کد خبر 1273307
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
طب سنتی

روغن بنفشه، روغن بادام شیرین، روغن کدو و انواع روغن‌های حیوانی برای درمان سرفه‌های خشک و روغن زنجبیل و زیتون برای درمان سرفه‌های خلط‌ دار موثر هستند.

به گزارش مشرق، سرفه یکی از علائم شایع و البته آزارهنده کروناست. برای خیلی از افراد تا چندماه بعد از بهبودی و منفی شدن تست کرونا نیز سرفه‌ها همچون یک بیماری قدیمی و کهنه باقی می‌مانند و ریه فرد را آزار می‌دهند.

با توجه به لزوم پوشیدن ماسک در معابر عمومی، سرفه داشتن از این هم سخت‌تر می‌شود و فرد بهبودیافته از کرونا را کلافه‌تر می‌کند.

در این گزارش راهکاریی از نگاه طب سنتی برای تخفیف سرفه‌ها در دوره درمان و از بین رفتن آنها در دوران نقاهت بعد از بیماری جمع آوری شده است.

این توصیه‌ها برای هر نوع سرفه دیگر مثل سرفه از ناشی سرماخوردگی هم مفید است. طب سنتی به عنوان یک مکمل موثر در کنار دیگر درمان‌های پزشکی و دارویی می‌تواند به روند درمان بیماری‌ها کمک کند.

غذاهای گرم و روان

از قدیم برای درمان بیماری به خصوص آنهایی که با درگیری ریه و سرفه در ارتباط است، غذاهای گرم و روان توصیه می‌شد.

حریره‌ها دسته‌ای از غذاها هستند که علی‌رغم شکل ظاهری لطیف، بسیار مقوی هستند. حریره نشاسته و مغزبادام مخصوصا اگر به آنها مقداری رازیانه و پودر بذر کتان و همچنین شیرینی طبیعی اضافه کنیم، درمان مناسبی برای گلودرد و سرفه هستند. شیربرنج دارچین و زعفران و انواع فرنی‌ها هم در این دسته قرار می‌گیرند.

همچنین به لیست غذاهای گرم و روان می‌شود انواع سوپ‌ها را هم اضافه کرد. بهتر است در سوپی که برای فرد مبتلا به کرونا یا بهبودیافته از این بیماری تهیه می‌شود از سبزیجات تازه مثل گشنیز، جعفری، پیاز، هویج و کدو استفاده کنیم.

گوشتی که در این سوپ‌ها استفاده می‌شود بهتر است از گوشت‌های گرم مثل گوشت بلدرچین و کبک باشد. این گوشت‌ها برای افرادی که سرفه خشک دارند بسیار مفید است.

دمنوش‌ ها را برنامه قرار بدهید

دمنوش گل پنیرک، گل ختمی و بنفشه دمنوش‌های موثری برای درمان سرفه، به خصوص سرفه خشک هستند. مصرف این دمنوش‌ها هر هشت ساعت یک بار برای بیمار درگیر سرفه توصیه می‌شود.

اما توجه داشته باشید که برخی داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شود نیز علاوه بر خاصیت ضدسرفه بودن از این داروهای گیاهی نیز داخل ترکیب خود بهره می‌برند.

پس اگر همزمان در حال مصرف داروی شیمیایی هم هستید، برای مصرف دمنوش‌ها و همچنین میزان و ساعت نوشیدن آنها با پزشک خود مشورت کنید.

از روغن‌ های گیاهی کمک بگیرید

چرب کردن قسمت‌هایی از بدن که با سیستم تنفسی در ارتباط هستند، برای درمان سرفه مفید است. روغن بنفشه، روغن بادام شیرین، روغن کدو و انواع روغن‌های حیوانی برای درمان سرفه‌ های خشک و روغن زنجبیل و زیتون برای درمان سرفه‌های خلط‌ دار موثر هستند.

این روغن‌ها را با ماساژ به قسمت‌های جلو و پشت قفسه سینه بمالید. همچنین مالیدن اسانس نعنا در نزدیکی بینی و روی قفسه سینه، جهت کاهش درد قفسه سینه و همچنین اسپاسم‌های ناشی از سرفه کردن، مفید است.

چه چیزهایی نخوریم؟

آب سرد، موادغذایی ترش مثل ترشیجات، میوه‌های نارس و ترش، ادویه‌های بسیار گرم مثل زنجبیل و فلفل، سیر و پیاز خام از ممنوعه‌ها برای افراد مبتلا به سرفه هستند.

همانطور که گفته شد بهتر است تا بهبود سرفه‌ها از غذاهای گرم، روان و مقوی استفاده کنیم. بنابراین خوردن غذاهای سنگین و دیرهضم مقل حلیم و کله‌پاچه و غذاهایی که طبع سرد دارند مثل ماست، دوغ، خیار و گوجه توصیه نمی‌شود حتی کاسنی که یک عرق گیاهی اما با طبعی سرد است برای سرفه مفید نیست. غذاهای سرخ‌کردنی هم برای بیماری درگیر با سرفه مناسب نیست

این دسته از بیماران نباید در معرض هوای سرد و خشک قرار بگیرند و اگر مجبور به تردد در بیرون از خانه هستند باید سر و صورت خود و همچنین قفسه سینه خود را از بادهای پاییزی بپوشانند. در غیر این‌صورت علائم بیماری در آنها تشدید خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    10 1
    علاوه بر موارد گفته شده و تجویز پزشکان حاذق، تجربه شخصی من و خانواده ام که هر چهارنفر دچار کرونا شدیم، برای بهبودی سرفه و خلاصی از آن یکی از مؤثرترین روشها اگر نگم بهترین روش، استفاده از بخور جوش شیرین هست، بعد از جوش آمدن آب نصف قاشق مرباخوری جوش شیرین داخل آب ریخته و با احتیاط درب ظرف را کم کم کنار زده و از راه بینی نفس عمیق تا جائیکه امکان داره بکشین و از دهان به بیرون بدین، مث آبی که بر آتش بریزین اثر داره، روزانه دو تا سه بار. بلطف خدا از دست سرفه های وحشتناک راحت شدیم. انشاءلله همیشه سالم و تندرست باشین.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    4 11
    تحت هیچ شرایطی سمت این خرافات ها نرید.اگه با ادویه و علف میشد کرونا رو درمان کرد که هند اینهمه کشته نمیداد
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      11 1
      کرونا دارویی درمانی مشخص نه در طب کلاسیک و نه در طب سنتی ندارد. با منطق شما سمت هیچ داروی شیمیایی هم نباید رفت چون اگر درمان می کرد اروپایی ها و امریکایی ها که این قدر کشته نمی دادند
    • محمد IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 2
      اولاً خرافات محتویات ذهنت دوما چیزی که بهش خرافات میگی آموزه های امامان معصوم هست پس درباره چیزی که نمیذونی زر نزن مقایسه طب اسلامی با طب یه مشت گاو پرست توهینی است به خودمون
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 0
    خنده داره ! کرونای من با داروی امام کاظم یه ساعته درمان شد کشتار مردم بسه ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس