کد خبر 1268720
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
فواد ایزدی نمایه

تحلیلگر مسائل آمریکا تصریح کرد: آمریکا درنهایت باید متوجه شود که سیاست‌های گذشته اشتباه بوده و به برجام برگردد. زیرا ایران اعلام کرده است اگر طرف مقابل به توافق برگردد ما نیز به آن بازمی‌گردیم.

به گزارش مشرق، کارشناس مسائل آمریکا سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در مذاکرات اخیر برجامی و مواضع فعلی دوکشور تحلیلی کرد و گفت: حجت‌الاسلام رئیسی در زمان رقابت‌های انتخاباتی قول‌های متعددی در حوزه‌های مختلف داد که تحقق این وعده‌ها نیاز به منابع مالی گسترده‌ای دارد. ازاین‌جهت دولت سیزدهم علاقه‌مند است که تحریم‌ها لغو شود.مسئولان وزارت امورخارجه در روزهای اخیر نیز به لزوم لغو تحریم‌ها اشاره کردند.

فؤاد ایزدی افزود: مشکلی وجود دارد و آن این است که آمریکا نمی‌خواهد به برجام برگردد و این مسئله را بارها با ادبیات خودشان تکرار کردند. آن‌ها می‌گویند ما یک توافق طولانی‌تر می‌خواهیم چراکه در متن‌های توافق فعلی بازه‌های زمانی برخی از تعهدات به‌زودی تمام می‌شود. لذا آن‌ها خواهان افزایش این مدت به ۲۰ سال و بیشتر هستند.

ایزدی ادامه داد: مسئله دوم این است که آن‌ها به‌جز امتیازات هسته‌ای در حوزه‌های دیگر نیز امتیاز می‌خواهند که این مسئله برای مقامات جمهوری اسلامی ایران توجیه ندارد. چراکه آمریکایی‌ها در بحث هسته‌ای امتیازات گسترده گرفتند و به تعهداتشان عمل نکردند. دونالد ترامپ در دولت قبلی آمریکا از توافق برجام خارج شد و اکنون نیز جوبایدن، رئیس‌جمهور جدید این کشور به برجام برنگشته است. بنابراین مشکل در زمین طرف مقابل است و اگر بخواهند با موضعی که در ۶ دوره اخیر مذاکرات با ایران برخورد کردند، رفتار کنند و آن را ادامه دهند دست دولت سیزدهم بسته است و دادن امتیازات بیشتر هیچ توجیه منطقی و استراتژیکی ندارد.

تحلیلگر مسائل آمریکا تصریح کرد: آمریکا درنهایت باید متوجه شود که سیاست‌های گذشته اشتباه بوده و به برجام برگردد. زیرا ایران اعلام کرده است اگر طرف مقابل به توافق برگردد ما نیز به آن بازمی‌گردیم. بنابراین ضمن اینکه ‌حجت‌الاسلام رئیسی علاقه دارد با طرف مقابل به توافق برسد، طرف مقابل نیز باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد سیاست خود را در قبال ایران و امتیاز گیری در مذاکرات تغییر دهد یا خیر.

ایزدی درانتها گفت: ما فعلا نشانه آشکاری برای تحلیل یا اثبات این‌که آمریکا می‌خواهد سیاستش را تغییر دهد و به برجام برگردد یا خیر، نداریم. اما اگر توانمندی‌های هسته‌ای کشور افزایش پیدا کند اهرم فشاری به‌طرف مقابل است. البته جمهوری اسلامی ایران ابزارهای بیشتری برای فشار به‌طرف مقابل دارد و این مسئله می‌تواند سیاست‌های آن‌ها را نیز تغییر دهد.

منبع:روزنامه رسالت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مختار IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    13 4
    این تحلیل به کلی اشتباه است ایالت متحد امریکا میخواهد ایران را مانند لیبی و عراق و افغانستان نابود کند چرا ایران باید از حق اتمی خود کوتاه بیاد برای چی چرا ایران نباید حق دفاع اتمی از خودش را داشته باشد اگر ایران سلاح اتمی داشت امریکا جنایتکار هیچ فقط جرات شهادت حاج قاسم را پیدا نمی کرد بابا چرا عادت کردین با مذاکره مشکلات اقتصادی کشور را حل کنید به راحتی میشود مشکلات اقتصادی را حل کرد کسی را میخواد مثل حاج قاسم من هشدار میدهم اگر توان اتمی و نظامی کشور ضعیف شود و ما به این توافق ننگین برگردیم ایران مانند لیبی خواهد شد بردید و بمب اتم را بسازید که حق هر ملتی است که بتواند از خود دفاع کند
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      6 2
      جناب کاربر تحلیل تو صحیح نیست نه تحلیل جناب ایزدی. اگر مذاکره نکنیم امریکا بر علیه ایران درشورای حکام و شورای امنیت اجماع سازی میکند و تجربه نشان داد نباید اجازه صدور قطعنامه بر علیه خودمان را بدهیم. مهم مذاکره با عزت هست . منم با مذاکره به سبک دولت روحانی را به شدت. مخالفم اما اصل مذاکره با عزت کاملا واجب هست.
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      9 5
      جناب مختار عزیز ، بمب اتمی و میشه گذاشت لای نون خورد ؟ بمب اتم و میشه به عنوان مسکن استفاده کرد ؟ به عنوان اتومبیل چی؟ اقای رییسی وعده ی نجات اقتصاد و مسکن و اشتغال دادن ، میدونی اگه به وعده ها عمل نشه باز این اصلاحطلب های پرو میان میگن مردم یادتان هست .... میان دوباره با دروغ و دلنگ مردم و فریب میدن و رای میارن درسته انرژی هسته ای مهمه ولی الان اولویت اقتصاده اقای فواد ایزدی هم میگه اگه میخوایم به وعده ها عمل شه نباید بیخیال توافق و رفع تحریم ها شیم البته اینبار به جای ابوموسی عشعری قراره مالک اشتر بره برای مذاکرات ... در ضمن گره زدن همه چی به مذاکرات هم غلطه
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 1
    اینطوری یعنی دوباره(تعلیق،پلمپ ورود جاسوسان وآزانس وازاد کردن بخشی از پولهایمان وبعد اگر رفع کامل تحریم بخواهیم بشویم اجازه بازدید ازکل تاسیسات نظامی وهسته ای را میخواهند وکشور عادی بشویم وبا عربستان قاتل وتروریست حجاج وفرمانده هان نظامی وداشمندان و...روابطتتان عادی بشود)ودوباره اگر کوچکتربن اقدامی درعربستان یمن سوریه عراق لبنان فلسطین واسراییل و...کردید دوباره تحریم ودوباره روز ازنو روزی وازنوع...!؟)
    • CA ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 0
      خوب اقدام اضافه نکن که تحریم نشی، دههه
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 0
    عمو فریب این تله برجام را چندبار باید بخوریم ومملکت را نابود کنید-اینها اینقدر میخواهند مملکت را درتحریم جنگ وعارت فرسایشی کنند تا خسته وتسلیم بشویم(فقط جنگهای پارتیزانی وحملات به آمریکا واروپا جواب میدهد تا خودشان التماس کنند تحریمها را بدون پلمپ برمیداریم
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    آخه چرابا این همه قدرت وهمچنین دراین شرایط کرونایی واینکه غربیها،اسراییل وعربستان مثل مرگ از جنگ میترسند،ازجهاد وجنگ فرار کنیم-تا مثل لوتر کینگ اول هویج ومذاکرات وازادسازی بخشی ازپولهایمان را نشان بدهند وبعد جاسوسیها وخیانتها فسادها وجنایتها وخرابکاریها وغارنها شروع شود!؟
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 2
    دم جناب ایزدی گرم، کاملاً تحلیلشون درسته هرچند که به مذاق اصلاحاتچیا خوش نیاد!
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 1
    شما تورم را از گردن مردم بردارید برجام خود به خود محو میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس