کد خبر 1271061
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
ترکیه

وزیر دفاع ترکیه با ادعای این که این کشور قدرت منطقه‌ای است گفت که ایالات متحده باید در صورت حضور در غرب آسیا با آنکارا همکاری کند.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه گفت، ایالات متحده باید در صورت حضور در خاورمیانه با ترکیه همکاری کند.

به گزارش وبگاه «احوال» «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه  به روزنامه «حریت» گفت: «کشور ما یک قدرت منطقه‌ای است که دارای حوزه نفوذ و منافع است و این موارد روز به روز تحت هدایت رئیس جمهور محترم توسعه می‌یابد.»

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: «ترکیه یک متحد قوی، کارآمد و قابل اعتماد برای ایالات متحده در منطقه است. ما کشوری هستیم که ایالات متحده می‌تواند با آن در منطقه همکاری کند.»

آکار گفت، آنکارا می‌خواست از سال ۲۰۱۱ با همه متحدانش در سوریه هماهنگ عمل کند، اما در سال ۲۰۱۵ واشنگتن در آخرین لحظه نظر خود را تغییر داد و به سمت همکاری با گروه تروریستی یگان‌های مدافع خلق  متمایل شد.

به گفته وی، ترکیه همچنین پیشنهاد کرد که در «رقه» در سوریه علیه داعش و در  لیبی، جایی که هر دو کشور از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند، اقدام کنند، اما آنکارا  در این مورد پاسخ مثبتی دریافت نکرد. آکار افزود: «همه شاهد این هستیم که وقتی کشورها با ما همکاری نکنند، چه اتفاقی می‌افتد.»

روابط بین ترکیه و آمریکا در موضوعات مختلفی از جمله خرید سامانه های دفاع موشکی «اس -۴۰۰» ساخت روسیه از سوی ترکیه متشنج شده است. ترکیه همچنین از برنامه توسعه جنگنده های «اف-۳۵» کنار گذاشته شد.

آکار گفت: «ما می توانیم مسائل اس-۴۰۰ و اف-۳۵ را به نحوی حل کنیم، اما تا زمانی که ایالات متحده در اتحاد با یگان‌های مدافع خلق  در سوریه عمل کند، این مهمترین نقطه در روابط ما باقی خواهد ماند.»

وی ادامه داد: «همکاری نزدیک ترکیه با ایالات متحده در فرودگاه کابل با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سیاست و رسانه‌های ایالات متحده به نحو مثبتی انعکاس یافت.»

این در حالی است که یک تحلیلگر اندیشکده آمریکایی گفت که تنها پایگاه نظامی خارجی که «جو بایدن» باید رئیس جمهور آمریکا باید آن را رها کند پایگاه هوایی «اینجرلیک» در جنوب ترکیه است.

«مایکل رابین» تحلیگر اندیشکده آمریکایی «امریکن اینترپرایز» در این باره گفت: «ایالات متحده باید یک دهه پیش پایگاه اینجرلیک را رها می‌کرد.»

وی افزود که پایگاه اینجرلیک که زمانی سرمایه مهمی علیه اتحاد جماهیر شوروی سابق و میزبان ۵۰ سلاح اتمی بود، اما اکنون تنها یک مسئولیت راهبردی را برعهده دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 10
    : «ترکیه یک متحد قوی، کارآمد و قابل اعتماد برای ایالات متحده و اسراییل در منطقه است. ما کشوری هستیم که ایالات متحده و اسرائیل و صهیو ن بین الملل می‌تواند با آن در منطقه همکاری کند.»
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 17
      آخه کدام آدم عاقل سیاست های امنیتی و میلیتارسیم کشور خودش رو پشت تریبون می گوید؟!!! به نظر می رسد ترکها بلوف زن های خوبی هستند، و مثل دوران صفویه، که از توپ قمپز در می کردند، این خصلت خودشونو رها نکردن، آفرین به این سیاست ۵۰۰ ساله D;
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    28 1
    مگر دروغ میگه؟ پس لابد ایران قدرت منطقه ایه که به گفته وزارت بهداشت 30 درصد مردمش گرسنه میخوابن خخخخ یا لابد طالبان ابر قدرت منطقه ست خخخخخ. امروز ترکیه یکی از بزرگترین قدرت های پهپادی دنیاست و 2 سال دیگه از جنگنده بدون سرنشین رونمایی میکنه. این قضیه هم مال دیروز و امروز نیست. اگر خیلی باد دارید برید تاریخ قاجاریه رو بخونید که چطور ارتش عثمانی شمارو لت و پار کرد. زمانی که شما با چماق و سنگ و با پوشیدن تنبان میجنگیدید ارتش عثمانی توپ و تفنگ سنگین داشت. امروز هم فرقی نکرده. شما هنوز گرسنه و تنبان پوشید و ترکیه دهمین ارتش قدرتمند جهان و شما بیستمین ارتش جهان خخخخ. متحدان ترکیه ناتو یعنی آمریکا و فرانسه انگلیس و آلمان هستند و شما حتی یک متحد هم ندارید. اگر امروز جنگ بشه روسیه و انگلیس به خاطر شما حتی یک گلوله هم شلیک نخواهند کرد. شما منزوی ترین ملت دنیایید خخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 6
      خخخخ انگار داره بچه می ترسونه! بدبخت مزدور الان که به قول خودت ملت ما گرسنه یا منزویه قدرت اول دنیا جرئت حمله نظامی به ما رو نداره! پس وای به روزی که دستمون از هر نظر باز باشه!! کسی هم برای شما گلوله ای شلیک نمی کنه خیالت تخت
    • رامین IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      11 1
      قدرت اول دنیا براش به صزفه نیست به ایراتن حمله کنه چون ذاتا ما دستگاه شسیر دوشیش محسوب میشیم برای شیردوشی از گاوهای منطقه... ثانیا جرات حمله به ایران رو نداره چون ما ذاتا تو خودزنی و خود برتر بینی و توهم بدجور دست بالا داریم.... یه نگاه به سیستم اموزشی، بهداشتی تحصیلات عالی وضعیت کازخونه ها و.... بنداز متوجه میشی چرا ایران ارزش حمله کردن نداره
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      ترکیه ، کشوری که هر ۴ سال یکبار توش کودتا میشه، بعد رییس جمهور قانونی اش میره تهران تا کودتا جمع بشه، حالا کاسه ایس های بیگانه، دارند از حمله همچین کشوری یه وطن میگن، زیبا نیست، جمع برو طورچیه، بیگانه
    • علی IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      0 0
      بووووووووووووق بوووووووووووووق خخخخ اینو
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    5 0
    البته که اگر رژیم تروریستی امریکای جنایتکار از منطقه خارج شود منطقه گلستان خواهد شد
  • US ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    18 1
    ترکیه دراینده نزدیک از قدرت منطقه ای عبور کرده درحال قدرت گرفتن جهانی هست .چرخش کشورهای امارات وقطر .لیبی .کشورهای مرکزی پاکستان ..اذربایحان ..اکرایبن ..به دلیل نیست ..ترکیه درحال حاضر درسومالی پایگاه نطامی بزرگ دارد ..ودر قطر هم پایگاه دارد ..درفکر تشکیل ارتش کشورهای ترک زبان هست .بزرگترین موانع روسیه خواهد بود
  • حسین IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    3 15
    این پانتورک مزدور در تمامیه سایت ها ۱ کامنت تکراری از ارتش ترک میزاره. چه حوصله ای داره شغلش کامنت گذاشتن برا ترکیه هست چقد میگیری پانترک از ارباب کودک کوش اردوغان؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس