کد خبر 1272651
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
خروج ۲ میلیون تن کالای اساسی از بنادر تا ۱.۵ ماه آینده/اعزام روزانه ۴۰۰۰ دستگاه کامیون به ۷ بندر

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در حال حاضر ۲ میلیون تن کالای اساسی در بنادر دپو شده است که تا ۱.۵ ماه آینده این ۲ میلیون تن کالا توسط ناوگان کامیونی حمل می‌شود.

‌به گزارش مشرق، داریوش امانی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگوی زنده‌ از بندر چابهار درباره آخرین جزئیات حمل کالا از بنادر کشور، اظهار داشت: تاکنون ۱۱ میلیون و ۹۹۴ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور حمل شده است.

وی افزود: بندر دارای اولویت ما در موضوع کالاهای اساسی، بندر امام خمینی(ره) بود که پس از مصوبه شورای عالی ترابری که مقرر شد کمتر از ۲۵۰۰ دستگاه ناوگان کامیونی به این بندر نفرستیم، در حال حاضر ۲۷۰۰ دستگاه ناوگان به این بندر اعزام می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: روزانه ۴ هزار دستگاه از کل بنادر کشور کالای اساسی توسط کامیون‌ها حمل می‌شود.

دپو کالای اساسی در محوطه بندر چابهار/افزایش اعزام کامیون‌ها به بندر شهید بهشتی ‌

امانی اظهار کرد: شرایط بندر چابهار با توجه به ظرفیت کمِ انبار کالاهای اساسی متفاوت است و برخی کالاهای اساسی در محوطه دپو شده است که قرار است در این هفته با مسئولان ۶ استانی که کالای اساسی آنها از این بندر تامین می‌شود جلساتی داشته باشیم و نسبت به تامین ناوگان کمکی برای این بندر اقدام کنیم و هر چه سریع‌تر این ۱۰۹ هزار تن کالای اساسی در محوطه بندرشهید بهشتی چابهار را تخلیه کنیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر روند خروجی کالای اساسی از بنادر نسبت به روند ورودی پیشی گرفته است، در بندر چابهار از ابتدای سال جاری ۲ میلیون تن جابه‌جایی کالا داشته‌ایم که ۷۰۳ هزار تن آن کالای اساسی گندم بود و مابقی کالاهای دیگر بود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: امیدواریم با مشوق‌هایی که برای کامیون‌داران نظیر ارائه لاستیک و روغن با نرخ دولتی در نظر گرفته‌ایم، ‌ روند تخلیه بنادر روز به روز افزایش یابد.

 دپوی ۲ میلیون تن کالای اساسی در بنادر

امانی در باره میزان دپوی کالا در بنادر و روش‌های سریع تخلیه این کالاهای اساسی توضیح داد: «اصلاح فرایندها» در بحث تخلیه کالاهای اساسی از بنادر، دنبال شد و در قالب هماهنگی با دستگاه‌های مختلف این روند بهبود یافت، در حال حاضر معطلی راننده‌ها در بنادر نسبت به گذشته کاهش یافته است که این عامل بازدارنده برطرف شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: در حال حاضر میزان کالای اساسی که در بنادر دپو شده است، ۲ میلیون تن است که ۱.۴ میلیون تن از این رقم مربوط به بندر امام خمینی(ره) و مابقی مربوط به دیگر بنادر است که ما تعهد کرده‌ایم تا ۱.۵ ماه آینده این ۲ میلیون تن کالا توسط ناوگان کامیونی حمل شود.

ساخت انبار در بندر چابهار توسط بخش خصوصی

وی اضافه کرد: موضوع دیگر بحث میزان انبارش است که در بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی(ره) وضعیت ما در این موضوع خوب است اما در بندر چابهار با توجه به آنکه بندر تازه تاسیسی است اقدامات خوبی برای موضوع انبارش شروع شده است، موضوع سیلوی ۱۰۰ هزار تنی و انبارهای در حال احداث توسط بخش خصوصی در بندر چابهار دنبال شده است که کمک می‌کند در سال‌های آتی مشکل انبارش کالا کاهش یابد.

برنامه‌ریزی اعزام روزانه ۵۰۰۰ دستگاه کامیون به بنادر برای تخلیه کالای اساسی

امانی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تعداد کامیون در بنادر کشور در حال تخلیه کالاهای اساسی هستند، اظهار کرد: روزانه ۹۲ هزار تن کالا توسط ناوگان کامیونی حمل می‌شود و قرار است این رقم به ۱۰۰ هزار تن افزایش یابد.

وی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار دستگاه کامیون روزانه کالای اساسی را از بنادر امام خمینی(ره)، بندر شهید رجایی، بندر چابهار، بندر امیرآباد، بندر نوشهر، بندر فریدون کنار و بندر انزلی حمل می‌کنند و امیدواریم به رقم اعزام روزانه ۵ هزار دستگاه کامیون برسیم تا این دو میلیون تن کالای دپو شده در بنادر هرچه زودتر تخلیه شود.

رشد ۹.۵ درصدی در سامان‌دهی پایانه‌های مرزی

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: مقام معظم رهبری در مورد تعامل با کشورهای همسایه تاکید دارند و اخیرا رئیس جمهور در موضوع جهش صادرات کالاهای غیرنفتی تاکید داشت، در این راستا ما ساماندهی پایانه‌های مرزی را دنبال می‌کنیم که ۹.۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته‌ایم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس