سؤال چالش برانگیز افکار عمومی پیش روی گره زنندگان واکسن و FATF

حالا که واردات واکسن به کشور افزایش یافته، چهره هایی نظیر علی مطهری در مقابل این سؤال افکار عمومی قرار گرفته اند که اگر مشکل عدم ورود واکسن به FATF ربط داشت، چرا در دولت رئیسی شاهد واردات واکسن هستیم.

به گزارش مشرق، دولت حسن روحانی و حامیان وی که تنها راه حل مشکلات کشور را توافق با کشورهای غربی می دانست، پس از امضای برجام، خوشحال از آنچه فتح الفتوح نامیده می شد، به استقبال دیگر معاهدات و قراردادهای بین المللی شتافتند و سعادت ملّت ایران را در همرنگی و همراهی با نظام بین الملل می دانستند. سند ۲۰۳۰ و FATF از معاهداتی بودند که طی سال های اخیر بیش ترین سر و صدا را در کشور به راه انداختند.

علی رغم اینکه بسیاری از توصیه های گروه ویژه اقدام مالی FATF توسط دولت روحانی پذیرفته و اجرایی شده بود و تنها بر سر ۲ بند آن مناقشه وجود داشت، با این حال، حامیان پیوستن به کنوانسیون های گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، نپذیرفتن برنامه‌های این گروه را عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی و تبادلات تجاری می دانستند.

حامیان الحاق به معاهدات گروه ویژه اقدام مالی که فرصت باقی مانده تا پایان دولت روحانی را بهترین زمان برای پیشبرد همه تعهدات مربوط به FATF می دانستند از هیچ فرصتی برای بزرگنمایی تبعات نپیوستن به کنوانسیون‌های مربوط به آن نمی‌گذشتند. آنها حتی پای ورزش را نیز به این موضوع باز کردند و در حالی که مربی محبوب استقلالی ها که نتایج خوبی با این تیم گرفته بود به دلیلی عدم دریافت پول خود برای ادامه همراهی با تیم استقلال وارد ایران نشد، پای FATF را به میان کشیدند و به هواداران این تیم القاء کردند که نپذیرفتن شرایط گروه ویژه اقدام مالی مانع از این شده تا استراماچونی پول خود را دریافت کند و روند موفقیت های استقلال را ادامه دهد.

سؤال چالش برانگیز افکار عمومی پیش روی گره زنندگان واکسن و FATF

سؤال چالش برانگیز افکار عمومی پیش روی گره زنندگان واکسن و FATF

امّا آخرین موردی که حامیان اصلاحات - اعتدال آن را به FATF گره زدند، موضوع واکسن بود.

سؤال چالش برانگیز افکار عمومی پیش روی گره زنندگان واکسن و FATF

علی ربیعی در قامت سخنگوی دولت، ایجاد مشکل در تهیه واکسن را به FATF گره می زند و می گوید: «به طور کلی نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرار گرفتن آثار خود را بر تراکنش‌های مالی و تامین مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود متاسفانه FATF این بهانه را ایجاد می‌کند».

سؤال چالش برانگیز افکار عمومی پیش روی گره زنندگان واکسن و FATF

این تنها سخنگوی دولت نبود که ناتوانی دولت در تأمین واکسن مورد نیاز کشور را به FATF مرتبط می کرد. علی مطهری نیز در مصاحبه ای می گوید: «به خاطر اینکه در لیست سیاه اف ای تی اف قرار داریم نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد».

سؤال چالش برانگیز افکار عمومی پیش روی گره زنندگان واکسن و FATF

امّا این روزها که با روی کار آمدن دولت رئیسی و رایزنی های انجام شده توسط دولت، واردات واکسن به کشور سرازیر شده است، چهره هایی نظیر علی مطهری در مقابل این سؤال افکار عمومی قرار گرفته اند که اگر مشکل عدم ورود واکسن به کشور به FATF ربط داشت، چرا در دولت رئیسی شاهد واردات گسترده واکسن هستیم؟

این سؤالی است که مجری یک برنامه رادیویی اخیراً از علی مطهری پرسیده است و مطهری که پاسخی ندارد، می گوید توضیح این موضوع نیم ساعت وقت می خواهد که من چنین وقتی ندارم!

سؤال چالش برانگیز مجری برنامه از علی مطهری درباره اظهار قبلی او درباره واردات واکسن

مسعود پزشکیان نیز که در رده حامیان دولت روحانی قرار می گیرد می گوید بی انصافی است که بگوییم این خرید ها ظرف مدت ۲ هفته انجام شده است. سفارش واکسن ها در دولت روحانی انجام شده بود.

نکته ای که پزشکیان به آن اشاره نمی کند این است که چالش بر سر زمان ثبت سفارش واکسن نیست. حتی اگر این سفارشات در زمان دولت روحانی ثبت شده بود، امّا دولت از ورود آن ها به کشور عاجز بود یا اینکه علاقه داشت ورود آن ها را به کشور به تأخیر بیاندازد تا شاید بتواند بازی خود در ماجرای FATF را قدری پیش ببرد.

این روزها که واردات واکسن به کشور سرازیر شده، چهره هایی نظیر علی مطهری در مقابل این سؤال افکار عمومی قرار گرفته اند که اگر مشکل عدم ورود واکسن به FATF ربط داشت، چرا در دولت رئیسی شاهد واردات گسترده واکسن هستیم؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    2 3
    بس کنین گذشته رو الان که اون دولت رفته پس چرا هر روز باز قیمت مواد غذایی بالا میره
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      1 0
      اهان حالا که واکسنت رو زدی داری حرف میزنی
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      0 0
      در پاسخ به:«بس کنین گذشته رو الان که اون دولت رفته پس چرا هر روز باز قیمت مواد غذایی بالا میره». اولاً قیمت کدام مواد غذایی هر روز بالا میره؟. دوماً ترمیم اقتصاد زمان بر هست. ولی خیلی فرق هست بین افرادی که همه دغدغه اونها مشکلات مردم و کشور و حل اونهاست با افرادی که فقط حرف میزدن و بیشتر نمک روی زخم مردم می‌پاشیدند.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    4 1
    اتفاقاً مشکل عدم ورود واکسن به FATF ربط داشت، چرا که ورود واکسن برای تصویب FATF از سوی دولت اصلاحات گرو گرفته شده بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس