کد خبر 1269155
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰
هیات کشتی تهران در حیاط خلوت!/ از دلزدگی مربیان تا ستاره‌هایی که نیامده خاموش شدند

هیات کشتی تهران در این چند سال اخیر عملکرد خوبی نداشته و در بحران قرار دارد.

به گزارش مشرق، کشتی مازندران در چند سال اخیر به قدری پیشرفت کرده که نه تنها شاهد مدال آوری ورزشکاران این استان در المپیک بلکه در رده سنی جوانان هم هستیم.

حضور پرتعداد کشتی‌گیران مازندران در تمرینات آزاد و فرنگی و همینطور کسب مدال‌های رنگارنگ در مسابقات جوانان جهان این نوید را می‌دهد در صورت توجه بیشتر بیش از گذشته شاهد شکوفایی کشتی‌گیران این استان در مسابقات پیش‌رو باشیم اما نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره شود تعطیلی هیات استان تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران است.

* کشتی تهران در بحران نابودی 

هیات کشتی تهران که زمانی ستاره‌هایی چون حمید سوریان، علیرضا رضایی، علیرضا دبیر و حسن رحیمی را داشته حالا به قدری افت کرده که حتی در اردوهای تیم ملی نیز نشانی از آنها نیست چه برسد به مدال‌آوری در المپیک.

نگاهی کوتاه به کشتی‌گیران شرکت کننده در سه دوره بازی‌های المپیک از لندن تا توکیو حاکی از این است که تنها ۳ کشتی‌گیر تهرانی در ۳ دوره المپیک (۱۳ سال) حضور داشتند که این با توجه به جمعیت قابل‌توجه پایتخت آماری بسیار ضعیف محسوب می‌شود. هیاتی که در کلانشهر تهران و پایتخت فعالیت می‌کند خروجی‌اش صفر بوده‌، نه کشتی گیری تربیت کرده و نه مسابقه‌ای داشته است آن هم در رشته‌ای که ورزش ملی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی کامل شد

حمید سوریان، حسن رحیمی و مصطفی حسین‌خانی ۳ کشتی‌گیر تهرانی شرکت کننده در المپیک بوده‌اند که از این بین حسین‌خانی با عملکردی بسیار ضعیف از دور رقابت‌ها کنار رفت. ستاره‌ای که نیامده خیلی زود خاموش شد و حتی بعد از المپیک به اردوهای ملی هم دعوت نشد.

هیات کشتی تهران در حیاط خلوت!

* عدم حمایت هیات تهران و دلزدگی مربیان 

دلایل متعددی در خصوص عدم حضور کشتی‌گیران تهرانی در تیم‌های ملی کشتی و آزاد و فرنگی وجود دارد. تهرانی که یک زمانی با مازندران رقابت می‌کرد حالا رو به خاموشی رفته و به جز یکی دو کشتی‌گیر نماینده‌ای در تیم ملی ندارد.

اکبر فلاح از مربیان باسابقه کشتی که خود در تهران باشگاه دارد، درباره معضلات کشتی تهران، گفت: این سوال را باید از رئیس هیات کشتی تهران بپرسید که چرا در این ۷ سال کشتی تهران اینطور شده است و بعد از محسن کاوه مدیر تیم‌های ملی، او هم باید جواب بدهد چه اتفاقی افتاده است؟

وی افزود: من به سهم خودم که یک باشگاه دارم یک نماینده در رده سنی نوجوانان در تیم ملی داشتم اما مسئولان تهران به جای حمایت اذیت کردند. یکی از دلایلی که مربیان بی‌انگیزه شده‌اند این است که وقتی ورزشکاران‌شان به مسابقات اعزام می‌شوند آنها در این اعزام‌ها نیستند. هیات تهران هم هیچ دفاعی نکرده و ما در این چند سال لطمه خورده‌ایم، البته این موضوع فقط برای مربیان تهرانی نیست حتی مازندرانی‌ها که حرف اول را می‌زنند هم مربیان‌شان گله دارند. کشتی تهران نابود شده و مربیان دلزده.

* نیاز به تغییرات و نیروی تازه نفس در هیات تهران

تعطیلی کشتی تهران باعث شده تا خیلی از مربیان سازنده و قدیمی با وجود علاقه‌ای که داشتند، آن را کنار بگذارند. حتی جوانانی که شاگردان پیشکسوتان کشتی کشورمان بودند هم دیگر میلی به ادامه کار ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد هیات کشتی تهران از نظر مدیریتی نیاز به تغییرات و برنامه‌ریزی میان مدت نیاز دارد تا دوباره به اوج برگشته در جمع مدعیان قرار بگیرد.

هیات کشتی تهران در حیاط خلوت!

هادی حبیبی از مربیان و کشتی‌گیران تهرانی در این باره عنوان کرد: خیلی از مربیان سازنده مانند پدر من، آقای لطیفی و ... دیگر علاقه گذشته را ندارند چون در فدراسیون در طول این چند سال به آنها بها داده نشده است. یکسری از حاصل دسترنج آنها استفاده کردند. کشتی تهران حالا نیاز به تغییرات مدیریتی دارد تا نیروی تازه نفس هیات را از تعطیلی رهایی بخشد.

وی افزود: کشتی‌گیران مازندرانی خوب کار می‌کنند، مربیان‌شان هم همینطور اما در تهران اینطور نیست. هیات تهران نیاز به حمایت ویژه دارد و باید از پایه شروع کند. در طول این چند سال مسیر درست نبوده که اگر بود اینطور نتیجه نمی‌گرفت. ما پتانسیل زیادی داریم اما باید با برنامه‌ریزی دقیق ۴ تا ۸ ساله و از تیم‌های پایه شروع کنیم. متاسفانه در این چندسال برخوردها سلیقه‌ای و ناشایست شده است به همین دلیل مربیان دیگر انگیزه لازم را ندارند.

حبیبی ادامه داد: فکر می‌کنم بهتر است در این شرایط فدراسیون کشتی هم ورود کند. اگر فدراسیون می‌خواهد تیم ملی قوی‌تری داشته باشد باید کشتی‌گیرانی از استان های مختلف داشته باشیم در این صورت رقابت هم بیشتر می‌شود، همین موضوع پیشرفت تیم ملی کشتی را به دنبال خواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    با سلام این معضل بیشتر مربوط به شرایط اقتصادی اجتماعی حاکم بر شهرهایی مثل تهران است. کشتی گیران اکثراً از مناطق ضعیف اقتصادی جامعه هستند و عوامل اقتصادی حاکم بر جامعه اهداف و رفتار این افراد را بسیار شکننده می کند و ورزشکار رغبتی برای حضور در باشگاه کشتی را ندارد و همینکه بتواند شکم خود را سیر کند خودش قهرمان است. مشکل دوم عدم شفافیت در انتخابی هاست و نداشتن آینده خوب قهرمانان و آمدن مدیران ناکارامد با زدو بند را نام برد و می شود گفت این عوامل مزید بر علت هستند. خیلی از قهرمانان کشتی بدلایل مختلف از جمله اقتصادی حاضر نیستند فرزند خود را به سمت کشتی هدایت کنند. این مسله عدم استقبال از کشتی ریشه در سیاست های غلط و فساد است که ترجیح می دهند جای کشتی را با فوتبال عوض کنند. ریشه یابی کنید بعد قضاوت کنید اکثرا کشتی گیران مازندران روستایی هستند و تقریباً محصول ثابتی دارند و با تورم تا حدودی می چرخند ولی یک شهری مثل تهران فشار های اقتصادی برای قشر کم درآمد بسیار شکنندس و مسیر زندگی را عوض خواهد کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس