کد خبر 1273892
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۵
افت تحصیلی

اگر آموزش و پرورش نتواند این وضعیت را سامان بخشد و چاره برای آن بینیشد ما در سال‌های آینده با یک نوع بیسوادی پنهان مواجه هستیم. فارغ التحصیلان پایه‌هایی که صلاحیت ورود به مقطع بعدی را ندارند.

به گزارش مشرق، با ورود کرونا به کشور و تعطیلی آموزش حضوری و کوچ نظام آموزشی به سمت شبکه‌های مجازی، از نتایج بدست آمده در آزمون ها و امتحانات می‌توان اینگونه استنباط کرد که گرچه دانش آموزان نتایج قابل قبولی رادر امتحانات کلاسی و پایان ترم اخذ کرده اند، اما به اذعان معلمان ،والدین و حتی خود آن ها آنگونه که باید نتوانسته به یادگیری بپردازند و آموزش‌های مجازی برای بهبود یادگیری و عملکرد آن‌ها و حتی آزمون‌های مجازی برای سنجش کامل آموخته‌های آن‌ها مکفی نبوده است.

با اعلام حضوری شدن امتحانات پایه نهم و دوازدهم بنا بر اذعان خود دانش آموزان و همچنین مشاهده نتایج حاصل از آن از سوی کادر آموزشی مشخص شد که علی رغم نمرات قابل قبول و نتایج حاصل از آزمون‌های مجازی این دانش آموزان در آزمون‌های حضوری چنانچه که باید نتوانسته اند نتایج قابل قبول کسب کنند.

خود دانش آموزان نیز با اعلام حضوری شدن آزمون‌های نهایی برخی پایه‌ها اعلام کرده اند که زمانی که آموزش مجازی بوده است ما نمی‌توانیم آزمون حضوری دهیم و امادگی کافی را برای آن نداریم و در واقع یادگیری در آن حدی نیست که بتوانیم و اعتماد به نفس آزمون حضوری را داشته باشیم.

از سویی دیگر علاوه بر دانش آموزان پایه‌های بالاتر دانش آموزانی که سال‌های اول و دوم ابتدایی بودند نیز به اذعان خانواده‌ها همچنان در آموختن مهارت‌های پایه‌ای دچار معضلاتی هستند؛ و این موجب نارضایتی خانواده‌ها نسبت به آموزش‌های مجازی و اثر بخشی آن است.

اما سوال مورد توجه این است که آیا به طور کلی یادگیری آنچنان که باید در این نوع آموزش اتفاق افتاده است؟
افرادی که به هر دلیلی نتوانسته اند در این دوسال آنچنان که باید به طور موثر آموزش ببینند چه معضلاتی را به نظام آموزش کشور و در نتیجه آن چه هزینه‌هایی را بار می‌کنند؟

آیا یادگیری به طور موثر اتفاق افتاده است
طی دو سال آموزش حضوری، تدریس‌ها در فضای مجازی اتفاق افتاد و دانش آموزان نیز در این کلاس‌ها شرکت کردند، تکالیفی انجام دادند و در امتحاناتی شرکت کردند، نمرات مقبولی نیز دریافت کرده اند، اما ایا این نمرات نمرات واقعی ان‌ها است؟ آیا یادگیری و فرآیند تثبیت معانی و موضوعات به طور کامل اتفاق افتاده است؟
در واقع در فرآیند یادگیری- یاددهی با آموزش مجازی اختلالاتی ایجاد شده است ،دانش آموزان و معلمان که تا به قبل به روش حضوری اموزش دیده و آموخته اند در شرایط موجود نمی توانند این فرض را داشته باشند که این وسیله های هوشمند کارکرد کلاس آموزشی را داشته باشد.نگاه موجود به اموزش یک نگاه سطحی است و به طور یقین نیز فرایند یادگیری سطحی اتفاق می افتد.

بازماندگان از تحصیل
بیشترین آسیب و محرومیت از آموزش حضوری متوجه دانش‌آموزان دوره ابتدایی است، چون دانش‌آموزان دبستانی، باید مهارت پایه مانند «خواندن» و «نوشتن» را که با آموزش مجازی قابل انتقال نیست و یا به سختی ممکن است را فرا بگیرند.

از این رو در دو سال گذشته با انبوهی از دانش آموزانی مواجه بوده ایم که یا برای ورود به پایه‌های اول و دوم ثبت نام نکرده و یا اینکه پس از ثبت نام و مشاهده وضعیت و ضعف های موجود ترک تحصیل کرده اند.
رضوان حکیم زاده معاون ابتدایی آموزش و پرورش در این مورد گفت: در سال تحصیلی گذشته در حدود ۲۱۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل ناشی از شرایط کرونا وجود داشت که این امار نسبت به سال قبل ۷۰ هزار نفر افزایش داشته است، اگرچه که بسترهای ویژه‌ای برای استفاده همه دانش آموزان از آموزش مورد استفاده قرار گرفته بود، اما برخی خانواده‌ها به دلایلی، چون نگرانی از شیوع کرونا اجازه تحصیل به فرزندان خود نداده اند.

وی ادامه داد:بیشترین دانش آموزانی که در دو سال گذشته ترک تحصیل کرده و یا ثبت نام نکرده اند دانش آموزان سال‌های اول و دوم ابتدایی بودند که خانواده‌های آنان ترجیح دادند به دلیل مشکلات کرونا، پس از این بحران وارد مدرسه شوند.

جدا از دانش آموزانی که ثبت نام نکرده و ترک تحصیل کرده اند دانش آموزانی نیز وجود دارد که علی رغم سنجش‌ها و آزمون‌های مجازی و اخذ نمرات قابل قبولی صلاحیتی برای فارغ التحصیلی در پایه خود را برای ورود به مقاطع قبلی ندارند.

ایرجی مادر یکی از دانش آموزان پایه اول ابتدایی در مورد این نکته گفت:با توجه به اینکه سال ۹۸ فرزندم در پایه پیش دبستانی بود پس از چند ماه با ورود بیماری کرونا و تعطیلی مدارس، پایه اول ابتدایی را نیز در سال ۹۹ به صورت مجازی آموزش دید خارج از استرس‌هایی که به واسطه نوع آموزش من و فرزندم با آن مواجه بودیم، مهارت‌های اولیه، چون خواندن و نوشتن هنوز برایش سخت است و علی رغم اینکه ساعت‌های زیادی در کنار آموزش مجازی در کنارش بودم، اما همچنان مشاهده می‌کنم که به عنوان یه دانش آموز اول ابتدایی مهارت‌های پایه را ندارد و از این رو نگرانم که در سال آینده چگونه می‌خواهد به پایه دوم برود.
وجود چنین معضلاتی در نحوه آموزش مجازی به ویژه در سال‌ها پایه‌ای و مهم نظام آموزش کشور را در سال‌های آینده دچار چالش می‌کند، دانش آموزانی که علی رغم گذراندن دروس و امتحانات و فارغ التحصیلی در پایه و یا مقطعی فکر می‌کند که این صلاحیت را دارند که وارد مقطع بعدی شود، اما از بدو ورود ایرادات و ضعف‌ها رخ می‌نماید.

از این رو اگر آموزش و پرورش نتواند این وضعیت را سامان بخشد و چاره برای آن بینیشد ما در سال‌های آینده با یک نوع بیسوادی پنهان مواجه هستیم. فارغ التحصیلان پایه‌هایی که صلاحیت ورود به مقطع بعدی را ندارند.

در پایان باید تاکید کرد در صورت موافقت‌هایی برای برگزاری کلاس‌های حضوری، نظام آموزشی کشور باید با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از آموزش‌های غیر حضوری با تاکید بر رعایت پروتکل‌ها بویژه در مدرسه‌های کم جمعیت آموزش حضوری را توسعه و ضعف‌های موجود در پایه‌های قبل را با برنامه ریزی منظم مرتفع نماید.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    5 3
    بهتر زودتر خلاص شدن بچسبند به کار آزاد خوشبخت میشن
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    2 2
    الان که اوضاع کشور تراژدیک بود وبه اندازه کافی تواین مدت مردم داغدارشدندوقطعا بازگشایی میتونست فاجعه بدتری بباربیاره تا تایید نظر اپیدمیولوژیست درمورد تبدیل بیماری به وضع کنترل وحتی اندمیک هرتصمیمی درمورد بازگشایی مصداق اتش درانبار مهمات هست پس لااقل دراین یک مورد تصمیم را به اپیدمیولوژیستها بسپارید اما درمورد تحصیلات واهمیت سوادو... نسل ما که همیشه دراسترس کنکور ورتبه برتر دانشگاه دولتی روزگارسپری کرد حداقل خود من ازجوانی وشورونشاط فقط ریاضت برای امتحانهای مختلف یادمه الان که مدرک دکترادارم در۴۰ سالگی نه ازدواج کرده ام نه خانه ونه ماشین دارم درامدم هم حدود۴میلیون درماه هست با کارروزانه ۹ساعت درشرکت خصوصی وقتی میبینم دوستان واشنایانی که کمترین استفاده ازقشر وعمق لوبهای مغزشون کردن الان حداقل ازمن وامثال من شرایط به مراتب بهتر زندگی رودارند قطعا هیچ وقت اینگونه بهترین دوران زندگی خودرابا کنکور وامتحان وارتقا تحصیلی و...سپری نمیکردم پس دوران حرفهای کتابی وشیک گذشته
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      عالی عالی بود حرف دل همه هست
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    4 0
    الان که وضع بیسوادها ۱۰۰برابربهترازتحصیلکرده هاست
  • سینا IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    سلام.نظام مدرسه،تمام غربی رو دارید میگید!؟ ببخشید کجا این نظام مدرسه غربی در ایران اسلامی؟! حتما کتاب دینی رو می فرمایید ؟! . جالبه قشنگ در این نظام درسی مستحبات میشه واجب! واجبات میشه،مستحبات دسته هزارم! . یعنی دانش اموز،صبح زود باید بره مدرسه! اما اگر صبح خواست بلند شه نماز بخونه! این ظلم که بیدارش کرد(به ظن عده ای) ! یا اگر دیگه نرفت مدرسه، بدبخت میشه! (انگار که نماز روزه و ... رو دیگه انجام نمیده و میره جهنم!). کسی رفت نشست با تحقیق،مهارت یاد گرفت،این مهارت بدرد نمیخوره! چون باید در مدرسه درس یاد بگیرید(دقیقا اون چیزی که معلمه گفته) . دقیقا همون پاسخ رو بده! و نمره بگیره،و سال بعدی هم همش رو یادش بره! چرا چون اصول نظام کفر و شرک! وقت تلف کردن در دنیاست! .. در اصل این نظام اموزشی و پرورشی است،که خروجی غربی میده بیرون(بدون فکر و بدون اندیشه،بدون مهارت) فقط برای کاری که دیگران میخواهند(سرمایه دارها! قدرت ها) بدون سوال و دلیل و منطق ها یادگیری. بدون اعتقادات قوی! تازه امروزه الان شما با یک جستجو ساده،کوهی از اطلاعات با کیفیت تصویری،صوتی،متنی می تونید پیدا کنید!.. در واقع نظام اموزش و پررورش غربی حال حاضر کشور. نه تنها خروجی دینی ندارد! و چیزی به دانش اموزش یاد نمیده و منفی است وقت بسیار پر ارزش کودکی،نونهالی و نوجوانی ! که از الماس بالاتر است،را نیز او میگیرد،نه درست بازی میکند و تفریح،نه به عبادت می پردازد و نه منطق ها دینی اسلامی ما رو انجام میده. و در یک کلام زندکی کردن را یاد نمی گرد. الان این مدرسه ها شد،محل درامد زای و پول زایی ! کلاس کنکوریها ،گام به گام ها و دها چیز کاملا بی منطق دیگه ! که دارن پول و ثروت و عمر زندگی مردمان یک کشور مسلمان را تلف میکنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس