسه برکت دریافت شده است.

جالب اینجاست که ایران تا پیش از تولید واکسن برکت ۱۱۰ میلون دز واکسن خارجی خریده بود، هرچند به دلیل تحریم‌ها و شیوع سویه‌های جدید کرونا موفق به وارد کردن تمام خرید خود نشده بود. تنها پس از تولید برکت و رفع تحریم‌ها بود که امکان ورود واکسن‌ها مهیا شد. ضمن آنکه با استقرار دولت جدید، واردات واکسن شدت گرفت و تا امروز نزدیک به ۶۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است.

سوژه‌هایی که روزنامه اصلاح‌طلب به ضدانقلاب می‌دهد

البته ادعای عجیب تاجرنیا بلافاصله با واکنش افراد مطلع مواجه شد. علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر سابق بهداشت در واکنش به گفت‌وگوی شرق با علی تاجرنیا گفت: دولت قبل که یک‌میلیارد دلار ستادکرونا را هم پرداخت نکرد! تکرار این موضوعات کذب و غلط تنها باعث تشویش اذهان عمومی و عصبانیت مردم خواهد شد.

حجت نیکی‌ملکی، سخنگوی «ستاد اجرایی فرمان امام» نیز اظهارات علی تاجرنیا را تکذیب کرد.

گروه دارویی برکت، تولید کننده واکسن برکت هم با ارسال تکذیبیه به روزنامه شرق، اعلام کرد: «ادعای دریافت بیش از یک میلیارد دلار اعتبار دولتی برای پروژه واکسن برکت اساسا کذب و یک دروغ بزرگ است و گروه دارویی برکت تاکنون هیچ پیش‌پرداختی بابت تحویل واکسن‌های تولیدشده به وزارت بهداشت دریافت نکرده و حتی بیش از نیمی از هزینه واکسن‌های تحویل داده‌شده نیز هنوز از طرف وزارت بهداشت پرداخت نشده است.»

* زیر سوال بردن واکسن‌های شرقی مورد استفاده در ایران

پیش از این نیز روزنامه شرق مطلب جنجال‌برانگیز دیگری را علیه واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک منتشر کرد. این روزنامه موضوع ابتلا به کرونا پس از تزریق دز دوم این واکسن‌ها را به‌عنوان تیتر خود انتخاب کرد.

سوژه‌هایی که روزنامه اصلاح‌طلب به ضدانقلاب می‌دهد

تلاش شرق برای ایجاد هراس نسبت به واکسن‌های چینی و روسی، در حالی است که بر اساس تحقیقات علمی، هیچ واکسنی ایمنی‌ ۱۰۰درصدی ایجاد نمی‌کند و پس از تزریق دز دوم تمامی واکسن‌ها همچنان احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد. از سوی دیگر این هجمه‌ها درحالی است که واکسن‌های اسپوتنیک و سینوفارم استفاده شده در ایران باعث کاهش چشمگیر موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شدند. اما روزنامه شرق در ادامه سیاست‌های غرب‌گرایانه خود، احساس وظیفه کرده بود که این ویژگی را صرفا به واکسن‌های شرق نسبت دهد.

* شایعه مراسم معارفه تجملاتی زاکانی

البته حاشیه‌های روزهای اخیر روزنامه شرق به این موارد محدود نمی‌شود. این روزنامه اصلاح‌طلب مدعی شد که علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران در پی برپایی مراسم معارفه‌ای بسیار مجلل با حضور سران قوا است و مکان‌های مختلفی برای برگزاری این مراسم مورد بازدید تیم او قرار گرفته است.

این شایعه نیز از دیگر مواردی بود که بلافاصله سر از رسانه‌های ضدانقلاب درآورد و با استقبال آنها روبرو شد.

سوژه‌هایی که روزنامه اصلاح‌طلب به ضدانقلاب می‌دهد

البته این شایعه‌سازی شرق نیز دوام چندی نیافت و بعد از چند روز، زاکانی در کنار مزار شهدای گمنام، ساده و بدون هیچ مراسمی فعالیت خود رابه‌عنوان شهردار تهران آغاز کرد.

سوژه‌هایی که روزنامه اصلاح‌طلب به ضدانقلاب می‌دهد

به نظر می‌رسد روی کار آمدن دولت انقلابی و اتخاذ رویکرد خدمت‌گرایی توسط مدیران اجرایی چندان به مذاق روزنامه شرق و حامیان آنها خوش نیامده و این رسانه‌ها تلاش می‌کنند با خبرسازی‌های جعلی مکرر، فضای روانی جامعه را به التهاب بکشانند. باید دید بازی بعدی این روزنامه چه چیزی را هدف خواهد گرفت و تا چند روز می‌تواند کنداکتور رسانه‌های ضدانقلاب را پر کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اندی IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    9 8
    درطی چهل سال همین طیف ودارودسته اش جز دروغ وتهمت علیه نهاد های انقلابی وآّب به آسیاب دشمن ریختن ومایوس کردن مردم کار دیگری انجام ندادند
  • م.ر IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 0
    هرزنامه هایی مثل شرق و آرمان و... باید هزینه چاپ و انتشار اخبار کذب رو به شدیدترین حالت پرداخت کنند ولی چون معمولا دستگا های ناظر با مصلحت اندیشی های بیجا از جرمشون میگذرند این ها هم جسور شدند و راحت دروغ هاشون رو منتشر میکنند ضمن اینکه پیشنهاد میکنم جدا وزیر ارشاد منابع مالی شرق و آرمان ملی و اعتماد رو بررسی کنه چون خیلی مشکوک در حال حاشیه سازی هستند
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 0
    وقتی دروغگویی هزینه نداشته باشه.کنتور هم نداره. پررویی هم در حد نجومی .یعنی تا می آن می گن خبر قبلی دروغ بود.یه دروغ جدید می گه. مشرق جان تو کشور ما خبری از دادگاه مطبوات وجراید نیست؟ واقعا اینقدر کشورمون بی قانونه؟
  • DE ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 0
    قانونی باید باشه رسانه ای که دروغ چاپ میکنه و اذهان عموم رو با دروغ مسموم میکنه حسابی تنبیه مالی بشه و دراین رسانه این نوع چرایم همراه با تنبیه باشه وتا مدتی دکان شون بسته بشه تا ادم بشن! راهی جز افشاگری و تنبیه قانونی و عملی برای این نوع جرایم وجود نداره.این دسته رسانه های دروغ گو و قانون شکن از بخل و شکست ای که خورده اند اینجور دارن دست و پا میزنن!
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    2 0
    شما اگر این جریان رسانه ای معاند را در این چند سال دنبال کنید قطعا متوجه خواهید شد سربازگیری اینها از روزنامه ها و سایت های داخلی اصلاح طلب است . نمونه اش مسی علی‌نژاد و کارمندان بی بی سی پرشین که عموما در روزنامه های اصلاح طلب کار می کردند و بعد جذب دشمن شدند
  • الف س SE ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    اگه راست میگی بگو چند هزارم گرفته هاي تو و اون دکتر الکی میشه . صبر کن جمعه بگو که مثل افزایش نرخ بنزین یدفعه شوکه نشه ..
  • الف س SE ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    در رابطه با دروغ پیش فروش واکسن برکت
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    چرا قوه قضاییه با اینها برخورد نمیکنه ؟!
  • نبی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    زین پس بجای واژه بیگانه روزنامه شرق بفرمایید روزنامه طنز گل آقا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس