کد خبر 1268967
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۱
مجلس

وضعیت دارو و غذا در دولت سیزدهم با حضور مسئولان مربوطه در مجلس بررسی شد.

به گزارش مشرق، وضعیت دارو و غذا در دولت سیزدهم در کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان با حضور ۵ تن از نمایندگان مجلس و مسئولانی از سازمان غذا و دارو بررسی شد.

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی  رئیس کمیته دارو و غذا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این نشست با اشاره به اصلاح قانون غذا و دارو، گفت: مجلس در یک سال و نیم گذشته به جمع بندی رسید که ممکن است اصلاح قانون به نتیجه مطلوب نرسد اما اکنون با تثبیت دولت جدید می توان به صورت لایحه ای به این مهم ورود کرد.

وی با بیان اینکه ابزار ما رسانه و حق قانونی برای نظارت است، گفت: افرادی که به علت کرونا فوت می کنند، عدد نیستند و وضعیت تامین، تدارک و پشتیبانی مطلوب نیست و بهم ریخته است؛ از شرکت های پخش به طور مداوم به ما گفته می شود که اجازه توزیع سرم به غیر از بیمارستان ها به آنها داده نمی شود  یعنی در واقع سرم وجود دارد اما توزیع آن با مشکل مواجه است و از سویی می گویند سرم های موجود در گمرک تاریخ گذشته است، این بهم ریختگی برای افکار عمومی بسیار بد است و مردم از دست ما ناراحت هستند بنابراین لازم است در خصوص این مسائل شفاف و روشن با مردم صحبت شود و مسائل توضیح داده شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم یادآور شد: ممکن است اشکال اولیه به برخی مسئولان وارد نباشد و هر کسی کار خود را درست انجام دهد، اما مدیریت کلان در سطح تامین و تدارک دارو، سرم، واکسن و فرآورده ها ظاهرا به خوبی عمل نمی کند و متاسفانه برخی شرکت های داخلی در مورد تولید واکسن تنها وعده داده اند و به وعده هایشان عمل نکردند؛ برکت در مورد تولید ۵۰ میلیون دز واکسن وعده هایی داد، اما ما هنوز تحقق آن را ندیده ایم؛ جا دارد خبرنگاران وعده های اعلام شده از سوی تولیدکنندگان واکسن در جلسات پیش مجلس را پیگیری نمایند و نتیجه را به اطلاع مردم برسانند.

همایون سامه یح نجف آبادی در این نشست گفت: در مورد اسپوتنیک لایت که اکتوور تولید می کند، سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد که تولید داخل است و مصرف داخلی دارد، اما طی چند روز اخیر بیان کرد که کسانی که دوز اول اسپوتنیک را تزریق کرده اند، باید دوز دوم آن را هم تزریق کنند، اما براساس تحقیق و بررسی ها اگر اسپوتنیک موجود نباشد، واکسن دیگری می توان استفاده کرد و از لحاظ علمی صحیح است و اگر این واکسن به خارج از کشور نمی رود، چرا سخنگوی وزارت بهداشت می گوید موجود نیست و باید واکسن دیگری استفاده شود.

وی ادامه داد: گفته شده که کشور روسیه یک میلیون دز واکسن داده در حالی که قرارداد ۶۰ میلیونی داشته است، علت بدقولی روسیه چیست؟ اگر تولید داخل داریم چرا توزیع نمی شود؛ آیا واکسن لایت استفاده می شود و تک دزی است و مردم نباید برای دز دوم مراجعه کنند؟ ما در این رابطه جوابی به مردم نداریم و نیاز است شفاف سازی شود.

فاطمه محمدبیگی در ادامه خطاب به رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نیاز است توضیحاتی در مورد اسپوتنیک لایت داده شود، گفت: اینکه در چه فازی قرار دارد و چه مدل هایی توزیع می شود، باید توضیحاتی ارائه شود. البته توزیع برخی داروها هم در برخی شهرستان ها با مشکل مواجه است؛ در رابطه با حوزه داروهای سنتی، چرا از سیاه دانه که اثربخشی آن در درمان عفونت های قارچی اثبات و مقاله های آن چاپ شده یا در درمان بیماران کرونایی که اثربخشی اش اثبات شده  استفاده نمی شود در حالی که می توان از آن به عنوان فاز کمکی استفاده کرد.

وی یادآور شد: چرا در کمیته های علمی ابتکار عمل به خرج داده نمی شود و نیاز است این مسائل مورد بررسی قرار گیرد. همچنین تعداد رپیدتست افزایش یابد و در این رابطه می طلبد دانشگاه ها، مراکز و شرکت هایی که می توانند رپیدتست را تهیه کنند به آنها اجازه دهیم برای کارمندان خود تهیه کنند تا اجازه ورود به افراد مشکوک به کرونا داده نشود. تمامی این موارد اقدامات ساده ای است و نیاز است به دولت ابلاغ شود؛ مصوبات کمیته باید به کمیسیون و سپس به دولت اعلام شود و ملاحظات دیگر تمام شده است.

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در این نشست گفت: واقعیت این است که در نشست روزهای اخیر کمیسیون بهداشت، تمامی نمایندگان اتفاق نظر داشتند که در بحث دارو و درمان گایدلاین ها رعایت نمی شود و نسخه نویسی علمی نیست و بخش مهمی از مدیریت تامین دارو، به مدیریت تجویز و مصرف و عمل به گایدلاین ها و دستورالعمل ها بر می گردد.

وی در مورد واکسن گفت: وضعیت تامین و تزریق واکسن رو به بهبود است و پیش بینی می شود قبل از دهه فجربخش قابل توجهی از جمعیت کشور واکسینه شوند، البته به صورت موازی باید  در آبان ماه دوز یاداور و بوستر برای کسانی که طی ۶ ماه گذشته واکسن زده اند و سالمند هم هستند و سطح آنتی بادی شان کاهش یافته را نیز در دستور کار داشته باشیم و مراقب همزمانی این کاهش انتی بادی با پیک بعدی بیماری هم باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: تعداد واکسن تزریق شده مورد انتظار نیست و تاکنون حدود ۳۰ میلیون دوز تزریق و ۱۰ تا ۱۱ میلیون در دسترس داریم و تا پایان هفته نیز ۵ میلیون دوز به دست ما می رسد البته وضعیت رو به رشد و بهبود است، و گروه های دریافت کننده واکسن پس از این هدف مند می شود؛ صنایع جزو اولویت بعدی است و واکسیناسیون گروه های کاری و شغل های پر ریسک را مورد توجه و در اولویت قرار می دهیم؛ در مورد اسپوتنیک لایت، اسپوتنیک دو کامپوننت و ترکیب دارد و سرعت تولید کامپوننت ۲ (دوز دوم واکسن اسپوتنیک) بسیار کمتر از یک است و در واقع یک پنجم سرعت کامپوننت یک را دارد و یکی از عواملی که روسیه نتوانست به تعهدات خود عمل کند، این است که کامپوننت ۲ را نتوانست به دست ما برساند، البته ظرفیت خودشان هم بسیار محدود بود و عملا این محدودیت باعث شد روس ها به سمت تک دوز کردن واکسن خود حرکت کنند و آنچه به عنوان اسپوتنیک لایت و به صورت تک دوز معرفی شد همان کامپوننت اول (دوز اول) واکسن اسپوتنیک بود که درحال حاضر روسیه به دنبال ثبت و فروش آن است.

شانه ساز با بیان اینکه اسپوتنیک لایت تک دوز است و ۸۰ درصد ایمنی زایی دارد و در مراحل پایانی دریافت مجوز است، افزود: تولید شرکت اکتوور نیز همان اسپوتنیک لایت خواهد بود که پس از صدور مجوزها وارد بازار خواهد شد و علاوه بر این شرکت سیناژن هم می تواند ماهانه ۳ میلیون دوز واکسن تولید کند که در مراحل پایانی کارآزمایی بالینی و در شرف دریافت مجوز است.

وی در مورد داروهای مورد استفاده در درمان کرونا، گفت: اولویت تزریق رمدسیویر را به بیمارستان ها دادیم و مشکلی از این نظر وجود ندارد البته به مدیریت دانشگاه ها نیز اعلام کردیم به داروخانه ها هم ارائه کنند در حال حاضر به اندازه ۳ ماه موجودی داریم اما با تجویز و مصرف عنان گسیختگی فعلی نمی توان برنامه ریزی صحیحی انجام داد؛   در حال حاضر برای رمدسیویر  ۷ یا ۸ تولیدکننده در کشور داریم و علت گرانی قیمت آن در ماه های گذشته بالا بودن قیمت مواد اولیه بود؛ در گذشته قیمت آن ۵۲ تا ۶۲ دلار بود که در حال حاضر به ۱۱ دلار رسیده است بنابراین به دلیل افزایش تولید در دنیا قیمت آن کاهش یافته است.

رئیس سازمان غذا و دارو در مورد کمبود داروی ضد قارچ امفوتریسین بی، گفت: ذخیره استراتژیک قابل قبولی برای این دارو وجود داشت اما مصرف زیاد و پلی فارماسی روی داده در درمان کووید در داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مثل کورتون ها، اکتمرا و ... باعث بروز مشکل قارچ سیاه شد که نیاز به این دارو را به شدت افزایش داد و در این زمینه هم تجویز و مصرف بر اساس گایدلاین می تواند به منطقی شدن نیاز و مهار مشکل کمک کند.

  وی با اشاره به انباشت دارو و تجهیزات در گمرک، تصریح کرد: نیاز است به مشکلات مرتبط با گمرک رسیدگی شود.

سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در این نشست با انتقاد از اینکه ورودی گمرک بدون ثبت سفارش و اخذ هر گونه مجوزی انجام می گیرد، تصریح کرد: وقتی در گمرک باز است، نباید نگران رسوب کالا باشیم، همه ارگان ها و دستگاه ها به سامانه وصل هستند اما گمرک متصل نیست و اطلاعات موجودی کالاها را به دستگاه ها نمی دهد و نمی دانیم در گمرک چه می گذرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس