ترکیه

وزیر خارجه ترکیه خطاب به آمریکا گفت که این کشور باید بپذیرد که کار خرید سامانه «اس-۴۰۰» ساخت روسیه تکمیل شده است.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «NTV» گفت که ایالات متحده باید قبول کند که پروژه خرید سامانه موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه از سوی ترکیه تکمیل شده است.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سئوالی درباره بحران روابط آنکارا و واشنگتن تاکید کرد: «ایالات متحده باید بپذیرد که خرید سامانه موشکی ساخت روسیه موضوعی خاتمه یافته است.»

در سال ۲۰۱۷، روسیه و ترکیه قراردادی را برای تامین سامانه موشکی اس-۴۰۰ به آنکارا امضا کردند. ترکیه اولین کشور ناتو بود که این سامانه‌ها را از روسیه خرید. تصمیم آنکارا با واکنش واشنگتن و ناتو مواجه شد. ایالات متحده تلاش خود را برای عقب نشینی ترکیه از استفاده از سامانه‌های دفاع هوایی ساخت روسیه، به ویژه  با حذف آنکارا از برنامه ساخت قطعات جنگنده اف-۳۵»  آمریکا رها نکرده با این حال «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در اکتبر گذشته گفت که علیرغم فشارهای واشنگتن، آنکارا به تصمیم خود پایبند خواهد بود.

سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ جدیدترین سامانه موشکی زمین به هوا با برد بلند و متوسط ‌است که در سال ۲۰۰۷ به بهره برداری رسید. این سامانه موشکی برای نابودی هواپیماها،   موشک‌های کروز و بالستیک طراحی شده است. اس- ۴۰۰ می‌تواند در فاصله ۴۰۰ کیلومتری و ارتفاعی تا ۳۰ کیلومتری با اهداف مختلف درگیر شود.

دستیابی ترکیه به این سامانه ساخت روسیه باعث ایجاد گسست جدی در روابط با واشنگتن شد. آمریکا مدعی است که این سامانه دفاع موشکی زمین به هوا با فناوری ناتو ناسازگار و تهدیدی برای این ائتلاف است. ایالات متحده نیز در مقابل از حضور ترکیه در برنامه ساخت جنگنده اف-۳۵  واکنش نشان داد و علاوه بر این تحریم‌هایی را بر برخی شرکت‌های ترکیه اعمال کرد. حضور نظامیان آمریکایی در پایگاه نظامی «اینجرلیک» و همکاری‌های دفاعی دو کشور در ناتو روابط نظامی و سیاسی میان واشنگتن و آنکارا را پیچیده‌تر کرده است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه چندی قبل گفت که یافتن راه حلی برای استقرار سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه در ترکیه همیشه امکان پذیر است و  آنکارا آماده رفع نگرانی‌های موجود در این زمینه است. وزیر دفاع ترکیه افزود: «محافظت از کشورمان و ۸۴ میلیون شهروند برابر هرگونه تهدید هوایی، هدف اصلی ترکیه در دستیابی به این سامانه‌ها بود.»

مدیر عامل شرکت تسلیحاتی روسیه اخیرا گفت که قرارداد جدیدی با ترکیه در زمینه تحویل سامانه ‌موشکی میان برد و بلند برد هوایی اس-۴۰۰  ساخت روسیه به زودی امضا می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    12 3
    ساغول!! فقط مراقب منافقین باشید که در لباس اسلام ودوست و همسایه منتظر فرصتن تا ضربه بزنند !!مثل خشخاشیها الموت
    • BE ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 1
      خخخخ ، عجب عقده ای بیدی تو دیگه ؟ جل الخالق ، داعشی نشی یهو ؟
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    3 5
    ترکیه کشوری منافق و مزور است بهتره که آمریکاییها فکر دیگری کنن
    • TR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      6 1
      منافق و مزدور شما هستید که با تمام کشورهای اسلامی دشمن هستید با ایجاد گروه های تندرو کشور های اسلامی رو ناامن می کنید
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      5 1
      دلسوزه امریکاییها هم بر اثر شدت حسادت رو دیدیم !!!!
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    3 0
    بالاخره رفقاي روس S300 هاي از رده خارج آشغال را به ما دادند يا باز هم منتظر صدور مجوز ارباب بزرگ هستند؟ كاش اندكي از درايت و وطن دوستي سران تركيه در وجود تصميم گيران ما بود!
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    دوست عزیز ایران مزدور و ضد اسلام نیست ایران همیشه حامی مظلومین بوده اگر ایران مثل اربابت اردوغان که واسه امریکا روسیه و اسرائیل که رابطه داره بود الان ایران هم بمب اتم داشت امریکا اسرائیل میدونه که ایران حامی مسلمانان و مظلومین هست مثل ترکیه که داعش القاعده وهزارتا تروریست پرورش نداده که بجون مردم عراق لیبی سوریه انداخته همه تروریستها خاورمیانه لونشون ترکیه هست اونم از امریکا اسرائیل انگلیس دستور میگیره که خاورمیانه ومسلمانهارو نابود کنن و نفتشو میراث فرهنگیشو وامریکا بدزده ترکیه اگه مسلمون بود با اسرائیل همکاری وتجارت نمیکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس