به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: نمایشگاهی که تلاش‌های رژیم بعث برای آغاز جنگ را افشا کرد

درگیری‌ها مدت‌ها قبل از 31 شهریور 59 آغاز شده بود. در چهاردهم شهریور 1359، این درگیری‌ها شکل دقیقی به خودش گرفت، ارتش عراق رسماً کوبیدن قصر شیرین و دیگر شهرهای مرزی را شروع کرد و تک‌های منطقه‌ای را انجام می‌داد. با استناد به اخبار روزنامه‌ها و رسانه‌های جمعی می‌توان گفت تقریباً در حدود دو تا دوازده روز قبل از حمله‌ 31 شهریور، پاسگاه‌های کشور در سرتاسر مرز غرب و جنوب مورد حمله واقع شد و حتی در مورد «خان لیلی» موفق به پیشروی و تصرف آن منطقه گردید.

در محور جنوب هم از 22 شهریور ماه، عراق ابتدا با تک تیراندازی روی لنج‌ها و کشتی‌هایی که از روی اروند کنار عبور می‌کردند و بعد تیراندازی به واحدهای مرزی در خطوط تماس، درگیری با سلاح‌ها سبک را آغاز کرد و بعد از چند روز به درگیری شدید با خمپاره‌انداز بدل گردید. به طوری که در 23 شهریور، یعنی هشت روز قبل از آغاز رسمی و همه جانبه‌ جنگ، تعدادی شهید و مجروح ‌شدند.

حجت‌الاسلام سید حمید علم‌الهدی درباره‌ شروع جنگ و اقدامات نیروهای انقلابی چنین می‌گوید:‌ «در این ایام، شهید حسین علم‌الهدی نمایشگاهی برپا کرد که در آن وسایلی که دولت عراق به روستائیان ساکن مناطق مرزی داده بود، در مرکز ثقافی و یکی از سالن‌های آن به معرض دید مشاهده‌کنندگان قرار داد. در خاطرم هست که خبرنگاران را نیز دعوت کرد و اعلام کرد ما به دولت اعلام می‌نماییم که عراق درصدد شروع جنگ است و به آنها اعلام خطر کرد، اما دولت به حرف افرادی مثل حسین توجهی نداشت و یا آینده‌نگری نمی‌کرد. یکی از کارهایی که این نمایشگاه کرد این بود که جنگ را پیش‌بینی نمود.»

منبع این نوشته کتاب انقلاب اسلامی در اهواز جلد دوم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    2 0
    لعنت بر بنی صدر خائن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس