انصارالله یمن یک پهپاد پیشرفته نیروهای ائتلاف سعودی را سرنگون کرد

نیروهای «جنبش انصارالله» یمن یک فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) پیشرفته از نوع «وینگ لونگ ۲ » متعلق به نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی را منهدم کردند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه امروز (شنبه) به نقل از جنبش انصارالله یمن گزارش داد که یک فروند پهپاد «وینگ لونگ ۲» ساخت چین متعلق به نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان توسط این جنبش هدف قرار گرفته و منهدم شده است.  

بر اساس این گزارش، انصارالله یمن با موشک «زمین به هوا» از نوع «  ۰۷-۰۲-۱۴۴۳» موفق به رهگیری و انهدام این پهپاد در آسمان شهرستان «کتاف» در استان «صعده» شده است.  

پیشتر نیز یک منبع نظامی یمنی از کشته و زخمی شدن ۲۱ نفر از نیروهای وابسته به دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و انصار الله در جریان درگیری بین آن‌ها در استان «الحدیده» خبر داده بود.

انصارالله یمن یک پهپاد پیشرفته نیروهای ائتلاف سعودی را سرنگون کرد

پهپاد وینگ لونگ ۲ (Wing Loong II) نمونه ارتفا یافته و قویتر پهپاد «وینگ لونگ ۱ »  است که توسط گروه صنعت هواپیمایی «چنگدو» برای ارتش جمهوری خلق چین ساخته شده است.

وظیفه اصلی این پهپاد ماموریت‌های نظارتی و شناسایی و انجام حملات هوایی دقیق است و این پهپاد جنگی به لطف ارتباط ماهواره‌ای دارای قابلیت انجام ماموریت‌های رزمی در مسافت‌های طولانی است.

بر اساس اطلاعات برخی از منابع این مدل دارای رادار با توان نقشه برداری سه بعدی است.

پهپاد «وینگ لونگ ۲» تنها در ارتش چین خدمت می‌کند، اما برخی رسانه‌ها از خرید ۳۰۰ فروند از این مدل توسط عربستان و برنامه تولید مشترک آن با پاکستان و همچنین فروش به چند کشور دیگر مانند امارات و مصر خبر داده بودند.  

در سال ۲۰۱۸، دولت یمن و جنبش انصار الله بر سر آتش بس در الحدیده بر اساس توافقنامه استکهلم که شامل جابجایی مشترک نیروها از شهر الحدیده و بنادر آن (الحدیدة، الصَلیف و رأس عیسی) بود، به توافق رسیده بودند.

با این حال، این توافق به دلیل اختلافات بین دو طرف در خصوص جزئیات آن در میان اتهامات متقابل طرفین مبنی بر نقض آتش بس که از سوی سازمان ملل متحد در این استان ساحلی دریای سرخ اعلام شده بود، اجرا نشد.

ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۲ بار، آتش بس در استان الحدیده (غرب) یمن را نقض کرده است.

شبکه خبری «المسیره» یمن جمعه شب به نقل از یک منبع نظامی، ایجاد استحکامات جنگی در منطقه «الجبلیه» را از جمله موارد نقض آتش بس از سوی نیروهای وابسته به سعودی برشمرد.

این منبع همچنین گفت که ۱۱ مورد حمله هواپیماهای جاسوسی به مناطق «الجاح»، «الجبلیه» و پرواز ۲۱ فروند هواپیمایی جاسوسی بر فراز مناطق «الخمسین، الجاح، الفاره، حیس، الدریهمی و الجبلیه» از دیگر موارد نقض آتش بس در این مدت از سوی ائتلاف سعودی بوده است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، جنگ تمام عیاری را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد که بهانه آن بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، بوده است.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله سازمان جهانی بهداشت و «یونیسف» بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در یک قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    2 0
    انصارالله شکارچی پهیاد دست مريزاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس