تأکید وزرای خارجه ایران و چین بر پیشبرد روابط طبق توافق ۲۵ ساله

وزرای خارجه ایران و چین بر پیشبرد روابط طبق موافقت‌نامه همکاری‌های ۲۵ ساله تأکید کردند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در آستانه برگزاری بیست و یکمین اجلاس سران شانگهای در تاجیکستان با «وانگ ایی»، وزیر امور خارجه چین دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار ضمن تأکید بر آسیا محور بودن سیاست خارجی دولت سیزدهم، بر عزم جمهوری اسلامی ایران بر پیشبرد روابط با چین براساس موافقت‌نامه همکاری‌های ۲۵ ساله به عنوان نقشه راه ۲ کشور تأکید کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدار چهارجانبه ایران، روسیه، چین و پاکستان درباره تحولات افغانستان

امیرعبداللهیان با اشاره به موضوعات چندجانبه همکاری جمهوری اسلامی ایران با چین، ضمن قدردانی از مواضع حمایت‌کننده دولت چین از رویکرد کشورمان، آمریکا را متهم اصلی تضعیف برجام و همکاری‌های هسته‌ای کشورمان دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مواضع غیرسازنده آمریکا در قبال موضوع هسته‌ای کشورمان، تأکید کرد: کاخ سفید باید یاد بگیرد در مقابل ملت ایران، از لحن تهدیدآمیز استفاده نکند.

امیر عبداللهیان خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان به دنبال اشغال چندین ساله این کشور را نمونه‌ای دیگر از یک‌جانبه‌گرایی غیرسازنده آمریکا دانست که اثرات نامطلوب آن متوجه همسایگان افغانستان شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان ایجاد دولت فراگیر در افغانستان با مشارکت همه اقوام را تنها شکل مطلوب آینده سیاسی این کشور اعلام کرد.

امیرعبداللهیان در پایان با اشاره به همکاری‌های ارزشمند ۲ کشور در مبارزه با کرونا، از همکاری‌های گسترده دولت چین با کشورمان در ارسال محموله‌های واکسن قدردانی کرد که در پی گفتگوهای رؤسای جمهور ۲ کشور صورت گرفت.

وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار بر همکاری‌های ۲ کشور در موضوعات بین‌المللی از جمله حمایت چین از عضویت دائم ایران در شانگهای تأکید کرد.

وی اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های ۲۵ ساله ۲ کشور را به‌عنوان نقشه راه مهم روابط ۲ کشور دانست و بر عزم چین در توسعه همه‌جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

وزیر امور خارجه چین استمرار رایزنی دو کشور در خصوص آینده سیاسی افغانستان را خواستار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمد IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    28 0
    امیدواریم وزارت خارجه در تحکیم روابط با چین جدی باشد که اگر مصمم باشد قطعاً آمریکا از تحریم طرفی نخواهد بست!
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      احسنت، دقيقأ همینطوره!
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 0
    آقا لطفأ این توافق و توافق مشابه با روسیه رو سریعتر اجرایی کنین که دعای باطل السحر تحریم‌های یانکی‌ها هستند و در ضمن دود بنفش از غربگدایان بلند خواهد کرد!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس