کد خبر 1272522
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰

به گزارش مشرق، یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: ‏تا حالا کسی بهتون گفته ایران جزو 15کشور برتر جهان از لحاظ علمی هست؟

آیا میدونستین ایران بعد از چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در رتبه 5تولید علم در آسیا قرار داره؟ 

 ایران با بیش از 40سال تحریم ظالمانه، اینجوری داره پا به پای ابر قدرت های جهان در تولید علم رشد میکنه.

ایران در چه وضعیت علمی قرار دارد؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    13 15
    ایران در بهترین وضعیت تولید زباله های علمی در دنیا قرار دارد. خود را فریب ندهید. بیشترین درصد مقاله های بی مصرف و زباله مال ایرانی ها است. حتی ارجاعات مقالات هم جعلی است و با قرار و مدار بین اعضای هیات علمی انجام می شود. اما چرا خودمان را گول می زنیم؟ چرا باورمان شده که از سوئیس داریم بیشتر علم تولید می کنیم!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      5 5
      حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن که بلدی .... بعضی ها با هر چیزی مخالفت می کنن تا دیده بشن
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      4 3
      اینکه علممون رو اونطور که باید کاربردی نمیکنیم دلیل بر این نمیشه که علم نداریم. جمعیت جوان و دانشجو به شدت روی تولید علم تاثیر داره. تولید بیشتر علم از سوئیس با این تعداد جوان دانشجو اصلا چیز عجیبی نیست.
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      2 3
      حالا شما خودت رو ناراحت نکن؟!
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      4 3
      عریزم سوئیسی ها با جمعیت اندک و دانشگاههایی که تنه به دانشگاههای آمریکا می زند و جذب بهترین مغزهای دنیا، هنوز فرهنگ جعل و Paper Generator را یاد نگرفته اند ! ما خودمان داریم به دست خودمان تقلب می کنیم. اخلاق علمی در ایران صفر است.
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      5 2
      جالبه توقع داریم علم ایران پیشرفت کنه و بهترین توی علوم دنیایی بشیم ولی حاضر نیستیم بریم واکسن ایرانی بزنیم و اندازه یک سر سوزن از دانشمندای خودمون حمایت کنیم!!!! جون به جون کنند بعضیا رو سر تا پا غربی اند و حاضر نیستند تولیدات علمی فوق العاده ایران در زمینه های مختلف رو ببینند. فقط زوم میکنند روی منفی ها!!!
    • SE ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      2 2
      واکسن ایرانی و غیر ایرانی تماما یک فریب جهانی است.
    • SE ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      3 2
      دانشمند در ایران تقریبا نایاب است و حکم کیمیا را دارد. حمایت از فرهنگ جعل و ریاکاری هم خودفریبی است. البته در قضیه واکسن تمام دنیا در حال دروغ گفتن هستند و چیزی به نام واکسن کرونا وجود ندارد.
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    21 21
    با دست خالی مقالاتی نوشتم در حوزه زیست فناوری که توسط برترین دانشمندان جهان CITE شده است. فدایت شوم سیدعلی
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      3 3
      اونی که منفی داده بهت خیلی عقده ای و بخیل باید باشه. اکثر ما همین وضع رو داریم. با نهایت سخت گیریهای اونا مقاله می نویسیم. اصلا چرا ISI باید مدینه فاضله شرقیها باشه ؟ غربیها اختیار گفتمانی رو بدست گرفتن و خودشون رو یکه تاز ایده ها نشون میدن. من میگم ایران چین روسیه و هند یه سری ژورنالهای بسیار تراز اول به رقابت ISI تاسیس کنند . اونوقت ببنید که خود غربیها مجبور به چاپ در ژورنال این اتحادیه علمی میشن!!! جهش گفتمان علمی رو از غرب برگردونیم به شرق!!! به جای ISI یا Institute for Scientific Information ما بهتره به IRCS فکر کنیم یعنی IRAN/RUSSIA/ CHINA SCIENCE
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      6 2
      احسنت، حاشا که بسیجی میدان را خالی کند-شهید همت
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    10 5
    وقتی از توش چیزی درنیاد به چه درد میخوره این علم و مقالات؟ وقتی تبدیل به دارو و یخچال و تلویزیون گوشی ماشین های به روز و ... نشه و وابسته باشیم به همون چین و کره جنوبی و ... و علممون خودشو تو دنیا نشون نده وقتی از نخبه حمایت نشه و بجاش از دلال ... حمایت بشه نتیجش هیچی نیست جز چهار تا تکه کاغذ.
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      6 2
      تبدیل به موشک و پدافند و ناوشکن و نیروگاه و پالایشگاه و و و ... شد تا در امنیت بشینی در فراغ یخچال و موبایل آروغ روشنفکری در کنی
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      3 0
      اگر هیچوقت تبدیل نشه به عمل درسته به درد نمیخوره اما ان شاء الله قرار نیست اینطوری بمونه و روز به روز بیشتر میشه استفاده از دانش. به هر حال باید علمی باشه که بشه ازش استفاده کرد.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      1 2
      درسته ، اگه علم به عمل و کالا تبدیل نشه به درد نمیخوره .
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      2 3
      خدا خیرت بده، حرررف دل یک ملتو زدی، ماشالا بهت... این مقالات جعلی و کپی و خاک خورده چه ارزشی دارن...ولله قسم خدا شاهده خودم از یک پزشک متخصص شنیدم که پایان نامه اش همه اش داده سازی و از طریق یک عده پایان نامه نویس انجام شده و ایشان فقط ارائه داده اند و نمره 19 و نیم هم گرفته اند... اگر ندیده بودم این خبر به دلم می نشست اما خودم دانشجوی دکترا هستم و با تمام وجودم میبینم....
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 3
    آفرین درست هست...یه روزی میشه (حدودا تا سال 2050 ) ما برای اولین بار روی اقمار مشری و زحل پایگاه فضایی میسازیم و دستگاه های حفاری و کند و کاو معادن در انجا مشغول استخراج کانی های گرانبها و فلزات کمیاب می شوند!..فکرشو بکنین یک سفینه ی فضایی بزرگ که فقط پیشران های اون اندازه ی یک استادیوم ورزشی باشه به همراه چند هزار نفر سکنه، ازینا یکی بسازیم و توی مسیر سفر به اقمار منظومه شمسی چند هزار نفری توی سفینه فضای مثلا سینه زنی کنن پخش زنده توی شبکه ها نشون بده!!:)..آمریکایی و اروپایی ها اگه اون مراسم و ببینند خودشون و میکشن!! :)
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      4 3
      مبدا تاریخی که گفتی(2050) رو از امروز حساب کردی؟!
  • شسم IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    9 6
    كاش ميگفتى اين آمار را چه جورى جفت و جور كردى آبجى !
    • US ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      10 3
      با ترکیب کردن مواد صنعتی با سنتی
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      1 0
      چرا یک جستجوی ساده نمیکنید تو اینترنت در مورد رتبه علمی کشورها؟
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    13 0
    بود.... دوستان توی این چند سال اخیر متاسفانه علم را هم سیاست زده کردند.متاسفانه وجود مافیای سیاسی در گزینش هیات علمی دانشگاه ها مانع از ورود نخبگان به فضای علمی کشور شده من به دلیل شغلم با محیط دانشگاه ها سر و کار دارم.چنبره جریان غرب گرای بی سواد و حسود در محیط های دانشگاهی اجازه ورود نخبگان جوان و دارای هوش و ذکاوت و خلاقیت را به محیط تدریس کشور را نمی دهد به خصوص اگر ریشه مذهبی و اعتقادی هم داشته باشی در عوض یک مشت بی سواد سیاست زده غرب گرا را بر مسند جریان علمی کشور در اکثر دانشگاه ها سوار کردند . دودش توی این چند سال به چشم کشور رفت از جمله افول چند پله ای تولید علم و جایگاه علمی کشور بود.
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 2
    رتبه حسادت و فساد مراکز علمی رو هم حساب کنید
  • حسین IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    5 5
    نتیجه ی علم ایران شده صنعت پراید اینو هم بگو مشرق بیشترین فرار مغز تو آسیا ایرانه علمی که در انحصار لیبرالها و اختلاسگرا ها باشه چه فایده ای داره
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      1 1
      ببین طرف!!! پراید فقط یه ماستمالی صنعتی بوده در راستای سود زیاد و کیفیت کم !!!!! ایراداتش رو هم اول از همه متخصصین خود ما گفتن! حالا هی چرند بنویس!
  • شاپرک IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    11 7
    در وضعیتی هستیم که میدونیم با کدوم پا باید وارد دستشویی بشیم
    • آزاده IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      3 1
      واقعا نمیدونم به شماها چی باید گفت؟!یکی مثل اون سارا که ادب خودش رو نشون میده و چون دلیلی برای نقض مطلب مشرق نداره صرفا باد هوایی مینویسه که چیزی نوشته باشه!یکی هم مثل شما که به توصیه های طب اسلامی تیکه میندازه! اتفاقا مونده تا بشر و امثال تو بفهمن که در این توصیه ها چه حکمتی هست،ولی فردا روزی که حکمتش مشخص شد مثل حکمت ذبح اسلامی و ختنه که تازه غربیها با آزمایش به بعضی از حکمتهای اون پی بردن،وقتی اون روز رسید ببینم چه حرفی داری بزنی!؟هر چیزی لیاقت میخواد.
  • سارا US ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    5 8
    زارت ...
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    4 6
    خخخخ اونوقت اين آمارتون از كجاست؟! چجوري به اين تحقيق رسيدين؟! يعني الان از لحاظ علمي از تايوان كه ريز تراشه توليد ميكنه و مالزي و سنگاپور جلوتريم؟! اسمت هم شبيه آمنه سادات ذبيح پوره
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      3 1
      یه جستجو تو منابع بین المللی بکن متوجه میشی. ضمنا ملاک تولید علم هست نه استفاده از اون. البته متاسفانه جهت گیری تولید علم در کشور اصلا مناسب نیست و چه بسا بیشتر در جهت نیازهای دیگران هست تا خودمون. ان شاء الله درست بشه.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 7
    بله تولید کپی کاری و سرقت علمی و ارجاعات دسته پنجم ویکی‌پدیایی ما رو به این افتخار نائل کرده
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    6 6
    این حرفا رو ولش کن .با این مقالات علمی میشه کارت هوشمند ملی هم تولید کرد یا نه؟
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      5 4
      میشه شماهارو نابود کرد یا نه؟
  • سرباز IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 6
    این خود تحقریها احساس ذلت نمیکنند؟ غیرت و شرف چیز خوبیه فقط بعضی ها فاقد اون هستند. پرایدت مال تفکر انقلابی نیست. موشک و ناو و ماهواره نور مال تفکر انقلابیست شرف داشته باشید اینا رو بگید. خود دشمن به پیشرفت ایران اعتراف میکنه ولی چه کنیم یک عده ذلیل و خودتحقیرن
    • US ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      3 4
      اعتراض به احمق فرض شدن خود تحقری نیست.آلمانیها هشتاد سال پیش زیر بمباران بیست و چهار ساعته متفقین (تحریم اقتصادی نه ها!جنگ تمام عیار) موشک وی دو را ساختندو سه هزازتایش را هم پرتاب کردند. ما چند ساله روی ساخت موشک کار می کنیم؟ چقدر هزینه کرده ایم؟ با این زمان و هزینه و دانش از پیش تدوین شده موشک سازی چند ماهواره به مدار زمین و ماه و مریخ و زهره فرستاده ایم؟در پژوهش های فضایی جایمان کجاست؟دردمان از اختلاف جاییست که هستیم با جاییست که باید باشیم سرباز!
  • علی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 5
    واقعا چقدر عقب افتاده ایم ها هیچ چی نداریم بهش افتخار کنیم! لااقل مثل امارات نشدیم با تکنولوژی بقیه پزبدیم یا مثل سنگاپور شرکت های چند ملیتی بیان کارخانه هاشونو بزنن مشعوف بشیم.کارگر مفت هم که مثل چین نداریم از شیر مرغ تا جون ادمیزاد منتاژ کنیم. علم بهتر است یا ثروت؟همکلاسیم که رفته توکار دلالی گه گاهی اینو ازمن میپرسه البته از توی لندکروزش.ولش کن بذار اینقدر توسر خودمون بزنیم راحت شیم از این همه خودتحقیری.
  • آزاده IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    4 3
    به تمام مخاطبان خودتحقیر مشرق!مخصوصا ۰۱:۳۷ و دیگران!از دروغ و خود تحقیری دست بردارین،چطور میشه ادم این همه پیشرفت رو نبینه یا تا از موفقیتهای ایران بعد انقلاب کسی مطلبی مینویسه یاد تولید پراید بیوفته!؟به قول(سرباز) پراید وامثالهم مال تفکر انقلابی نیست بلکه ماهواره نور و هزار تا دستاورد دیگه مال تفکر انقلابیه.ایا نخوندید در همین مشرق که ایران در نانوتکنولوژی چهارم دنیاست و محصولاتش به ۴۹ کشور صادر میشه؟قابل توجه دوستانی که از علم فقط فایده عملیش مد نظرشونه!همین دیروز بود که خبر اون خانم محقق که ماده تجزیه پذیر ساخته اعلام شد و امروز مشرق هم منتشر کرده،۲۰۰ و اندی از دانشمندان ایرانی جزء پر استنادترینها یا یک درصد برتر دنیا هستن! عده ای از فیزیکدانهای جوان کشور در دنیا شناخته شده اند و روی نظریات مختلف علم فیزیک کار میکنن،موسسه رویان،دانشگاههای ایران که رتبه هاشون در جهان،نسبت به کشورهای دیگر منطقه از همه بالاتره حتی از ترکیه،علوم شناختی و...بیوتکنولوژی و...،یا پزشکی که توریسم پزشکی ایران معروفه و کشف داروهای سرطان و...(البته من خودم طرفدار طب اسلامی/ایرانیم ولی جایی که مساله دستاوردهای کشور باشه باید پیشرفتهای کشور رو بیان کرد)زمان شاه اینها برای ما خواب وخیال بود حتی درصد باسوادی مردم ایران از کشوری مثل لیبی هم کمتر بود!!!همه میدونن مشکلات دانشگاهها وجامعه علمی ایران رو،ولی به این بهونه نباید از بیان پیشرفتها صرف نظر کرد.
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      4 4
      عزیزم، یکی گفت ته کوچه آش می دهند بعدش خودش هم باورش شد. خیر. این آمار های عددی تماما جعلی و نتیجه فرهنگ کثیف کپی کاری و تکرار و جعل است. استاد درجه یک دانشگاههای اروپا بدون کار اجرایی و بازار و فول تایم کار علمی بعد از چهل سال دویست مقاله علمی دارد اما استاد ما با صدها کار اجرایی و شرکت و مسوولیت و... سال سی تا مقاله می دهد! یک دانشجوی نخبه دکتری بعد از 5 سال کار مداوم در دانشگاههای معتبر دنیا حداکثر 3 یا 4 مقاله ISI مستخرج از تز دارد اما در ایران 22 هم داریم!! فقط کسانی که یا در دانشگاه نیستند و یا خودشان متقلب هستند فاجعه علمی رخ داده در دانشگاهها و آمار سازی ها را باور می کنند.
    • آزاده IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      2 3
      ۱۸:۲۰عزیزم!من هم نگفتم هیچ مشکلی نداریم،اصلا خوندی من چی نوشتم؟در ضمن کی گفته همه متقلب یا ... هستن؟داری دروغ می گی.شما فقط مقاله ها رو نوشتی و درباره بقیه نشانه های پیشرفت که یاداوری کردم ایرادی نگرفتی!پس معلومه که این پیشرفتها حاصل شده و کسی نمیتونه منکر بشه!
    • به آزاده SE ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      3 1
      به صراحت اعلام می کنم همه را باید متقلب دانست مگر آنکه خلافش ثابت شود. چون آیین نامه سرتا پا فساد ارتقای اساتید، آنها را سوپرمن و همه فن حریفانی فرض کرده که باید هم کار آموزشی کنند و هم کار اجرایی و هم کار فرهنگی و هم کار تحقیقاتی و هم ارتباط با صنعت و.. تا امتیاز بگیرند. در حالی که در هیچ یک از کشورهای دیگر دنیا چنین بلبشویی وجود ندارد و وظایف تقسیم شده است. در ایران استاد وانمود می کند که درس می دهد و وانمود می کند که مقاله می دهد و وانمود می کند کار اجرایی می کند. در بهترین حالت فقط یکی از آن وظایف را درست انجام می دهد و بقیه را فدا می کند. آن به اصطلاح پیشرفتها را هم خوب می دانیم از کجا می آید. اکثرش دروغ است ولی آنهایی هم که واقعا پیشرفت است در نهادهای غیر دانشگاهی و مثلا سازمانهای وابسته به نیروهای مسلح و یا پژوهشگاههای مستقل مثل رویان به دست آمده است. اما خود دانشگاه های ما جز مایه ننگ و آبروریزی برای علم در تمام جهان نیستند.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    کاش مغز ایرانی در راه پیشرفت علمی کشور بکار بیاد نه کلاه برداری جسارت نشود کلی عرض نکردم.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    خواهشا امتیاز مقالات isc. رو بیشتر کنین. یعنی که چی همش isi
  • محمدرضا IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    5 1
    از همه مناظر به این موضوع فکر کنید. هنوز کشور ما یکی از قدیمی ترین و ضعیف ترین سیستم های آموزشی رو در پایه های تحصیلی داره هنوز که هنوزه بعد از چهل سال از انقلاب هیچ فکری درباره این نشده. موضوع کنکور ک یک بحث دیگریست کنکور کابووس دانش آموزانه. و هزاران هزار مشکل که باید فکری براش انجام بشه این رتبه فقط حاصل استعداد بزرگ این بچه هاست
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 6
    خخخخ. این افسانه ها ۱۰ یا ۱۵ سال پیش مردم رو گول میزد ولی الان همه میدونن چه خبره!! البته اینم اشاره کن که اکثر این مقالات از دانشگاه معتبر میدان انقلاب منتشر میشن!!! خخخخخ
  • آزاده IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    3 4
    ۱۷:۱۹جانم! تازه چهل واندی ساله که علم یک جانی در این کشور گرفته و ما مشق ساخت جنگافزار رو اعاز کردیم،که بسیار هم موفق بوده وهستیم،در ضمن ساخت موشک یا هر چیزی ربطی به دانش از پیش ابداع شده نداره چون خود فون براون هم از دانش قبلیها مثل گودارد استفاده کرده و مادرزاد موشک ساز نبوده که!دوما،همین دانش از پیش تدوین شده رو چرا غربیها به ما نمیدادن؟تا خودمون اراده کردیم وساختیم!سوما اگر ساخت ماهواره مثل مثلا نور اینقدر اسان بود حالا همه کشورها ماهواره ساز بودن،مثل امارات!!!!و در آخر فکر میکنم که آلمانسال ۴۲ اولین موشک رو پرتاب کرد و البته ساخت اون پیش از این تاریخ بوده که البته آلمان چندان! زیر بمباران اون هم ۲۴ ساعته نبوده،همچین میگید آدم میگه حیونکی المانیها!بعدش، کشوری (آلمان)که جنگی رو آغاز میکنه(اینطور که تاریخ رواج یافته توسط فاتحان) دندش هم نرم!حتما فکر تحریم وبودجه نظامیش رو هم میکنه و این فرق میکنه با کشوری(ایران) که ظالمانه تحت تحریمه!وقیاستون اصلا درست نیست.
    • SE ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      4 2
      کارهای برخی نهادهای نظامی را به حساب دانشگاه نگذارید. آنجاها هم البته از صفر تولید نشده. بالاخره کمکهای دوستان کره شمالی خیلی کمک کرده
    • SE ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      4 2
      کارهای برخی نهادهای نظامی را به حساب دانشگاه نگذارید. آنجاها هم البته از صفر تولید نشده. بالاخره کمکهای دوستان کره شمالی خیلی کمک کرده
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    3 2
    آزاده جانم! چهل واندی سال نیست و از زمان ورود سیستم آموزش مدرن(تاسیس دانشگاه ها و اعزام دانشجو به اروپا )هست که علم یک جانی در این کشور گرفته! البته حدود چهل سال پیش به مدت سه سال در دانشگاه ها تخته شد. ممنون از اشاره ات به اون موقع! خوبه خودت میگی فون براون از دانش قبلیها مثل گودارد استفاده کرده بعد ادعا می کنی "ساخت موشک یا هر چیزی ربطی به دانش از پیش ابداع شده نداره " ! با خودت چند چندی؟ کی گفته دانش از پیش تدوین شده رو نمیدادن؟ فکر کردی که کتابهای مرجع رشته های مهندسی از جمله هوا فضا نوشته چه کسانی است؟ دوستان چینیتون؟ رو چه حساب مدعی هستی اگر ساخت چیزی ساده باشه همه کشورها می سازند؟ جل الخالق ! مثلا اتریش بیاد کشتی بسازه چون ساخت کشتی اسونه ولی خوب متاسفانه اتریش دریا نداره! اصلا درکی از نیاز یا توجیه اقتصادی داری؟ در آخر هم زیاد فکر نکن! برو تاریخ رو دقیق مطالعه کن تا بفهمی که بله آلمان تو همون سالهای پایانی چنگ اقدام به طراحی و ساخت موشک های وی یک و وی دو کرد و دقیقا هم زیر بمباران اون هم ۲۴ ساعته( 69 هزار حمله هوایی و 120 هزار تن بمب آنهم فقط به مراکز ساخت و پرتاب موشک) وگر نه خیلی بیش از سه هزارتاشو میریخت رو سر متفقین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس