ایران و چین

یک رسانه هندی در زمینه تحولات افغاستان نوشت، چین با مواضع مشترک با ایران، همسایه کلیدی افغاستان، در پی این است تا نقش فزاینده خود را در این کشور جنگ زده تقویت کند.

به گزارش مشرق، یک نشریه هندی در زمینه آخرین تحولات افغانستان و واکنش‌های چین و ایران نوشت، چین با احتیاط به دنبال ایجاد موضع مشترک با همسایه کلیدی افغاستان، ایران است تا نقش فزاینده خود را در این کشور جنگ زده تقویت کند.

 نشریه «بیزینس استاندارد» روز دوشنبه در مطلبی نوشت، چین در حال حاضر سیاست در حال تحول خود را در مورد افغانستان با پاکستان و روسیه به عنوان متحدان خود که با افغانستان مرز مشترک دارند، هماهنگ می‌کند.

چین مترصد فرصت در افغانستان است

بر اساس این گزارش، پکن که سفارت خود را در کابل به همراه پاکستان و روسیه باز نگه داشته است، منتظر تشکیل دولتی از سوی طالبان است تا در میان نشانه های قوی از ایالات متحده، انگلیس و دیگر کشورهای غربی مبنی بر عدم حضور در این افغاستان، تصمیم به تشخیص بگیرد.

چین همچنین درگیری‌های دره پنجشیر بین طالبان و مدافعان جبهه پنجشیر به رهبری «احمد مسعود» را تحت نظر دارد که بر اساس گزارش‌ها تشکیل دولت جدید در افغانستان را به تاخیر انداخته است.

هماهنگی چین با ایران

روز شنبه، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، با «حسین امیرعبداللهیان»، همتای ایرانی خود گفت‌وگوی تلفنی انجام داد. ایران که با تحریم‌های ایالات متحده به دلیل سیاست هسته‌ای خود دست و پنجه نرم می‌کند، در سال‌های اخیر با چین همراه شده است، زیرا پکن سرمایه گذاری‌های خود را در این کشور نفت خیز که دارای مرز مشترک با پاکستان است، به طور مداوم افزایش می‌دهد. وانگ در گفت‌وگوهای خود با امیرعبداللهیان گفت، چین به این نکته اشاره کرده که طالبان ممکن است روزهای آینده تشکیل دولت جدید را اعلام کنند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه چین، پکن امیدوار است که دولت جدید فراگیر باشد، از سازمان‌های تروریستی فاصله گرفته و روابط خوبی با سایر کشورها  به ویژه کشورهای همسایه برقرار کند.

وزیر خارجه چین افزود که به عنوان همسایگان مشترک افغانستان، چین و ایران باید ارتباطات و هماهنگی خود را تقویت کنند تا بتوانند نقشی سازنده در دستیابی به مسیر هموار و بازسازی مسالمت آمیز افغانستان ایفا کنند.

نقش تخریبی آمریکا در افغانستان

وانگ همچنین با انتقاد از ایالات متحده گفت، ادعای ایالات متحده مبنی بر خروج از افغانستان به این کشور اجازه می‌دهد تا بر چین و روسیه متمرکز شود. وانگ هشدار داد که اگر ایالات متحده نتواند از رخدادهای اخیر عبرت بگیرد ممکن است اشتباهاتی جدی‌تر از اشتباهات در افغانستان داشته باشد.

امیر عبداللهیان نیز گفت که علت اصلی هرج و مرج در افغانستان بی مسئولیتی ایالات متحده است. به گفته وی، ایران همچنین معتقد است که افغانستان باید دولتی گسترده و فراگیر منعکس کننده منافع همه اقوام در این کشور ایجاد کند.

وی گفت که طرف ایرانی از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از هرگونه آشفتگی در افغانستان از هیچ تلاشی دریغ نکند.

تعهدات طالبان به چین

این روزنامه نوشت، از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته  چین نگرانی خود را از شبه نظامیان اویغور ابراز کرده است. پکن قبلاً از یک هیات طالبان به ریاست «ملا عبدالغنی برادر» در سفر خود به چین در ماه ژوئیه تعهد گرفته است که آنها اجازه ندهند  برخی شبه نظامیان از خاک افغانستان فعالیت کند.

بیزینس استاندارد در خاتمه نوشت، چین به دنبال استفاده از ۶۰ میلیارد دلاری از مسیر اقتصادی چین، پاکستان به افغانستان و استفاده از معادن غنی از مواد معدنی در این کشور است. طالبان نیز قبلاً گفته که چین نقش بزرگی در بازسازی این کشور جنگ زده دارد.

«سهیل شاهین» سخنگوی طالبان اخیرا در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی دولتی چین چین گفت که چینی‌ها می‌توانند نقش بزرگی در بازسازی افغانستان داشته باشند. طالبان در سال‌های گذشته با چین و روسیه رابطه داشته است. وی افزود که به آنها گفته شده که نباید از افغانستان نگرانی داشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 0
    به به، موفق باشید!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس