کد خبر 1272473
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
آمریکا: فرار اشرف غنی، مانع از توافق نهایی با طالبان شد

نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت: فرار اشرف غنی، توافق با طالبان برای دور نگه‌داشتن کابل از این گروه را با شکست مواجه کرد.

به گزارش مشرق، «زلمی خلیلزاد»، نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت: تصمیم اشرف غنی برای فرار از کشور، توافق با طالبان را که برای دور نگه داشتن کابل از این گروه و مذاکره برای انتقال سیاسی قدرت طراحی شده بود، در لحظه آخر با شکست مواجه کرد.

‌خلیلزاد در گفت‌وگو با «فایننشال تایمز» افزود که «[مردم] به نوعی دنبال مقصر می‌گردند».

وی ادامه داد: «من مطمئنم که می‌توانستم بهتر عمل کنم. این چیزی است که مردم انتظار دارند از زبان من بشنوند. اما وقتی تامل می‌کنم، می‌بینم که من تمام تلاشم را به خرج داده‌ام».

زلمی خلیلزاد، که از سوی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای رهبری مذاکرات با طالبان انتخاب شده بود، در اولین مصاحبه خود پس از خروج آمریکا از افغانستان گفت که او مهلت دو هفته‌ای برای به‌نتیجه رسیدن مذاکرات با طالبان را فراهم کرده بود.

به گفته وی، غنی می‌بایست تا قبل از رسیدن طالبان به کابل، بر سر دولت آینده افغانستان با طالبان توافق می‌کرد.

به گفته خلیلزاد اما خلاء امنیتی ناشی از فرار غنی در ۱۵ اوت باعث شد که نیروهای طالبان در آن روز به پایتخت افغانستان وارد شوند. این امر به نوبه خود باعث خروج آشفته غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان شد و مذاکرات در دوحه را عملاً به پایان رساند.

خلیلزاد گفت که حتی، آمریکا با طالبان توافق کرده بود که آنها وارد کابل نشوند و مدعی شد که «اصلاً» نمی‌دانسته که غنی قصد فرار دارد.

این در حالی است که اشرف غنی در ۱۵ اوت زمانیکه نیروهای طالبان به کابل رسیده بودند، فرار و افغانستان را با سرنوشت نامعلومی ترک کرد.

خلیلزاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو شایعات مبنی بر واگذاری کابل به طالبان از طریق یک توافق را رد کرد و مدعی شد که آمریکا هرگز به طالبان چراغ سبز نشان نداده چراکه این ماموریت ایالات متحده نبوده است.

این در حالی است که اشرف غنی در ویدئویی که در ۱۸ اوت از امارات در فیس بوک منتشر کرد گفت که وی فرار کرده است زیرا جان او در خطر بود و برای جلوگیری از خونریزی در کابل این کار را انجام داده است.

وی همچنین خروج میلیاردها دلار پول نقد از افغانستان را رد کرد و آن را شایعاتی بی‌اساس خواند.

خلیلزاد، جمهوری خواه ۷۰ ساله، به دلیل رفتارهای خود با طالبان در سه سال گذشته و قراردادی که در سال ۲۰۲۰ تحت رهبری ترامپ تعیین کرد، شرایط خروج آمریکا را مورد انتقاد قرار داد.

منتقدان می‌گویند این توافق نامه قدرت واشنگتن در مذاکرات را از بین برد و دولت منتخب در کابل را زیر پا گذاشت و به مشروعیت طالبان کمک کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با وجود انتقاد از پیمان ۲۰۲۰ در دوحه، اما دیپلمات افغان تبار را به عنوان فرستاده ارشد ایالات متحده در افغانستان حفظ کرد، تصمیمی که خلیلزاد بعدها درباره اظهار شگفتی کرده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 0
    خجالت میکشه بگه فرار نظامیان امریکایی میگه اشرف غنی
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    البته زمین هم یکم کج بود !! خخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس