کد خبر 1273344
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
رژیم گیاهی

عضو انجمن علمی تغذیه ایران اظهار کرد گیاهخواری انواع مختلفی دارد و متناسب با شرایط سلامت بدن هر فرد، باید به کار گرفته شود.

به گزارش مشرق، آزاده نجارزاده، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن علمی تغذیه ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: گیاهخواری انواع مختلفی دارد و علاقه به این نوع رژیم غذایی، در هر فرد به دلایل مختلفی شکل می گیرد.

وی ادامه داد: برخی از افراد گیاهخوار مطلق یا خام گیاهخوار هستند، یعنی مواد غذایی را به صورت پخته مصرف نمی‌کنند و حتی تخم مرغ و شیر را نیز کاملا از رژیم غذایی‌شان حذف می‌کنند.

نجار زاده گفت: بعضی دیگر از گیاهخواران، غذاهای گیاهی را مصرف می‌کنند، اما خام خواری ندارند و غذاهای حیوانی در رژیم غذایی‌شان جایگاهی ندارد. گروه دیگری هستند که لاکتو-اوو وجترین هستند، یعنی در کنار غذاهای گیاهی که مصرف می‌کنند، لبنیات هم مصرف می‌کنند، اما تخم مرغ در رژیم‌شان جایی ندارد و به طور کلی محدودیت رژیم‌شان از گیاهخواران صفر کمتر است.

او گفت: در گروه دیگری از گیاهخواران، لبنیات و موادی که منشا لبنی دارند مصرف نمی‌شوند، اما تخم مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: گروه دیگر گیاهخواران، علاوه بر منابع غذایی گیاهی از لبنیات و تخم مرغ هم استفاده می‌کنند و گروه آخر، همیشه گیاهخوار نیستند، اما مصرف گوشت قرمز را محدود کرده‌اند و به منظور احترام به محیط زیست، گوشت کمتری مصرف می‌کنند. نقطه مقابل آن‌ها، گروهی هستند که به آن‌ها وگان گفته می‌شود. این گروه هیچ محصول حیوانی را مصرف نمی‌کنند. به طور مثال حتی عسل را هم استفاده نمی‌کنند و از محصولات حیوانی مثل چرم و ابریشم نیز خودداری می‌کنند.

نجارزاده افزود: در مورد بحث سلامت رژیم گیاهخواری، می‌توان گفت، طبق مطالعات انجام شده، گیاهخوارانی که وگان هستند و مطلقا گیاهخواری می‌کنند نسبت به سایر افراد، لاغرتر هستند و میزان چربی و فشار خونشان هم پایین‌تر است و دلیلش هم این است که غلات سبوس دار و میوه و سبزی و آجیل بیشتری استفاده می‌کنند که این ترکیبات، غنی از فیبر و اسیدفولیک و آنتی اکسیدان بوده و سلامتی را به ارمغان می‌آورند.

او اظهار کرد: مطالعات اپیدمیولوژیک حاکی از این است که افرادی که همه چیزخوار هستند و رژیم‌های گیاهخواری را رعایت نمی‌کنند، نسبت به افراد گیاهخوار؛ بیشتر در معرض سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ و مقعد، هستند و می‌توان گفت؛ گیاهخواری ریسک این دو سرطان را کاهش می دهد و دلیلش هم این است که گیاهخواران لاغرتر هستند و یکی از مولفه‌های مهم ابتلا به این دو سرطان، یعنی چاقی را ندارند.

مصرف بیش از حد گوشت قرمز، ابتلا به سرطان کبد و ریه را افزایش می‌دهد

نجارزاده بیان کرد: از طرف دیگر، به این دلیل که گیاهخواران، حبوبات و میوه و سبزی بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان هستند، همچنین میوه و سبزی که در گیاهخواری مصرف می‌شود، احتمال ابتلا به سرطان‌هایی مثل سرطان معده، مری و ریه را کاهش می‌دهد و بدن را در برابر بروز این سرطان‌ها محافظت می‌کند.

او مطرح کرد: نکته‌ای که در مورد گیاهخواران مطلق، وجود دارد این است که ویتامین دی در این افراد، نسبت به سایرین کمتر است و این کمبود ویتامین دی می‌تواند، منجر به بروز ابتلا به سرطان شود. به این منظور بهتر است گیاهخواران، همزمان با مصرف ویتامین ب ۱۲، ویتامین دی هم مصرف کنند.

او افزود: تاکنون هیچ داده متقن علمی در مورد درمان سرطان‌ ها با گیاهخواری، اثبات نشده است و مطالعات کنونی فقط نشان دهنده کاهش بروز سرطان‌ها هستند.

نجار زاده ادامه داد: فردی که به سرطان مبتلا شده به دلیل شیمی درمانی ناشی از ابتلا به سرطان، دچار کاهش وزن و سوء تغذیه می‌شود و نیاز به پروتئین در او افزایش پیدا می‌کند. نکته قابل توجه این است که پروتئین مورد نیاز را نمی‌توان صرفا از منابع گیاهی تامین کرد و مصرف مواد لبنی و پروتئین‌های حیوانی هم مورد نیاز است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: افرادی که شیمی درمانی می‌شوند باید از مواد غذایی استفاده کنند که از نظر میکروب و سلامت، کنترل شده باشد. مصرف میوه و سبزیجات در این دوره منع می‌شود، چون ریسک خطر و آلودگی دارد و بنابراین افرادی که در دوره شیمی درمانی هستند، مجاز به رژیم گیاهخواری نیستند.

او اظهار کرد: مطالعات نشان داده که تراکم مواد معدنی در استخوان خانم‌هایی که در سن یائسگی بوده‌اند و به طور معمول از رژیم گیاهخواری استفاده کرده‌اند، کمتر از سایرین است. باید توجه داشت سلامت استخوان‌ها علاوه بر گیاهخواری به رژیم‌های زیاد دیگری نیز نیاز دارد.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس