کد خبر 1272997
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

بخش اعظم بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس به اتهام‌زنی‌ها به ایران اختصاص داشت و در آن به جزایر سه‌گانه، پرونده هسته‌ای و امثال آن پرداخته شد.

به گزارش مشرق، بیانیه پایانی صد و چهل و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در سطح وزرای خارجه دیشب (پنجشنبه شب) صادر و اتهامات علیه ایران تکرار شد.

جزایر سه‌گانه

بر اساس گزارش «رأی الیوم»، در این بیانیه بار دیگر بر آنچه «حق حاکمیتی امارات» بر جزایر سه‌گانه «تنب بزرگ»، «تنب کوچک» و «ابوموسی» خوانده شد، تأکید شد و اعضای شورای همکاری ادعا کردند: هر اقدامی که ایران در این جزایر سه‌گانه انجام دهد، باطل است و تأثیری بر حق حاکمیت امارات بر جزایر مذکور ندارد.

در این بیانیه از ایران خواسته شد به تلاش‌های امارات برای حل این مسأله از طریق مذاکرات مستقیم یا رجوع به دادگاه بین‌المللی کیفری پاسخ دهد.

در بیانیه مذکور به موضع شورای همکاری در خصوص روابط با ایران نیز پرداخته شد و بر «ضرورت تعهد به اصول اصلی مبتنی بر منشور سازمان ملل و میثاق‌های حقوق بین‌الملل درباره روابط میان کشورها و نیز اصول حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها، عدم مداخله در امور داخلی، حل اختلافات از طریق مسالمت‌آمیز و عدم توسل به زور و تهدید و نیز از بین بردن تروریسم و فرقه‌گرایی» تأکید شد.

شورای همکاری ابراز امیدواری کرد که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جدید ایران نقشی مثبت در «کاهش تنش و اعتمادسازی میان شورای همکاری و ایران» بر اساس اصولی که شورای همکاری آن را تصویب و به طرف ایرانی اعلام کرده، داشته باشد.

پرونده هسته‌ای ایران

در این بیانیه اتهاماتی نیز علیه ایران در بحث مذاکرات هسته‌ای مطرح شد و شورای همکاری مدعی شد «هر مذاکراتی در آینده باید رفتار تنش‌زای ایران در منطقه، حمایت آن از تروریسم و شبه‌نظامیان فرقه‌گرا، برنامه موشکی ایران، تأمین امنیت دریانوردی بین‌المللی و تاسیسات نفتی را حل کند و کشورهای شورای همکاری باید در تمام این مذاکرات و دیگر نشست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در این باره حضور داشته باشند زیرا این پرونده به امنیت و ثبات منطقه‌ای مربوط می‌شود».

شورای همکاری بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های مقابل در توافق هسته‌ای، آنچه «عدم پایبندی ایران به تعهدات و نیز افزایش نسبت غنی سازی اورانیوم» خواند را محکوم کرد و از ایران خواست این اقدام را کنار بگذارد و با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کامل داشته باشد.

فلسطین

اعضای شورای همکاری خلیج فارس که بسیاری از آنها با رژیم صهیونیستی به صورت علنی روابط برقرار کرده‌اند، در ادامه بر موضع ثابت خود در حمایت از مسأله فلسطین تأکید کردند و گفتند، از تشکیل دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ با مرکزیت قدس حمایت می‌کند.

یمن

در این بیانیه بدون اشاره به حملات مداوم ائتلاف سعودی به یمن، پاسخ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به این حملات محکوم شد.

شورای همکاری پاسخ ارتش یمن را «نقض آشکار قوانین و عرف بین‌الملل» خواند و با عربستان سعودی در مقابله با این اقدامات اعلام همبستگی کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    5 0
    پدرسوخته هایی که دهها میلیارد دلار به صدام دادند تا جوانان ایران را بکشد و همانهایی که به کمک آمریکای رذل عراق و سوریه و یمن را ویران کردند حالا علیه ایران بیانیه هم میدهند. چخه توله های آمریکا. با دم شیر بازی نکنید.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 0
    همین فردا باید برین بگین بحرین رو پس بدین!! رو که میدین مرده هم تو کفنش..... چه برسه به این اماراتی‌ها!!!!
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    2 1
    40 ساله شکم گنده های مفت خور عرب زر مفت میزنند و شکر زیادی می خورند. شما ها فعلن شیر بدید و مو مو کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس