کد خبر 1271830
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
داروهای کمیاب

سامانه ردیابی و رهگیری فرآورده های سلامت شامل دارو و تجهیزات پزشکی موسوم به «تیتک TTAC» امکان ردیابی این محصولات را برای شهروندان فراهم و به آنان در تهیه داروها و تجهیزات مرتبط کمک می‌کند

به گزارش مشرق، سامانه ردیابی و رهگیری فرآورده های سلامت شامل دارو و تجهیزات پزشکی موسوم به «تیتک TTAC» امکان ردیابی این محصولات را برای شهروندان فراهم و به آنان در تهیه داروها و تجهیزات مرتبط کمک می‌کند؛ ابزاری که باوجود راه‌اندازی طی چندسال اخیر هنوز شاید همه افراد با آن آشنایی کامل نداشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن تشریح قابلیت های این اپلیکیشن و نحوه کاربرد آن، از فواید استفاده مردم از آن می گوید؛ فوایدی که ضمن کمک کردن به شهروندان در تهیه داروها دارد، ترویج بیشتر استفاده از آن همچنین می تواند با ارسال گزارش های مردمی به دست اندرکاران در حل برخی مشکلات و کاستی های موجود نیز کمک کند.

دکتر علی اسدی‌پور معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه اپلیکیشن تی تک "TTAC" برای جست و جوی داروها کاربرد زیادی دارد افزود: بعد از نصب اپلیکیشن تیتک در قسمت داروهای کمیاب، نوع داروی مورد نظر را وارد، محدوده سکونت خود را انتخاب و براحتی به لیست داروخانه هایی که داروی مدنظر را موجود دارند، دسترسی پیدا کنید.

وی تاکید کرد: اپلیکیشن تیتک به دلیل سیستمی عمل کردن موجب می شود دارو به دست مصرف کنندگان واقعی برسد و از کمبود آن جلوگیری می‌ کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه راه اندازی تی تک تا حدود زیادی چرخه توزیع دارو را مدیریت می کند ادامه داد: هر دارویی که وارد این سامانه می شود از همان ابتدا برچسب دارد و دارای کد می شود، روی هر بسته کد درج می شود، براحتی قابل رهگیری است و می توان وجود دارو را در استان، بیمارستان و داروخانه ای که وجود دارد مشخص کرد.

وی تصریح کرد: ردیابی تخلفات در سامانه تیتک قابل بررسی است و در صورت رخداد تخلف مانند فروش آزاد داروها می توان بارکد دارو را بررسی کرد تا نام فرد فروشنده دارو را تا چند مرحله پیگیری کند.

داروهای کمیاب را چطور ردیابی و تهیه کنیم؟ +عکس

سامانه (تیتک TTAC) را روی گوشی نصب کنید  

اسدی گفت: همه باید در آینده ای نه چندان دور سامانه تی تک را روی تلفن همراه خود نصب کنند زیرا این سامانه می تواند اطلاعات دارویی، داروخانه، موجود بودن یا نبودن دارو را در داروخانه ها نشان دهد و از همه مهمتر وضعیت دارو را بررسی می کند و اطلاعات دارویی خوبی دارد.

وی اظهار داشت: تیتک اسم دارو، کاربرد، قیمت و داروخانه هایی که داروی مد نظر را دارند نشان می دهد.

سازمان غذا و دارو در ایران در ۱۵ اسفند سال ۱۳۸۹ در شورای عالی اداری تصویب و تشکیل و سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو که به اختصار "تیتک" نیز نامیده می‌شود نیز از سال ۹۲ عملیاتی شد با این حال بخش عمده ای از جامعه هنوز یا با آن آشنایی ندارند یا از همه قابلیت های آن استفاده نمی کنند.

هدف اصلی این سامانه، ردیابی و رهگیری کالاهای سلامت‌محور و ارز تخصیصی به آنها در زنجیره تامین اعلام شده است.

داروهای کمیاب را چطور ردیابی و تهیه کنیم؟ +عکس

با امکانات سامانه تیتک آشنا شوید  

بررسی بارکد و UID به منظور مشاهده کاتالوگ و اطلاعات هر فرآورده دارویی یا غذایی توسط اسکن بارکد با وارد کردن کد یو آی دی ۲۰ رقمی بررسی کنترل اصالت با استعلام کد ۱۶ رقمی مندرج بر برچسب زرد رنگ اصالت.

بررسی لیست داروخانه های مجاز ۳۱ استان کشور که امکان مسیریابی و حمل و نقل با مترو و اتوبوس را به شما می دهد.

دسترسی به اطلاعات دارویی مجاز و رسمی کشور بر اساس فهرست دارویی ایران

گزارش عوارض دارویی و تجهیزات پزشکی به کارشناسان سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت

ارسال گزارش های مردمی به وزارت بهداشت درباره تخلفات کارخانه ها، فروشگاه ها و داروخانه ها

پیدا کردن دارو در نزدیک ترین داروخانه محل سکونت از طریق این اپ

عضویت در سامانه تی تک چگونه است؟

برای عضویت در سامانه تیتک، ابتدا در صفحه ttahttp://ttac.irc.ir به قسمت عضویت در گوشه سمت راست صفحه می روید و با کلیک روی این قسمت به صورت مستقیم وارد صفحه عضویت شوید.

چگونه داروهای کمیاب را در اپلیکیشن تیتک جست و جو کنیم؟

برای جست و جوی داروهای کمیاب، پس از ورود به قسمت "داروهای کمیاب" اپلیکیشن، باید نام دارو را وارد کرد (به عنوان نمونه، داروی سلسپت)؛ پس از جست و جوی نام دارو، لیست داروهای موجود به همراه کشور سازنده دارو نمایش داده می‌شود.

با انتخاب داروی مورد نظر و تعیین مکان بیمار، لیستی از نزدیکترین داروخانه‌هایی که در ساعات گذشته اقدام به فروش داروی موردنظر کرده‌اند، نمایش داده می‌شود.

برای اطمینان بیمار از وجود دارو در داروخانه، شماره داروخانه نیز برای تماس قرار داده شده که البته ذکر این نکته ضروری است فروش یک دارو در یک داروخانه در ساعات گذشته به معنی وجود قطعی آن دارو در ساعت فعلی نیست بلکه به معنی احتمال زیاد وجود آن دارو در داروخانه است و شهروندان در تماس با داروخانه می توانند اطلاعات کامل کسب کنند.

با توجه به اینکه سیاست‌های کلان سلامت در کشور و وزارت بهداشت، برنامه‌ریزی برای فروش داروهای عمومی به جای داروهای برند است، علاوه بر نمایش داروی برند، لیستی از داروهای مشابه نیز در قسمت "اطلاعات بیشتر دارو" وجود دارد تا چنانچه بیمار نتوانست داروی برند را پیدا کند، از داروهای مشابه (با اثر مشابه روی بیماری) استفاده کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس