کد خبر 1268968
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
سقط جنین

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: بحث«سقطهای جنایی» که وزارت بهداشت متولی آن است، گاهی آمار تا ۶۰۰ هزار مورد در سال نیز برای آن عنوان می‌شود!

به گزارش مشرق، دکتر عباس مسجدی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان با بیان اینکه تمام تلاش و پیگیری ما آن است که حتی یک مورد سقط جنایی هم در گوشه‌ای از این کشور روی ندهد، اظهار کرد: این موضوع را به جد در کمیته‌ای که به دستور رئیس قوه قضائیه و حمایتهای دادستان کل کشور با مسئولیت پزشکی قانونی تشکیل شده است، دنبال خواهیم کرد.

هیچ فردی در مجموعه قضائی کشور به دنبال عادی‌سازی سقط جنین جنایی نیست

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ گزارشی از سقطهای جنایی که آن را به عنوان تهدیدی علیه نظام احساس می‌کردیم در شورای عالی قضائی ارائه دادیم، هر چند در آن مقطع عده‌ای که منافعشان در این امر بود، مطلب را به گونه‌ای دیگر جلوه دادند اما در دستگاه قضا هیچ شخصی نه در گذشته و نه هم‌اکنون نبوده که بخواهد در موضوع سقط جنین، خلاف شرع یا خلاف آنچه به عنوان یک پزشک قسم خورده است عمل کند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ فردی در مجموعه قضائی کشور به دنبال عادی‌سازی موضوع سقط جنین جنایی نیست، گفت: مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۴ در قالب یک ماده واحده، مصوبه‌ای داشت که به تأیید شورای نگهبان هم رسید، بر اساس آن مصادیقی که موجب مرگ جنین یا مادر می‌شود تبیین شد که این موارد مورد توافق مرکز فقهی پزشکی قانونی و علمای قم نیز است.

ارائه ۱۲ هزار تقاضا به پزشکی قانونی برای سقط درمانی در سال ۹۹

این مقام مسئول با اشاره به آمار سقط جنین درمانی در پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: در سال گذشته (۱۳۹۹)، حدود ۱۲ هزار تقاضای سقط درمانی به پزشکی قانونی ارائه شد که از این تعداد حدود ۱۰ هزار متقاضی مجوز گرفتند.

مسجدی یادآور شد: آنچه موجب نگرانی ما در حوزه سقط جنین است، بحث سقطهای جنایی است که در تضاد با سیاستهای جمعیتی مقام معظم رهبری قرار دارد؛ در این سقطها که وزارت بهداشت متولی آن است و گاهی آمار تا ۶۰۰ هزار مورد در سال نیز برای آن عنوان می‌شود! باید به کنترل و حذف این موارد در کشور برسیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه ما در حکومتی اسلامی زندگی می‌کنیم، افزود: سازمان پزشکی قانونی ممزوجی از مسائل پزشکی، حقوقی و شرعی است بنابراین تمام اقدامات آن با رعایت کامل شرع، حقوق عامه و مسائل علمی و پزشکی روی می‌دهد.

پزشکی قانونی ایران در مرز دانش دنیا حرکت می‌کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مردم ولی نعمت ما هستند، گفت: بالاترین نهضت، نهضت خدمت‌رسانی به مردم است و اگر با این نگرش به مردم نگاه کنیم خود را نوکر و خدمت‌رسان آنها می‌دانیم.

این مقام مسئول ادامه داد: مراجعین پزشکی قانونی افرادی دردمند و متألم هستند و معمولاً افراد خوشحال به ما مراجعه نمی‌کنند بنابراین همکاران ما باید با سعه صدر بسیار با مراجعین دردمندی که به دنبال یک آسیب یا حادثه به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند برخورد کرده و ضمن تکریم آنها به درخواستشان رسیدگی کنند.

مسجدی به جایگاه و نقش پزشکی قانونی در پرونده‌های قضائی اشاره و تصریح کرد: دستگاه قضائی، پزشکی قانونی را بازوی قوی کارشناسی در رسیدگی به پرونده‌های قضائی می‌داند چرا که پزشکی قانونی در اجرای عدالت به قاضی کمک می‌کند و با نظرات تخصصی و کارشناسی خود در اجرای عدالت تأثیرگذار است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تأمین، عدالت را در همه زمینه‌ها هدف جمهوری اسلامی و خواسته مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری در مقطعی از عدم تحقق درست عدالت در کشور گله‌مند بودند بنابراین ما به عنوان دستگاه قضا وظیفه داریم در جهت اجرای کامل عدالت در حوزه‌های مختلف تلاش کنیم.

سالانه حدود دو میلیون پرونده در پزشکی قانونی گردش کار دارد

به گفته وی، سالانه حدود دو میلیون پرونده که برابر با یک سوم پرونده‌های قضائی است، در پزشکی قانونی گردش کار دارد پس تلاش می‌کنیم با بهره‌مندی از علوم روز دنیا بهترین خروجی و نظرات را به قضات ارائه دهیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه پزشکی قانونی در مرز دانش دنیا در حرکت است، افزود: دستاوردهای این سازمان در ۴۰ سال گذشته پزشکی قانونی را به جایی رسانده که امروز می‌توان با قطعیت اعلام کرد، پزشکی قانونی ایران چیزی از کشورهای اروپایی و امریکا کم ندارد و هر چند تحریمهای ظالمانه ما را در تهیه مواد و تجهیزات با تنگناهایی مواجه کرد اما همین مشکلات موجب حرکت و فعالیت ما در مسیر خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات شد.

مسجدی با اشاره به رونمایی از دو محصول دانش‌بنیان "کیت تعیین هویت ژنتیک" و دستگاه "هموژنایزر" در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، اظهار کرد: رونمایی از این دو محصول نتیجه ایمان به اصل "ما می‌توانیم" و اطمینان به نخبگان و دانشمندان جوانمان و البته کار و تلاش گروهی و جمعی بود که توانست پزشکی قانونی را در تأمین این دو محصول از کشورهای بیگانه بی‌نیاز کند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: پیش از ساخت این دو محصول ناچار بودیم کیتهای تعیین هویت ژنتیک را از امریکا و اروپا تأمین کنیم که البته در شرایط تحریم مشکلات زیادی از این ناحیه داشتیم اما با تولید این محصول در داخل، نیازهای خود را بدون اتکا به هیچ کشوری در داخل تأمین خواهیم کرد.

وی متذکر شد: با ایمان و اعتماد به جوانان دانشمند کشور در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوبی در زمینه تولید و ساخت دیگر تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در داخل کشور به مردم عزیزمان خواهیم داد.

اتکا به نیروی داخلی گره‌گشا است

مسجدی با اشاره به اینکه دشمن تلاش می‌کند مردم را از نظام و حاکمیت مأیوس کند، گفت: با وجود گذشت مدتی بسیار کوتاه از شکل‌گیری دولت جدید، سران سه قوه تا کنون چندین جلسه مشترک برگزار کرده‌اند و قطعاً نبود اختلاف بین مسئولین کشور و همراهی و همکاری آنها برای رفع مشکلات جامعه اثراتی خواهد داشت که نتیجه آن به نفع مردم و کشور خواهد بود.

این مقام مسئول بیان کرد: دشمن از این موضوع که نظام به مردم ارائه خدمت کند، به شدت عصباتی و نگران است و با وجود دستاوردها و خدمات قابل توجه نظام مقدس جمهور اسلامی ایران طی ۴۰ ساله گذشته، موضوعاتی مانند فیلم منتشر شده از زندان را دستاویزی برای زیر سئوال بردن این دستاوردها قرار داده و به شدت روی آن مانور می‌دهد.

به هیج عنوان زیر بار زور و ظلم نمی‌رویم

وی خاطرنشان کرد: در این مقطع زمانی وظیفه همه ما است که برای پر کردن خلاءها و پیشرفت و توسعه کشور و نیز تحقق شعار "ما می‌توانیم" تلاش کنیم زیرا تنها اتکا به نیروهای داخلی گره‌گشا است و نباید برای رفع مشکلات به دیگران و کشورهای دیگر امید ببندیم.

مسجدی یادآور شد: قطعاً ما کشور اهل تعامل، گفت‌وگو و همکاری با دیگر کشورها هستیم اما به هیج عنوان زیر بار زور و ظلم نمی‌رویم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 1
    لعنت خدا بر مجوز دهندگان و کسانی به خود اجازه می دهند انسانی را به جرم معلول بودن بکشند. بگذریم که اکثر موارد مادرانی که به حرف پزشکان گوش ندادند و بچه را نگه داشتند دیدند بچه کاملا سالم است. نمونه اش برای خواهر خودم رخ داد. حالا که بچه باهوش و شیرینش را می بینم می گویم این همان بود که دکتر گفته بود ناقص است!
  • بابک آزری۲ IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 0
    وقتی رابطه های ما مشروع زیاد بشه همین میشه دختران و پسران زیادی از روی هیجانات جوانی کار هایی رو میکنن و جالب تر اینکه فکر میکنن به بلوغ فکری کامل رسیدن اما بعدا متوجه میشن چه اشتباه بزرگی کردن از طرفی هم مشکلات اقتصادی نمیزاره بچه بیاد
  • DE ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    بیشتر سقط ها مربوط به ازدواج های موقت و روابط غیرقانونی یا نامشروع است.
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 1
    ۶۰۰ هزار که دگه میشه برای خودش یه هلوکاستی
  • بوکانی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 0
    فردی در امیرآباد بوکان به نام "شیلر" سالهای سال است اقدام به سقط جنین می کند، کادر بهداشت و درمان و انتظامی هم کاملا مطلع هستند ولی متاسفانه در کمال امنیت و آسایش به رفتارهای جنایتکارانه اش ادامه داده و میدهد ... مسئولین شهر در سایه باندبازی های نماینده فقط به فکر جناح و جناح بازی هستند و لاغیر ... برنامه ریز اینهمه بی بندو باری و بی برنامه گی بوکان فقط یکی از نزدیکان نماینده است ... به داد بوکان برسید وضعیت شهر به سمت ویرانی می رود .
    • محمودی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      3 0
      اون یه نفر که گفتی شده رئیس اداره خودشون، شده فرماندار شهر، شده مسئول عزل و نصب روسای ادارات، شده مسئول تایید و رد صلاحیت کاندیداهای شورای شهر و روستا، ...
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 0
    باز صد رحمت به کرونا . توو یک سال ۶۰ هزار نفر کشت . چه خبره ۶۰۰ هزار نفر ؟!
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 0
    در تالار افتخارات امثال دکتر مرندی ثبت کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس