پروتکلهای بهداشتی مشاغل در ماه‌های آینده مورد بازنگری قرار می‌گیرند/ میانگین رعایت پروتکل ها در هفته گذشته ۴۱ درصد بود

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با توجه به سرعت گرفتن روند واکسیناسیون، تلاش ما این است که پس از واکسیناسیون مشاغل و گروه‌های حساس، پروتکل‌های بهداشتی بازنگری شوند.

به گزارش مشرق، محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: مشاغل حساسی که ارائه خدمات می‌کنند و محدودیت داشتند و برخی از آن‌ها همانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مجتمع‌های تجاری جز مشاغل گروه یک بودند، ترددهای زیادی داشتند که مجبور بودیم در برخی مشاغل، محدودیت‌هایی را اعمال کنیم، اما با توجه به سرعت گرفتن تزریق واکسن در کشور، این پروتکل‌ها در ماه‌های آینده تغییر می‌کنند و بر اساس قرنطینه هوشمند، اجرایی می‌شوند.

وی افزود: وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان در کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد و به طور میانگین رعایت این پروتکل‌ها در هفته گذشته در کشور حدود ۴۱ درصد بود که این یک زنگ خطر است. با توجه به تاکید وزیر بهداشت و مباحثی که در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد، پروتکل‌ها و محدودیت‌ها هوشمند می‌شوند البته تا هوشمند شدن آنها، مقداری زمان داریم، چون باید پوشش واکسیناسیون، بیشتر باشد. اگر پوشش واکسیناسیون به بیش از ۷۰ درصد برسد، پروتکل‌ها را به خدمت دهندگان و خدمت گیرندگانی گره می‌زنیم که دو نوبت واکسن خود را دریافت کرده اند و ایمنی نسبی دارند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: اطلاعات افرادی که دو نوبت واکسن خود را تزریق کرده و در سامانه وزارت بهداشت موجود است باید به سامانه اصناف و مرکز سلامت محیط و کار که دستگاه نظارتی وزارت بهداشت است، متصل شوند به گونه‌ای که این اطلاعات بر روی تلفن‌های همراه همه افراد، اطلاعات قابل دریافت و مشاهده باشد. به عنوان نمونه فردی که واکسن خود را تزریق نکرده نمی‌تواند به راحتی وارد یک سینما شود و فیلم تماشا کند بنابراین حتماً باید این فرد دو نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده باشد و در هنگام خرید بلیط، این موضوع توسط سامانه‌ها، استعلام شود.

فرهادی ادامه داد: همکاران ما در بازنگری پروتکل‌های بهداشتی در همه مشاغل و گروه‌ها فعال شده اند. به عنوان نمونه در مورد پاساژهای با فضای بسته، همکاران ما مشغول محاسبه متراژ و میزان تهویه هوا هستند تا زمان را مشخص کنند که یک فرد برای خرید در یک پاساژ به چه میزان زمان نیاز دارد. یا حضور افراد در فضای بسته حتی در صورت دریافت دو نوبت واکسن کرونا، چقدر باید باشد و یک پاساژ باید چه تعداد ورودی داشته باشد؟ هدف ما از تغییر پروتکل‌ها، ایجاد محدودیت برای افرادی است که واکسن کرونا تزریق نکرده اند تا نتوانند از خدمات استفاده کنند و در مقابل، افرادی که پروتکل‌ها را رعایت و دو نوبت واکسن کرونا تزریق کرده اند بتوانند مشمول مشوق‌های ویژه‌ای شوند.

وی خاطرنشان کرد: هدف کلی ما این است که سعی کنیم سلامت را با معیشت و اقتصاد مردم گره بزنیم تا به معیشت کسانی که تابع رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، ضربه‌ای وارد نشود. در حال حاضر تعداد اندکی ممکن است پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و این باعث اختلال در کسب و کار و معیشت همه افراد می‌شود. از نظر کارشناسی این روش پیچیده و پیاده کردن آن، عملی و قابل اجرا است، اما پیش شرط اصلی آن، افزایش پوشش واکسیناسیون در گروه‌های مختلف است تا سلامت گروه‌های شغلی را به اقتصاد آن‌ها گره بزنیم.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: متأسفانه درصد استفاده از ماسک در کشور به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است البته برخی از استان‌ها از این نظر در وضعیت مطلوبی قرار دارند. وضعیت استفاده از ماسک در تهران به اندازه میانگین کشوری و حدود ۵۰ درصد است البته در برخی مناطق تهران، وضعیت استفاده از ماسک، بسیار خوب و در برخی مناطق، نامناسب و در برخی مراکز خدمات مانند رستوران‌ها در فضای بسته، به شدت نامناسب است. متأسفانه تهویه نامناسب در برخی رستوران‌های با فضای بسته، عاملی برای انتقال بیماری است. یکی از شرایطی که موجب انتقال سریع ویروس دلتا می‌شود، تهویه نامناسب و فقدان هوای تازه است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    مطب دکترها و مخصوصا دکترها اصلا پروتکل رعایت نمیکنن
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    فقط مراقب باشید جریمه های کرونایی منع تردد شبانه لغو نشه یهویی پلیس ضرر کنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس