عبرت‌های برجام در اختیار دولت مردمی/ دولت آقای رئیسی علاقه‌مند به رسیدن به توافق با طرف مقابل است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آقای رئیسی همانطور که در مصاحبه تلویزیونی خود گفت علاقه دارد که به توافق برسد و تحریم‌ها رفع شود؛ منتهی وضعیت به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به برجام برگردند.

به گزارش مشرق، فؤاد ایزدی، با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر اینکه مذاکرات هسته‌ای را تحت فشار نمی‌پذیریم، اظهار داشت: آمریکا در دوره دولت یازدهم و دوازدهم، امتیازهای بسیار گسترده‌ای از ایران گرفت و تقریباً هیچ امتیازی به ایران نداد. به خاطر این تجربه ۸ ساله از ایران، احساس می‌کند که دولت جدید هم باید همان‌طوری امتیاز بدهد و امتیازی نگیرد و به نظرات طرف غربی تمکین کند.

بیشتر بخوانید:

دستاورد جنگ‌های ۲۰ سال گذشته آمریکا

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه عادت کرده است مقامات ایرانی اینگونه عمل کنند؛ ولی چون ایران تجربه ۸ ساله را دارد و برجام درس‌هایی داشته که ایران از آن آموخته است، قرار است این درس‌ها و عبرت‌ها در دولت آقای رئیسی، همانطور که خودشان هم بیان کردند استفاده شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: دولت آقای رئیسی علاقه‌مند به رسیدن به توافق با طرف مقابل است اما به دلیل اینکه انتخابات در ایران تازه تمام شده است و ایشان قول‌هایی هم داد و اگر این قول‌ها بخواهند عملی شوند نیاز به منابع مالی گسترده‌ای دارند.

ایزدی بیان داشت: آقای رئیسی همانطور که در مصاحبه تلویزیونی خود گفت علاقه دارد که به توافق برسد و تحریم‌ها رفع شود؛ منتهی وضعیت به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند به متن فعلی برجام برگردند و خودشان هم آن را مطرح می‌کنند و خواستار یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران هستند.

وی در ادامه افزود: طرف مقابل خواستار طولانی‌تر کردن بندهایی از برجام هستند که بازه زمانی آن به اتمام می‌رسد. یعنی بازه زمانی ۸ ساله را ۱۰ یا ۱۵ ساله کنند؛ تقویت هم یعنی اینکه غیر از موارد هسته‌ای، در حوزه‌های دیگر هم امتیاز بگیرند. با اینکه آقای رئیسی خواستار رسیدن به توافق است، اما آمریکایی‌ها در عمل رسیدن به توافق را مشکل کردند و الان توپ در زمین آنهاست.

ایزدی با تاکید بر اینکه اگر آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند به متن فعلی برجام برگردند، ایران هم بارها اعلام کرده است که بر می‌گردد، یادآور شد: اگر آمریکایی‌ها زیاده خواهی کنند دولت جدید در ایران در مقابل زیاده خواهی‌های گسترده غربی‌ها لزوماً آنگونه که دولت قبلی عمل کرد، عمل نخواهد کرده بود. از این جهت اگر توافق حاصل نشود مسئولیت آن با طرف غربی است فراتر از برجام درخواست‌هایی دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام، تصریح کرد: قبل از شروع دولت هم سیاست اعلامی جمهوری اسلامی همین بود که اگر طرف مقابل بازگردد ایران هم برمی‌گردد و رهبری هم به آن اشاره کردند؛ سیاست ایران یک سیاست اصولی است و لزومی ندارد که تغییر کند.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: طرف مقابل از برجام خارج شده و حالا باید برگردد؛ اگر برگشت به ایران هم باز می‌گردد. اگر برنگشت، مسئولیت آن به عهده طرف مقابل است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • گشتاسپ IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    4 0
    ایالات متحده آمریکا و اروپا در برجام رفتار توهین آمیز دارد اینکه ایران در عرض ۲۴ ساعت تعهدات خود در برجام اجرا کرد و آمریکا و اروپا زیر تعهدات زدند و طلبکار هم شدند مذاکره بیفایده است . فعالیت دولت در خنثی سازی تحریم ها و تداوم شدید فعالیت های هسته ای مطابق مقررات بین‌المللی راه دیگری برای ایران نیست.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    4 0
    بتن ریزی به خاطر دشمن بمب اتم دار خیانت است
  • SE ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    2 0
    برجام خیانت آمیزترین قرارد با بیگانگان
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را در عمل لغو کند و ما راستی آزمایی کنیم و این سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس