زخم کاری

سریال زخم‌کاری فاقد ویژگی‌های مولف است و ماحصل دسترنج کارگردانش نیست بلکه حاصل سفارش است و مثل درخت گردو، شیشلیک و درخت گردو به سفارش پسرعموهای جدید محمد حسین مهدویان ساخته شده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - سریال «زخم‌کاری» با تولید حواشی فراوان به روش‌های متداول سریال‌های اخیر «فیلیمو» به لطف خبرسازی‌های فراوان توانست مخاطبی برای خود دست و پاکند. دیده شدن این سریال با اتکا به خبرسازیبه همان روش‌های تبلیغاتی تولید حاشیه و هزینه سازی ‌برای ساختار نظارتی – فرهنگی  جدید تحت عنوان ساترا، به بخشی از شیوه‌نامه راهبردی کمپانی «فیلیمو» تبدیل شده است. سریال‌های «فیلیمویی»  با چنین روش‌هایی مثل تولید اخبار منفی عمدتا دیده می‌شوند و البته «محمد حسین مهدویان» کارگردان  سریال نشان داد به قواعد  این بازی، از فیلیمویی‌ها بیشتر واقف است.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

بیشتر بخوانید:

هنجارشکن‌ترین سریال ایرانی چطور مجوز گرفته؟ +فیلم

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

بیشتر بخوانید:

زخم‌کاری؛ صدا، دوربین، حرکت، حالا سیگار

سناریو تبلیغاتی فیلیمو با اجرای مهدویان

ترفند سیگار کشیدن یک نفس مالک در قسمت‌های ابتدایی کوچکترین ترفند برای دیده شدن سریال بود. سازندگان و پخش کنندگان با علم به اینکه ارگان دیگری همچون ساترا با حساسیت ویژه‌ و سخت‌گیرانه‌تری محتوای سریال را نسبت به سازمان سینمایی تائیدخواهد کرد، ماجراجویی تبلیغاتی بزرگی را اجرا و دنبال کردند. سازندگان  می‌دانستند تولید هر حاشیه‌ای در محتوا به جنجال  رسانه‌ای بیشتری منجر خواهد شد که به صورت طبیعی فضای تبلیغاتی سریال را داغ‌تر می‌کند. اعتراض‌های مردمی در فضای توئیتر و اینستاگرام هم نشان داد، سیگارهای مکرر کاراکتر «مالک مالکی» (جواد عزتی)   چالش اصلی مخاطبان با محتوای این سریال است.

کارگردان با علم به موارد ممیزی در سال‌های اخیر، پس از چند سال کار در سینما و تلویزیون و آگاهی از حساسیت افکار عمومی به نمایش مکرر «سیگارکشیدن»، مالک مالکی (جواد عزتی) شخصیت نخست این سریال را تبدیل به لوکوموتیو دودزای سریال می‌کند. تیم تولید  از این حربه در همان قسمت نخست بهره‌برداری تبلیغاتی کرد تا اینکه موج اعتراضات توییتری و رسانه‌ای بالاگرفت و  با ترفندهای دیگری،   چاشی حاشیه‌هایی که در عرف  آثار نمایشی رایج نیست را افزودند.

بیشتر بخوانید:

مواد مخدر؛ قهرمان اصلی سریال «زخم کاری»

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

قسمت دوم سریال و سکانس کشیدن‌ مواد مخدر، نمایش منقل و وافور و صحنه کشیدن تریاک به حاشیه‌ای فراتر ازکشیدن سیگار تبدیل ‌شد. در قسمت‌های بعدی  رابطه خط‌شکنانه حاج‌عمو -نعمت ریزآبادی-  با سمیرا (رعنا آزادی‌ور)، رفتن  سمیرا برای معاشقه به اتاق ریزآبادی در شب قتل بازهم تولید حاشیه کرد. در سکانس ماقبل قتل سمیرا به ریزآبادی مشروب می‌خوراند و مالک زمانی در شرایطی که او مرزهای مستی و نعشگی را طی می‌کند، او را به قتل می‌رساند.

بیشتر بخوانید:

آیا سانسور سکانس غیراخلاقی «زخم کاری» ضروری بود؟

رابطه ریزآبادی با سمیرا در حالیکه اعضای این خانواده یکدیگر را «پسرعمو» صدا می‌کنند، یکی از خرده‌ روایت‌هایی است که در قسمت‌های بعدی تولید حاشیه کرد و «قتل» ‌های خشن نیز درطول این سریال یکی از تفریحات سرخوشانه کارگردان است که می‌توان آنرا به افزایش سطح خشونت غیراستاندارد در تولیدات شبکه نمایش خانگی تعمیم داد.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

پارافیلیای بصری و عریان‌نمایی در زخم کاری

هفته سوم  و چهارم، چالش‌های «محمود حسینی‌زاد» نویسنده رمان اقتباسی با سازندگان و در قسمت‌های بعدی در روزهای پایانی انتشار تصویر نیمه برهنه جواد عزتی و بعدتر «سیدجوادهاشمی» در استخر به حاشیه‌های استمراری در دوران توزیع این سریال افزود.  

  کارگردان در نمایش مکرر مردان برهنه بدون ایجاب ضرورت دراماتیک از سکانس خفگی حاج عمو در وان حمام، سکانس  حضور پسرعموها در استخر حین شنیده شدن خبر مرگ ریزآبادی،   دیدن شدن روح عریان ریزآبادی توسط سمیرا    نوعی «پارافیلیای» بصری را به بخش تالیفی سریال زخم کاری تبدیل کردند.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

پارافیلیای بصری  به الگوهای نمایش غیرمعمول مداوم و شدید اشاره دارد. افرادی که به این شکل از «نمایش گرایی» مبتلا هستند ممکن است اغلب در صنعت فیلمسازی  تمایلات خود را بروز می‌دهند.  

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

حتی ارواح مردانه هم گاهی برهنه در مقابل دوربین ظاهر می‌شوند. سکانس جنجالی  و حضور کوتاه «سیدجواد هاشمی» برهنه در مقابل دوربین که به سریال حواشی‌ زخم کاری دامن زد، آنچنان ضروری نبود و قرار مالک و کاراکتر هاشمی می‌توانست در یک رستوران عمومی اتفاق بیفتد و  این حجم از برهنگی در استخر، کنار دریا و ... ضرورت صحنه‌ای و نمایشی ندارد.

از همه مهمتر این است که سریال با سیستم درجه بندی +۱۵ سال نمایش داده می‌شود، اما به رابطه دختر و پسری می‌پردازد که صورت دخترک نشان می‌دهد او هنوز پانزده ساله نشده در تعارض است.   نمایش عشق جوانانه و نوجوانانه و دختر و پسری که سوار بر موتور خیابان‌ها را ترانه‌باران می‌کنند، در یکی از فیلم‌های سینمایی سازنده خودنمایی کرده بود و یکی از فانتزی‌های بصری کارگردان است.  

بیشتر بخوانید:

سیدرضا اورنگ: آقای شکوری‌مقدم! چرا محتوای غیراخلاقی زخم‌کاری را با کلام خدا تطهیر می‌کنید؟

قطب‌نمای گم شده مهدویان در قطب جنوب است؟

«مهدویان» با ساختن آثاری متفاوت درباره قهرمانان اجتماعی خاص،  با رنگ و لعاب بصری تازه وارد جریان اصلی سینما شد. نخستین فیلم‌های او ساختار متفاوت و دلپذیری داشتند و اگر تفسیری دقیق‌تری از آثارش ارائه دهیم، نوعی  وانمودنمایی به گرایشات بصری در آن هویدا بود. پس از ساختن «ماجرای نیمروز» برخی‌رسانه‌ها او را حاتمی‌کیای ثانی سینمای ایران معرفی می‌کردند و انتظار داشتند که او سینمای آلترناتیونمای دیگری از جنس کارگردان «آژانس شیشه‌ای» را ارائه خواهد داد.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

 بیشتر بخوانید:

مهدویانِ خوشحال، لم داده پشت دوربین، هر چه بسازد، دستمزد خوبی می‌گیرد

البته در گفت‌وگوی اخیرش با روزنامه سازندگی (ارگان حزب کارگزاران) که بیشتر جنبه بیعت حزبی دارد، این تفسیر از سوی مهدی یزدانی خرم به عنوان گفت‌وگو کننده و از سوی کارگردان شیشلیک، به عنوان کارگردان مطرح می‌شود، اما مهدویان شبیه هیچکدام نیست. حاتمی‌کیا با فیلم «هویت» خود را به عنوان فیلمساز مولف تثبیت کرد و پس از آن تا ساخت فیلم آژانس شیشه‌ای کارنامه یکدستی از خود ارائه داد. کارنامه یکدستی که اگر دچار اعوجاجات حزبی نمی‌شد، همچنان فیلمساز جایگاه معتبر خودش را حفظ کرده بود. «مخملباف» پس از توبه ایدئولوژیکش و در پایان دهه شصت و ابتدای دهه هفتاد با ساختن ۳ الی ۴ اثر سینمایی نیمی از جشنواره‌ها مهم دنیا را درنورید.

سازنده شیشلیک نه دارای ثبات ایدئولوژیک و کشف بینش عمیق جنگی به سبک حاتمی‌کیاست (در دو دهه نخست فیلمسازی‌اش) و نه ساختار آثارش مورد پسند جشنواره‌های جهانی. او در هفته‌های نخست توزیع سریال و مواجه شدن با ممیزی‌ها ساترا، درپستی اینستاگرامی ممیزها را تهدید کرده بود که در آینده‌ای نزدیک با نت‌فلیکس همکاری خواهد کرد.   تولید با محتوای بومی و  ساختار محلی قطعا توسط پخش‌کننده‌های جهانی همچون نت فلیکس توزیع نخواهد شد.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

چنین اظهار نظرهایی شاذی نظیر همکاری با نت فلیکس از سوی کارگردان قطب‌نما گم کرده‌ای چون مهدویان بعید نیست. او فیلمسازی است که در برخی‌ آثارش سعی می‌کند قهرمانان خود را محصول زیستی خشن و اهل انتقام نشان دهد و از سوی دیگر برخی کاراکترهای انقلابی‌اش را  در آثار پیشینش متهم به خشونت می‌کند.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت

 در «زخم‌کاری» و در برخی آثار سینمایی‌اش، خشونت ورزی به جنبه مقدس آثارش تبدیل می‌شود. سکانسی که مالک یکی از حق العملکارانش را با فندک می‌سوزاند، مثال این خشونت ورزی توسط ضدقهرمانی است که مخاطب نسبت به او حس سمپاتیک دارد.

گم شدن این قطب‌نما در سریال «زخم‌کاری» موجب شد که پس از تماشای قسمت ۱۵ با المان‌های سمپاتیکی که نسبت به کاراکتر مالک در متن سریال وجود دارد، مخاطب با او  همراهی کند و تسخیر اموال‌ گروه‌های قدرت و ثروت را  از سوی این کاراکتر برحق بداند. این القا مصداق پمپاژ خشونت در انواع گوناگون است.

پیش‌بینی‌ها در مورد رویه کارگردان زخم کاری اشتباه، مخملباف شدن یا حاتمی‌کیا بودن اشتباه است، او  در مسیر سینمایی‌اش با ساختن «شیشلیک» مسیر تکراری «رحمان ۱۴۰۰ » و با «زخم کاری» محتوای سریال «دل» را با روکشی از سریال «آقازاده» عرضه کرد.   البته غلظت «دلی» (اشاره به سریال هادی) یعنی روابط مثلثی، به نمایش با جزئیات فساد اقتصادی خانواد ریزآبادی می‌چربد. تنها تفاوت سریال «دل» با «زخم کاری» با اتکا به پروپاگاند رسانه‌ای فیلیممو، اقتباس از رمان جنجالی حسینی زاد و ادعای توخالی وامداری از مکبث شکسپیر است.

بیشتر بخوانید:

استفاده از ادبیات ۱۸+ در «زخم‌کاری» فیلیمو

مهدویان تکنسین خاص پسرعموها در مسیر منوچهر هادی شدن

کارگردان «زخم کاری» به جای آنکه کارگردان صاحب سبک و مستقلی باشد تبدیل به تکنسین «فیلیمو» شده است و  با یکی دو سریال دیگر در کورس رقابت با منوچهر هادی قرار خواهد گرفت.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت
پوستر سریال دل که آرش(حامد بهداد) را در مثلث عشقی میان نامزدش رستا(ساره بیات) و خواهر نامزدش آوا(یکتا ناصر)   نشان می‌دهد

 حالا باید این پرسش را مطرح کرد، از نظر ارزش محتوایی می‌توان تفاوتی میان سریال پرانتقاد دل با سریال زخم کاری قائل شد؟   ارزش‌های  داستانی زخم‌کاری هیچ تفاوتی با سریال دل ندارد. منوچهر هادی و مهدویان دو روی سکه «های و هوی» هستند، «های» مهدویان مکبثی‌نما و ظاهرا اقتباسی  است و   «هوی»   هادی  سلبریتی‌محور. هر دو روی این سکه تکنیسن‌هایی برای اهداف و ساخت محتوای فیلیمویی هستند.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت
پوستر سریال زخم کاری که  به رابطه مثلثی مالک مالکی (جواد عزتی) سمیرا (همسرش) و منصوره(هانیه توسلی) نامزد سابقش قبل از ازدواج با سمیرا اشاره دارد

حالا باید برای قیاس مهدویان و هادی از جنبه‌های دیگری  سریال را ارزیابی کرد. مالک مالکی که به زعم خودش روابط دلپذیری  را با «کیمیا» و «منصوره»  پشت سر می‌گذارد و نوع  آلترناتیوتر آن را سمیرا همسرمالک با حاج‌عمو  تجربه می‌کند، دقیقا مثل شخصیت‌های اصلی سریال دل با رقبای عشقی خود در یک مثلث قرار دارند.

مهدویان با «زخم‌کاری» در مسیر «منوچهر هادی» سریال «دل» قرار گرفت
پوستر سریال زخم کاری که اشاره به رابطه مثلثی مالک مالکی (جواد عزتی) سمیرا (همسرش) و کیمیا(االهه حصاری) منشی مالک اشاره دارد

ما با یک مازوخیسم غریزه‌جوی فردی، مثل سیگار کشیدن‌های مکرر مالک، به سبک سریال دل مواجه هستیم و سرگردانی روایت و کاراکترها نشان می‌دهد قطب‌نمای همواره گمشده مهدویان با سیاست‌های محتوایی فیلیمو تنظیم شده است و با گذشت زمان او تبدیل به منوچهر هادی خواهد شد. زخم‌کاری ادعا دارد که به تطابق روایت مکبث و رمان بیست زخم کاری پرداخته است. با ارائه نمونه‌های مصداقی اگر قرار باشد مهمترین اقتباس های سینمایی مثل رستگاری در شاوشنک(فرانک دارابونت)، پدرخوانده (پوزو)، پرواز بر فراز آشیانه فاخته(کن کیسی)، سکوت بره‌ها(توماس هریس)، فارست گامپ (وینستون گروم)   و ... به مهدویان سپرده شود، نتیجه کار چیزی شبیه سریال دل منوچهر هادی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

مشکل زخم‌کاری با سانسور حل نمی‌شود

حق‌العمل‌کار پسرعموها شبیه مالک قصه خودش شد؟

با این تفاسیر بحث شباهت‌های «مالک مالکی» شخصیت اصلی زخم کاری با کارگردان اثر پیش می‌آید. کارگردان مسیری نظیر مالک را طی می‌کند یا مالک مسیری شبیه کارگردان را!؟   مالک دوره طرح کادر خود را از جوانی تا چهل و چند سالگی نزد پسرعمو (جعفر ریزآبادی) گذرانده و پس از دوره طرح کاد گوش به فرمانی ‌حق‌العمکار  است که از قضا ریزآبادی نتیجه زحمات او را می‌خواهد پرداخت کند و به او منطقه بدهد.

پسرمالک – میثم مالکی -  عاشق مائده نوه ریز آبادی (فرزند ناصر) است و ریزآبادی به این وصلت رضایت دارد. آینده میثم در کنار مائده یعنی بدست آوردن تمامی ثروت ریزآبادی و داشتن یک زندگی مرفه. سمیرا در میانه سریال می‌گوید به خاطر آینده فرزندانش مالک را وادار به قتل ریزآبادی کرده است. میثم که آینده‌اش با زنده ماندن ریزآبادی تضمین می‌شود، پس دلیل قتل ریزآبادی دلیل اغنایی داستانی ندارد. با در نظر گرفتن چنین سئوالی دلیل حسادت ناصر به مالک در زمان زنده بوده ریزآبادی چیست؟ مالک که تلاش می‌کند این ثروت را چند برابر کند.   

از طرفی  در روایت ما با سمیرایی طرف هستیم که مرزهای نجسی- پاکی  را در منزل رعایت می‌کند و قبل از ازدواج با مالک  محرم ریزآبادی بوده است.   مالک هم مرزهای حرام و حلال را در دایره رابطه با منصوره (معشوقه‌ سابقش) حفظ می‌کند،   مثلا با زنان مترجم طرف قراردادهای خارجی دست نمی‌دهد، حتی در قسمت‌های پایانی می‌بینیم که  سمیرا همچنان صیغه نامه خود را با  حاج عمو نگه داشته است اما مرزهای تقید این دو نفر با اراده به قتل چندین نفر شخصیت‌ها را چندوجهی و غیرقابل باور می‌کند. عذاب وجدان‌نمایی با دیدن ارواح مقتولین با روش سوداگرانه مالک در برخی قسمت‌ها همخوانی ندارد، در واقع مخاطب این‌بار نمی‌تواند قطب‌نمای سریال را حتی در چینش محتوا و شخصیت‌پردازی پیدا کند.

سریال زخم‌کاری فاقد ویژگی‌های مولف است و ماحصل دسترنج کارگردانش نیست بلکه حاصل سفارش است و مثل درخت گردو و شیشلیک به سفارش پسرعموهای جدید محمد حسین مهدویان ساخته شده است، وقتی اثری به سفارش پسرعموها ساخته شود، قطعا ویژگی عامه پسندانه برای جذب مخاطب گسترده نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    39 21
    ما میخواهیم هر چی دوست داشته باشیم نگاه کنیم قرار نیست کسی برای ما تعیین کنه که ما چی ببینیم
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      40 11
      دقیقا همینه که گفتی ... به یکی گفتند خوابیده آب نخور عقلت کم میشه... گفت عقل دیگه چیه؟ گفتند آبت رو بخور ... خیالت راحت این مطلب را برای شما ننوشتن برای کسی نوشتن که میفهمه عقل یعنی چه....
    • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      9 7
      از سطح نازل و سخیف نظرت معلومه همین کار رو هم می کنی
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      7 8
      گاندو خوبه گاندو ببین عقلت زیاد بشه
    • اهوازی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      9 4
      شما که میخای هر چی دوس داری نگا کنی،واسه چی نقد میخونی؟؟ اصلا این صفحات باز نکن بدردت نمیخوره
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      17 4
      از فیلمهای صداوسیما که خیلی بهتره
    • عاشق زخم کاری IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      8 2
      نه پس، گاندو خوبه حتما
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      3 3
      بله شما حق داری هر چیزی رو توی خونه ات تماشا کنی ولی وقتی یه همچین اثری با این محتوا داره توی جامعه پخش میشه حاکمیت حق داره به این مسئله ورود کنه و جلوی ترویج غلط رو در جامعه بگیره. ضمنا خدا انسان ها رو آزاد نگذاشته تا هر کاری دوست دارند بکنند و هر چی دوست دارند ببینند انسان ها حتی در برابر این پسند هاشون در فضای مجازی هم مسئولند. بعدش هم خودت رو جمع نبند شاید این نظر همه افراد جامعه نباشه!
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      5 3
      اون موقع که اوج داشت روی مهدویان این کارگردان اصلاح طلب سرمایه گذاری میکرد و به اون پر و بال میداد و بزرگش میکرد باور کن این روزا رو میدیدم. مهدویان با اوج به اوج رسید حالا داره به ریش اونا میخنده. حالا چرا اوج روی‌یک‌کارگردان‌انقلابی‌سرمایه‌گذاری‌نکرد من موندم!
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    14 11
    کلا فیلمای ایرانی مثل کالاهای ایرانی بی کیفیتن
    • عرفان IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 3
      اتفاقا بهترین سریال ها سریال های ایرانی هستن
  • FR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    5 1
    تعریف شما از مخاطب گسترده چیع؟
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    11 2
    این هانیه توسلی کلن تو کار گند زدن به زندگی مردمه نقشهای تکراری داستانهای تکراری بابا خوبه شما مافیا شما گنده اما هر چی هم بسازی به گرد پدرخوانده نمیرسی مهدویان هم راه بلد بود ابتدا بانگ الله اکبر سر داد و بعد شد واویلا لیلی
  • جاویدایران NL ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    13 5
    من تا قسمت ۱۰ این سریال رو دیدم، در یک کلام از فیلم خیلی خوشم اومدنمیدونم چرا، بخصوص بازی حرفه ای جواد عزتی، اما نمیدونم چرا همیشه به اصل ماجراتوجه نمیکنیم!! اصل ماجرا اینه که در این فیلم حدوداً در قسمت های اگر اشتباه نکنم ۶ تا ۸ دوبار صحنه هایی نشون داده میشه که تلویزیون روشن هست و دارن تلویزیون نگاه میکنن، توی تلویزیون چی باشه خوبه؟! هیچی خانواده نشستن دارن تلویزیون ATV ترکیه رو نگاه میکنن، حالا سوال من اینه که چه لزووووومی داشت بین این همه کانال در دنیا بیای تلویزیون ترکیه رو نشون بدی در صحنه هایی از فیلم؟؟؟؟ آخه ترکیه چی هست که در سریال ایرانی بیاییم اینطور نشون بدیم که دارن به کانال ترکیه ای نگاه میکنن؟؟ چه کسی این پیشنهاد رو داده که این صحنه نشان داده بشه در پس زمینه فیلم؟؟ چرا نه ناظر ساخت فیلم به این صحنه ایرادگرفته و نه کسانی که بعدش فیلم رو بررسی کردن که مجوز بهش بدن؟ در صحنه بعد در پس زمینه فیلم نشون داده میشه که تلویزیون روشن هست و روی کانال بی بی سی جهانی هستش، اونجا چی نشون بدن خوبه؟؟ دراین صحنه هم صحنه ای رو برای پخش انتخاب کردن که اردوغان روداره نشون میده در بی بی سی!!!!!؟؟؟؟ این دو مورد به نظرشما عادی هست؟؟ هیچ عمدی در کارنیست؟ بنظر شما یک نفر که در افکارش ضدیت با ایران هست این صحنه هارو عمدی وارد فیلم نکرده؟؟ واقعاً تعجب کردم!!!!!!! آیا ترکیه مخفیانه داره با دست های پنهانش این صحنه هارو جامیده در فیلم های ما؟؟!! این صحنه هارو باید حذف کنید از هر فیلمی، این ها اتفاقی نیست، اگر یک موردبود میگفتم اشکال نداره اما مگه میشه یک صحنه از بی بی سی رو نشون بدی اونم اردوغان توش باشه؟؟؟؟ از یک جمله دیگه دراین فیلم هم چندان خوشم نیومد، اونجاکه گفت لندن جای قشنگیه، لزومی نداره ماتبلیغ اونهارو بکنیم، میشد این جمله نباشه یاجوردیگه ای بیان بشه. اما درکل خیلی خوبه که این سبک فیلم ها در ایران ساخته بشه و روشون سرمایه گذاری بشه، درهمین مدت کوتاه چندساله ازوقتی این سبک درایران شروع شده خیلی تونسته مخاطب جذب کنه و حتی میشه این فیلم هارو از شبکه های خارجی غیرایرانی پخش کرد، مثل همین قورباغه که حتی در شبکه افغانستانی پخش شد، اما باید به این جزئیات دقت بشه و همچنین درفیلم باید ایران قشنگ نشون داده بشه مثل فیلم های سایر کشورهای دنیا که تلاششون همینه.
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      1 0
      دقیقا
  • جاویدایران NL ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    7 2
    فیلم زخم کاری خیلی از فیلم های سطح پایینی مثل فیلم های ترکیه ای سر تر هست، سریال های ترکیه ای آبگوشتی و چرت و پرت هست و همش کش دادن های اضافی و بی مورد توشون هست، اما زخم کاری بسیار جدی و عالی و دور از چرندیات اضافی و سطح پایین ترکیه ای هست، فیلم های ترکیه حتی فیلم های جدیشون بیشتر شبیه فیلم ها کمدی میشه نمیدونم چرا، اما زخم کاری رو پسندیدم جدی هست و سنگین. امیدوارم موقع بررسی این موارد بیشتر از جنبه های عجیب فیلم رمزگشایی کنیدکه توشون اهداف خاصی میتونه دنبال بشه، مثل همون صحنه هایی که اردوغان بود و کانال ترکیه ای پخش میشد، ازنظرمن اینها خیلی مهم تر هست اما شمابهش نمیپردازید، اینکه مثلاً سیگارکشیده میشه یک چیز عمومی هست اما اینکه اردوغان رو نشون بدن امکان داره حتی طرح و برنامه ای پشتش باشه و حتی سازمان امنیتی ترکیه بابت گنجاندن این صحنه ها پول خرج کرده باشه، حالا سیگارباشه یا نباشه چه اهمیتی داره، سیگار رو مثال زدم.
  • جاویدایران NL ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    4 2
    میدونیدچرا به سایر صحنه هاگیرنمیدم؟؟ دلیلش اینه که خب اگه ما این فیلم هارو هم که صحنه های کنترل شده تری رو به نمایش میذاره خودمون نسازیم مخاطب ایرانی در فیلم های تولیدی سایر کشورها میتونه خیلی راحت خیلی فراتراز اینهارو ببینه و دسترسی داشته باشه پس چه بهتر که خودمون فیلم هایی مثل زخم کاری رو بسازیم که مخاطب ایرانی وقتش رو با این سریال هابگذرونه، این برای کشور خطرش خیلی خیلی کمتره، اگه ما همه این صحنه هارو حذف کنیم آیا مخاطب ایرانی دیگه ازاین چیزها نمیتونه ببینه؟! چرا، میبینه بدترش هم میبینه، پس چه بهتر که مخاطب در دست خود ماباشه. اما اون توضیحاتی که در دوتاکامنت قبلی دادم کار رو خراب میکنه و باید این موارد اصلاح بشه، قرارنیست در فیلم های خومونم باز به نفع خارجی ها کار کنیم، این صحنه های که گفتید همه جا مخاطب میتونه بهش دسترسی داشته باشه ومشترک هست اما اینی که گفتم اردوغان و کانال ترکیه ای در فیلم ما چیکارمیکنه ویاموردی مثل تبلیغ خالص قشنگی شهر لندن باید رعایت بشه چون در اینصورت هیچ نفعی برای ایران نداره که فیلم ایرانی باشه یا مخاطب ما بره فیلم های این سبکی خارجی بیینه. فرق اساسی باید این باشه.
  • پویا IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    3 1
    نقدی هدف دار. انصافا در مورد یکی از بهترین و با حساب و کتاب ترین آثار سریالی همچین نقدی بشه؟ منطقی نیست.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    9 0
    دیگه همه مثل شما چیره دست نیستن که بیان سریالهای فاخری مثل گاندو بسازن
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    13 3
    اونایی که سریال به سبک صدا و سیما رو دوست داشته باشن، بدون اینکه هزینه کنن میزنن تلویزیون مثلا گاندو و غیره میبینن. کسی که پول میده به شبکه نمایش خانگی، یعنی سریال های صدا و سیما رو دوست نداره. حالا شما به زور میخوای بهش سبک ارزشی قالب کنی؟ جواب نمیده آقا. سلیقه تون رو به مخاطب قالب نکنین
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      3 3
      مغلطه میکنی و نقدت ایراد داره... هرکه شبکه خانگی میبینه ،از سریالهای تلویزیونی بدش میاد؟؟؟؟؟ چه منطقی داری؟؟؟
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    7 0
    خوش ساخت، بازی های حرفه ای ، پیرنگ نسبتا خوب، بن مایه داستانی نسبتا خوب، اما سردرگمی در روایت ، افراط در نمایش های بصری عمدتا منزجر کننده و فاقد ارزش هنری( برهنگی های پیاپی).... به نوعی مهدویان ،خودش نیست و بیشتر تلاش برای دیده شدن هست تا ارائه و انتقال یک حرف درست... موضوع طمع موضوع جالبیست که ارزشهای اخلاقی و دینی در اینجا بسیار تعیین کنندست. اما مهدویان بهتر میتوانست از این برهنگی مفرط در بیان خشونت، و هیجانات سکسوال ، به یک نگاه عمیق تر و نه عامه پسندانه برسد و سر و گردنی بالاتر از سینمای لجن الود روشنفکری و سلبریتی نما ، قرار گیرد. خوشحالم که همچنان گاهی مینشینم و با عشق آژانس شیشه ای ، از کرخه تا راین را میبینم و به بودن ادمهایی چون حاتمی کیا که سینمایشان بیشتر باور است تا نمایش مدرنیته ، افتخار میکنم.
  • ام IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    4 1
    خدا شما را شفا بده که دل را با زخم کاری مقایسه می کنی. والا هر چقدر هم بد باشه دیالوگ های مسخره سریال دل و آقازاده را نداره و ایده داستان هم مثل همگناه و دل و مانکن و حتی شهرزاد بر مثلث عشقی نیست و از عشق بین دوتا جوان که سریال های دیگه به مسخره ترین شکل ازش استفاده می کنن ازش جنبه دراماتیک استفاده می‌کنه این سریال. امثال شما فقط دوست دارید از همه چیز ایراد بگیرید برای همین مانع پیشرفت خودتون و بقیه میشید
  • محمد IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 4
    این بهانه های بنی اسرائیلی چیه میارین ؟ ب همه چی گیر میدین همین میشه ک ن فیلم درست حسابی داریم ن صدا سیما بیننده و مخاطب داره
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    7 1
    خدا رو صد هزار شکر نه پول خودم رو حروم میکنم بابت این مزخرفات به اصطلاح شبکه ی خانگی نه اعصابم رو خورد میکنم ! فقط تلویزیون نگاه میکنم اصلا هم طرفدار صدا و سیما نیستم ! تنها نفعی که داره اگر بعد از دیدن یکی دو قسمت از یک سریال وقتی میکنم ارزش نگاه کردن نداره و خیلی ضعیف درست شده تلویزیون رو خاموش میکنم و تمام !! دیگه دلم نمیسوزه پولم رو برای خزعبلات یک مشت درپیتی حروم کردم!!
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 5
    به گردپای منوچهرهادی ام نمیرسن فیلم زخم کاری زخم معدست بیشتر
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 0
    فیلمهایی مثل شهرزاد ،دل، ملکه گدایان ‌زخم کاری انحصار تلویزیون وقوانین من در آوردی آن را شکستند ومیزان مخاطب نشانگر موفقیت آنهاست سینما وتلویزیون ایران کیلومترها از نرکیه کره وچین جلوتر است اما خودمان با قوانین من دراوردی بازار داخلی وخارجی این سبک مخاطب را تقدیم آنها کرده ایم بازار چند میلیارد دلاری که دراین شرایط می‌تواند مملکت را از تنگنا خارج کند تمام بودجه صدا وسیما هزینه پروژه های فرمایشی ‌وسلیقه ای میشود چرا نمیخواهند کاری مثل یوسف بسازند که تقریبا در تمام کشورهای اسلامی نمایش شد ضوابط اخلاقی باید مراعات شود اما سلیقه ای نه مثلا برنامه نود با دهها میلیون مخاطب ‌میلیاردها تومان آگهی یکباره سلیقه ای حذف میشود صدا وسیما با هزینه نجومی روز به روز مخاطبش را از دست می‌دهد چرا ،چون علمی عمل نمیکند وسایقه ای است وحالا که فیلیمو چند کار جدید والبته نسبتا ضعیف ساخته احساس تنگی نفس ‌رقیب میکند ‌سعی میکند ناجوانمردانه رقیب تازه پا را از پا در بیاورد العان مالک فیلیمو واپارات کجاست شکی نیست که این فیلم ها نابو شکنی کرده اند وسریالهای بعدی تمام ضعف ها را برطرف خواهند کرد آیا رقیب طاقت ‌تحمل این رقابت را که مایه پیشرفت وگرفتن بازار داخلی وخارجی را دارد
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 0
    قشنگ بود سریالش که مشرق جان ، مشکل ما اینه برای خودمون سریال های ارزشی نمیسازیم ، مثلا زندگی علما و شهدا
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    2 1
    هنر مندی که برای خودش خط قرمز نداشته باشه آخرش دست به هر کاری میزنه، هرچی بهش بدن قبول میکنه. چون فقط پول اولین مسئله هستش. من از آقای جواد هاشمی خیلی خوشم میامد ولی در جایی صحبتی کرد نسبت بهش کم رنگ شدم و با دیدن فیلم زخم از چشم افتاد.
  • اریا فولادتن IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    5 1
    خداوکیلی این همه فاز منفی چیه؟ از دل که بهتره بعدشم شما گیر دادین به کپی عمرا اگه منوچهر هادی با کپی میتونست یه همچین چیزی بسازه
  • من IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    4 0
    فیلمای صدا و سیما که با سوژه های تکراری و کلیشه ای و شعاریو دروغ مخاطب رو اذیت می‌کنه . اکثر نمایش خانگی ها رو دوست دارم ‌ عاشقانه و زخم کاری و همگناه عالی بودت
  • آرین IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    3 2
    تمام تلاشتون کوبیدن ابن سریال بود که سریال محبوبی بود و کاش متوجه می شدید آخرش پیامش این بود که واسه مال دنیا خودتو نابود نکنید
  • ف. ش IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    3 0
    سکانس برهنه بودن رو قبول ندارم در سریال دودکش سری جدید استخر رو داشته که بازیگران برهنه بودن
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    3 1
    یه خواهشی ازتون دارم اگر خودتون آدم نمیشید لاقل برای ما تعیین تکلیف نکنید جلوی اینا که دارن بالاخره سینمامونو آروم آروم هل میدن جلو سنگ اندازی نکنید تا دیروز که فیلماش باب پسندتون بود حاتمی کیای ثانی بود فلان بود بهمان بود، حالا شد آدم بده؟! بابا مگه برا شما گاندو رو نساختن؟ برید باهاش حال کنید دست از سر ما وردارید خدا ما رو از شر شما نجات بده
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
      0 0
      ما که دست از سر شما برداشتیم شمایید که ول کن نیستی مثلا همین اومدنت تو این سایت برا چیه؟ چند گرفتی بیای این سایت کامنت بذاری؟ یا مفتکی عمله غربی؟
  • یکتا IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    2 1
    خیلیم عالی بود ،،، خدا وکیلی عادلانَس که زخم کاریو با دل و مهدویانو با منوچهر هادی مقایسه میکنید ،،، یه سری مشکلات مثل سیگار کشیدنو قبول دارم ولی برهنه بودنو نه الان حتی تو فیلمای تلویزیونی هم هس ،، رابطه دختر پسرم که یکی ۱۹،۲۰ سالشون بود الانا دختر پسر چهارده ساله با هم رل میزنن این چیزا تو جامعه خیلی هس(البته درست نیس) ولی تو همه ی فیلما هست که دختر و پسر با هم قرار میزارن میرن بیرون تازه اینا پدر مادرشون میدونستن با هم رابطه دارن و معلوم بود که قصدشون ازدواجه ،،، درمورد خشونت هم چ خشونتی خفه کردن ، چاقو زدن یا اتیش زدن خشونت نیستن خشونت امیز ندیدین که ک ب این میگین خشونت 😐😐زخم کاری عالیی مهدویان ادامه بده تو قراره سورپرایزمون کنی تو کارای جدیدت ،،،
  • جالب IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 1
    من واقعا برای تحلیل شما متاسف الان شما چه چیز خاصی را در سریال های ترکی الان یکی از قطب های ساخت سریال جهان استبا اون سریال های زرد مسخره یا سریال های شرقی جماعت سلیبریتی سک مشت انسان های وطن فروش هستند اما در کار خود انسان های ماهر هستند
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 1
    چند قسمت اولش گیرا بود، بعدش دیگه شد دل! ولی خوب از حق نگذریم دل از همون قسمت اولش هم گیرا نبود.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    بعضی ها ادعا میکنن این فیلم علیه فساده؟!!! در حالیکه کارگردان محترم که اتفاقا خودش نیز نوکیسه است اما خود را تافته جدا بافته میداند ، قشر فاسد رو تقبیح نکرده بلکه قشر نوکیسه و فقیرانی که به پول رسیده اند را تقبیح کرده و کاری با ثروتمندانی که جد اندر جد فاسدو دزد بوده اند ندارد. در این فیلم اسامی مذهبی و قشر محروم و مستضعف جامعه زیر سوال رفت و باز به لطف مدیران بی کفایت دستورالعمل نخوانده این پیام القا شد که قشر مذهبی و فقیر چون امکان فساد رو ندارن به این راه کشیده نشدن وگرنه اگه امکانش باشه دزدی و قتل و ... می کنند. در حالیکه من نشنیدم تا حالا ثروتمندی چندصد برابر حقوقش پول پیدا کنه و برگردونه اما پاکبانانانی را دیده ایم که در عین فقر، چندصد برابر حقوقشان طلا و پول پیدا کرده اند و به صاحبانشان برگردانده اند
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    اشکال کار هزینه تراشیدن برای فروش بیشتر متوجه مهدویان نیست بلکه متوجه مدیران بی کفایت فیلیمو صدا و سیماست که نمی دانند برای دادن مجوز پخش باید تا فریم اخر یک سریال را ببینند بعد در مورد کل سریال بتوانند به جمع بندی برسند و مجوز بدهند یا مجوز ندهند.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 0
    من موندم مدیران ساترا و فیلیمو هنوز در ابتدایی ترین اصل نظارت موندن و نمی دونن که باید اول کل سریال رو تحویل بگیرن بعد نظر بدن که می تواند پخش بشه یا نه . حالا سوای بحث این که در سریال نمی توان بدون دیدن اخرین فریم در مورد کل سریال نظر داد، متاسفانه قسمت به قسمت تحویل می گیرن و تهیه کننده هم از ناقص بودن فیلم و اعتراض مردم به ناقص ماندن ان به عنوان گروکشی استفاده می کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس