کد خبر 1269418
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
طالبان

کابینه دولت جدید افغانستان واکنش‌های زیادی را در سراسر جهان به همراه داشت و برخی از آن ابراز نگرانی کردند و برخی خواستار همکاری با دولت جدید این کشور شدند.

به گزارش مشرق، اعلام کابینه طالبان پس از گذشت حدود یک ماه از ورود به «کابل» واکنش‌های زیادی را در سطح جهان به همراه داشت.

اعضای کابینه طالبان چندان برای برخی کشورها خوشایند نبوده است و واکنش منفی برخی کشورهای غربی را به همراه داشته است.

ایالات متحده آمریکا

طبق گزارش شبکه «الجزیره»، ایالات متحده درباره «وابستگی‌ها و سوابق» برخی از افرادی که طالبان بعنوان مسئولان دولت جدید افغانستان منصوب کرده، ابراز نگرانی کرده است.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در این خصوص گفت: «ما شاهدیم که لیست اسامی اعلام شده منحصرا شامل افرادی است که اعضای طالبان یا نزدیکان آن‌ها هستند و هیچ زنی در آن وجود ندارد. ما همچنین نگران وابستگی‌ها و سوابق برخی از افراد لیست هستیم».

وی ادامه داد: «ما متوجه هستیم که طالبان این لیست را به عنوان یک کابینه موقت ارائه کرده است اما طالبان را بر اساس اعمالشان و نه حرف‌هایی که می‌زنند، قضاوت خواهیم کرد».

ترکیه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در واکنش به کابینه جدید افغانستان گفت که به دقت تحولات افغانستان را تحت نظارت دارد.

وی در جریان یک دیدار رسمی از جمهوری دموکراتیک کنگو در جمع خبرنگاران گفت: «نمی‌دانیم که این کابینه موقت چه مدت زمانی روی کار است. تمام آن چه که باید انجام دهیم این است که این فرایند را به دقت دنبال کنیم».

قطر

یکی از مقام‌های ارشد قطر در مصاحبه‌ای اختصاصی به خبرگزاری فرانسه گفت که طالبان «عملگرایی» نشان داده و باید بر اساس اعمالش مورد قضاوت قرار بگیرد و هیچ تردیدی وجود ندارد که این گروه، حاکمان اصلی افغانستان هستند.

«لولوة الخاطر» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در این خصوص گفت: «آن‌ها حجم زیادی از عملگرایی را نشان دادند. بیایید فرصت را غنیمت بشماریم... م. و نگاهی به اقدامات عمومی آن‌ها بیاندازیم. در عمل حاکم هستند، تردیدی درباره آن وجود ندارد».

چین

طبق گزارش الجزیره پکن از پایان «سه هفته بی‌نظمی» در افغانستان با تشکیل دولت موقت جدید در کابل استقبال کرد و از طالبان خواست که نظم را در افغانستان برقرار کند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت:‌ «چین اهمیت زیادی برای اعلامیه طالبان درباره تشکیل دولت موقت قائل است. این به بیش از سه هفته بی‌نظمی در افغانستان پایان داد و گام ضروری برای احیای نظم و بازسازی این کشور است».

اتحادیه اروپا

واکنش اتحادیه اروپا به کابینه جدید افغانستان مثبت نبود و یکی از سخنگویان این اتحادیه تصریح کرد که دولت موقت طالبان در افغانستان در واقع نمایانگر بی‌اعتنایی طالبان به وعده‌هایشان در خصوص حضور گروههای مختلف در کابینه جدید بوده است.

یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: «تجزیه و تحلیل اولیه از اسامی اعلام شده نشان می‌دهد که این ترکیب از نظر تنوع قومی و مذهبی که ما امیدوار بودیم در افغانستان شاهد باشیم و طالبان در هفته‌های گذشته وعده داده بودند، جامع و فراگیر نبود».

سازمان ملل

«فرهان حق» یکی از سخنگویان سازمان ملل تصریح کرد که این نهاد بین‌المللی درگیر اقدامات به رسمیت شناختن دولت‌ها نیست.

وی به خبرنگاران گفت: «این موضوعی است که توسط کشورهای عضو و نه ما انجام می‌شود. از نقطه نظر ما در ارتباط با اعلامیه امروز، تنها یک راه‌حل فراگیر که از طریق مذاکره به دست می‌آید، می‌تواند یک صلح پایدار در افغانستان به همراه آورد».

وی ادامه داد که سازمان ملل به «کمک به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، ارتقای حقوق بشر تمامی افغان‌ها به ویژه زنان و دختران و ارائه کمک‌های بشردوستانه نجات‌بخش متعهد است».

«پامیلا پاتن» رئیس آژانس زنان سازمان ملل نیز در واکنش به عدم حضور زنان در کابینه موقت طالبان گفت که این اقدام طالبان از عمل به وعده‌های خود برای محافظت و احترام به حقوق زنان و دختران سر باز زده است.

وی مشارکت سیاسی زنان را یک «پیش شرط اساسی برای برابری جنسیتی و دموکراسی واقعی» خواند و گفت که «رهبری طالبان با حذف زنان از دستگاه حکومتی، سیگنال اشتباهی درباره هدف بیان شده ایجاد یک جامعه فراگیر، قوی و مرفه ارسال کرده است».

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان روز گذشته پس از اعلام کابینه جدید افغانستان، گفت: در دولت آینده سعی می‌کنیم که افراد از اقوام مختلف به‌کار گرفته شوند و ما تلاش خواهیم کرد تا همه اقشار جامعه افغانستان در دولت بعدی نقش داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس