عکس/ حضور وزیر دفاع در کارخانه تولید واکسن فخرا

مدیر پروژه واکسن فخرا گفت: با راه اندازی خط تولید جدید ظرفیت تولید ۵ میلیون دوز واکسن «فخرا» در ماه را داریم.

به گزارش مشرق، احمد کریمی مدیر پروژه واکسن فخرا در خصوص ورود این واکسن به فاز سوم کارآزمایی بالینی اظهار داشت: این واکسن از هفته گذشته با کسب مجوز کمیته اخلاق و همچنین مجوز سازمان غذا و دارو، کارآزمایی مرحله سوم را آغاز کرده و از روز شنبه به طور گسترده این کار انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن فخرا

وی با بیان اینکه مرحله سوم روی ۴۰ هزار نفر انجام خواهد شد، افزود: در فاز اول ۱۳۵ داوطلب داشتیم و در فاز دوم این تعداد به ۵۰۰ نفر افزایش پیدا کرد. در دو فاز اول به دنبال بررسی ایمنی بخشی واکسن بودیم که با موفقیت به انجام رسید و در فاز سوم به دنبال بررسی اثر بخشی آن هستیم.

مسئول پروژه واکسن فخرا گفت: وضعیتی که واکسن در فاز اول و دوم داشت نشان داد که این واکسن جزو واکسن‌های کاملاً بی خطر هست و عارضه‌ای جدی در آن مشاهده نشد و نتایج آن بعد از آنالیز به سازمان غذا و دارو ارسال شد و بعد از هر مرحله مجوز ورود به فاز بعد را گرفتیم که نشان می‌دهد این واکسن یکی از بی خطر ترین واکسن‌ها بوده است.

ببینید:

عکس/ حضور وزیر دفاع در کارخانه تولید واکسن فخرا

کریمی با بیان اینکه واکسن فخرا ایمنی زایی مناسب را در افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند ایجاد می‌کند، گفت: واکسن فخرا توانست به میزان کافی آنتی‌بادی را در بدن افراد ایجاد کند که این آنتی بادی‌ها می‌تواند ویروس کرونا را خنثی کند. خوشبختانه نتایج در فاز اول و دوم بسیار خوب بود و اکثر داوطلبین ما توانستند آنتی‌بادی ایجاد کنند که این آنتی بادی می‌تواند ویروس را خنثی کند.

وی پلتفرم واکسن فخرا را بر اساس ویروس کشته شده اعلام کرد و افزود: ما این ویروس را به تولید انبوه رسانده و بعد آن را غیر فعال کرده و آن را فرموله کردیم و بعد از خالص سازی، در افراد داوطلب و کاندید دریافت واکسن استفاده می‌شود.

کریمی در خصوص صدور مجوز اضطراری برای واکسن فخرا، تصریح کرد: در دولت گذشته وزیر بهداشت آقای نمکی اعلام کرده بودند که واکسن‌های تولید داخل بعد از طی دو مرحله اول و دوم و وارد شدن به مرحله کارآزمایی بالینی سوم مجوز دریافت اضطراری خواهند گرفت. در دولت جدید نیز آقای دکتر عین الهی هفته پیش اعلام کردند که واکسن‌های داخلی که فاز ۱ و ۲ را با موفقیت پشت سر گذاردند، بلافاصله مجوز مصرف اضطراری را دریافت خواهند کرد و متعاقب آن با نامه نگاری که با ایشان داشتیم، ایشان دستور لازم را به سازمان غذا و دارو برای صدور مجوز اضطراری دادند.

وی درباره زمان پیش بینی شده برای ورود واکسن فخرا به شبکه واکسیناسیون عمومی، گفت: ما آمادگی لازم را داریم و زیرساخت تولید ما از مرداد ماه شروع شده و تولیدات لازم را انجام داده و در سردخانه‌ها نگهداری می‌کنیم و منتظر هستیم مراحل اداری طی شده و هر زمانی که وزارت بهداشت اعلام کرد تحویل آنها دهیم.

کریمی ادامه داد: ما همزمان کار تولید را شروع کرده‌ایم و به طور متوسط ماهانه یک میلیون دوز تولید می‌کنیم و امید داریم بتوانیم به سرعت وارد سبد واکسیناسیون عمومی شویم.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن آماده داریم و حدود ۳ میلیون دوز نیز در حال طی کردن مراحل است، افزود: خط تولید را از قبل داشتیم و برای تولید واکسن فخرا تنها آن را به روز رسانی کردیم.

کریمی با بیان اینکه زیرساخت‌های تولید واکسن در وزارت دفاع موجود بوده و با استفاده از همان زیرساخت‌ها توانستیم به ظرفیت تولید یک میلیون دوز واکسن در ماه برسیم، افزود: برای افزایش هم از روز اول این برنامه را داشتیم و در کنار خط تولید موجود یک خط تولید دیگر را پیش بینی کردیم و مجوزهای لازم را از سازمان غذا و دارو گرفتیم و کارخانه تولید انبوه را که حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ایجاد کردیم. هفته پیش نیز وزیر محترم دفاع از این زیرساخت بازدید کردند و امیدواریم آبان ماه این کارخانه وارد مدار شود و با وارد شدن این خط تولید، به تولید ۵ میلیون دوز واکسن در ماه میرسیم.

کریمی با بیان اینکه مسئولین نیروهای مسلح همکاری‌های کامل را برای تولید واکسن فخرا را داشته‌اند، گفت: مسئولان نیروهای مسلح با پشتیبانی شبانه روزی کار را پیش بردند و توانستیم به مرحله فاز سوم برسیم. پس از بررسی بالینی واکسن کرونا در فاز سوم حتماً به همه داوطلبین واکسن تزریق خواهیم کرد، و بر اساس تصمیم‌های گرفته شده قرار است که واکسن فخرا با یک واکسن دیگر قیاس شود، بنابراین همه داوطلبینی که در فاز سوم وارد شوند حتماً واکسن دریافت خواهند کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    2 0
    امیدوارم این مثل برکت نشه که تا الان بعد از 10 ماه هم نتونسته 5 میلیون واکسن تحویل بده....
  • حمید IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    لطفا اول وارد کار بشین و مشکلات رو حل کنید بعدا وعده 5 ملیون دوز بدین که مثل برکت ضایع نشین. مرسی
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    هروقت تولید کردید بگید ماهی یک میلونم به زور تولید خواهید کرد
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    بزارید مرحله سوم رد کنید بعد از تولید انبوه حرف بزنید ، کووپاستور کو؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس