کد خبر 1272887
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: تارنمای اندیشکده کارنگی در یادداشتی بیان داشته که توافق راهبردی بین ایران و چین باعث مشارکت استراتژیک می‌شود که فراتر از اهداف اقتصادی است. این توافق جزیی از برنامه راهبردی چین برای دستیابی به منافع ژئوپلیتیک خود در غرب آسیا، اوراسیا و اقیانوس هند است.

 چین قصد دارد که تا اواسط قرن ۲۱، قدرت برتر اقتصادی جهان باشد و برای این هدف، بسط نفوذ چین در خاورمیانه بسیار اهمیت دارد. ایران به عنوان مرکز ثقل این منطقه، مهم‌ترین هدف سیاست‌گذاری‌های اقتصادی پکن است. موقعیت جغرافیایی ایران در مرکز راه‌های تجاری زمینی و دریایی، آن را به یک بازیگر کلیدی برای اجرای پروژه «یک کمربند، یک جاده» تبدیل می‌کند.

 یکی از هدف‌گذاری‌های سیاسی چین در این توافق، رقابت با آمریکا در منطقه غرب آسیاست. با توجه به کاهش نظامیان آمریکایی در منطقه، پکن قصد دارد با گسترش راهبردی روابطش با بازیگران مؤثر در این محدوده ژئوپلتیک، از این خلأ قدرت نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.

هدف‌گذاری دیگر پکن، رقابت اقتصادی با هند و روسیه در محدوده آسیای مرکزی است. ایجاد دو کریدور، یکی قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران و دیگری ایران، افغانستان، ازبکستان از جمله مهم‌ترین پروژه‌های «یک کمربند، یک جاده» در راستای افزایش قدرت اقتصادی چین در آسیای میانه است.

 ویژگی دیگر این شراکت راهبردی برای چین، آن است که با توجه به روابط مساعد با عموم بازیگران منطقه‌ای می‌تواند به عنوان میانجی ایران و برخی کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس ظاهر شده و موقعیت دیپلماتیک خود به عنوان یک قدرت بین‌المللی را نیز ارتقا بخشد.

 از نظر ایران نیز، مشارکت راهبردی پکن و تهران نشان‌دهنده مقاومت ایران، افول ایالات متحده به عنوان یک قدرت جهانی و توازن‌سازی به وسیله روابط با شرق پس از عدم رعایت توافقات گذشته توسط قدرت‌های غربی است. علاوه بر اینکه توافق ایران و چین می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری‌های آینده ایران ، چین و روسیه به ویژه در غرب آسیا فراهم کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    8 1
    ایران به عضویت این سازمان پذیرفته شود یا نشود باید بدانیم چین و روسیه جمعاً به اندازه کانادا و اتازونی و اروپای غربی وسعت دارند و به همان اندازه نفوس! از لحاظ منابع طبیعی وضع بهتری نسبت به آن ها دارند و از جهت دسترسی به آب های آزاد هم مشکلی ندارند! و البته روابط بهتری با کشورهای به اصطلاح جهان سوم دارند و با توجه به وزن این دوکشور در سازمان ملل متحد و شورای امنیت، در بزنگاه ها به خوبی می توانند جلوی زیاده خواهی های غربی ها را بگیرند! موضوع دیگر رشد سریع اقتصادی چین است که به طور قطع تا چند سال آینده علی رغم میل یانکی ها و اروپای غربی رتبه نخست جهانی را خواهد داشت و سبب خواهد شد حباب دلار و اقتصاد یانکی ها بترکد و سقوط اقتصادی و به پیوست آن سقوط سیاسی آمریکا را به دنبال داشته باشد! پس عاقلانه آن است که پیوند اقتصاد و بانک های ایران از دلار یانکی ها گسسته شود تا با غرق شدن آمریکا کشور ما غرق نشود!
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    3 4
    وای اینقدرازتوافق چین نگیدکه مدعیان اصلاحات یاغربزده ها تیمارستان لازم میشن. مگه خبرنداریدنوچه های غرب ایران رازیر یوغ غرب میخوان نه کشوری مستقل ک میتونه باکشوربزرگ وابر قدرتهایی مثل چین وروسیه قراردادبرابرو... ببنده. غرب برای دشمنی وجنایت ساخته شده وشرق ازقدیم الایام تاحالانگاه کنی دنبال فرهنگ انسانی وزندگی همراه بااسایشه وهم طبقه شدن اکثرمردم اماغرب فقط برای طبقه ی جنایتکارواشرافیه ومشخصه ک توان دیدن کشورمستقل نداره. چین باایران مساویست با قدرت دههابرابری
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 1
    هر کشوری با ما بصورت عادلانه معامله کنه و برای ما و اونها سود داشته باشه، نوش جون هر دوتا کشور!!! البته یانکی ها و نوکراشون یعنی اروپایی‌ها، کرهٔ جنوبی، ژاپن،.... نشون دادن که شریک های قابل اعتمادی نیستن و تا آدم نشن نباید باهاشون معامله کرد. چین و روسیه رو امتحان میکنیم، خوب بود ادامه میدیم، نبود نه!!!
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    3 1
    از غربزدگی به چین پرستی رسیدیم خدا بخیر کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس