کد خبر 1267806
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر در کانال تلگرامی خود نوشت: دیشب نیروهای ارتش یمن با چند فروند موشک بالستیک به امکان و تاسیسات مختلف سعودی در استان های شرقیه و جازان حمله کردند و نقاط حساسی را مورد اصابت قرار دادند.

نکته مهم اینجا بود که موشک بالستیک یمنی بازهم پس از طی مسافتی بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر توانست از سد سامانه های پدافندی غربی بگذرد و به اهداف مورد نظر برسد.

از طرفی ارتش سوریه دیگر متحد ایران نیز در حال سیطره بر آخرین پایگاه تروریست ها در جنوب این کشور است و قصد یکسره کردن تکلیف درعا را دارد.

همچنین نفتکش های ایرانی در حال تخلیه سوخت خود در بنادر سوریه هستند تا از طریق تانکر به لبنان منتقل نمایند و از این طریق تحریم های قیصر ایالات متحده را به ریشخند گرفته اند.

نکته جالب اینجا بود که ناقلات نفت ایران از جلوی چشمان متحدان آمریکا و ناوگان این کشور در دریاهای مختلف و کانال سوئز عبور کرد لکن آنان جرات اعمال تحریم های خود را از طریق نظامی نداشتند چون از تبعات برخورد با آن آگاه بودند .

وزیر امور خارجه ایران نیز در روزهای گذشته به صراحت اظهار داشت ایران به ۳ ماه وقت جهت انتخاب تیم احیای برجام نیاز دارد .

سخنان فوق به وضوح نشان میدهد ایران قصد اتلاف وقت دارد تا بتواند دستاوردهای هسته ای خود را طی ۹۰ روز آتی به حداکثر برساند تا با چنته ای پُر و اندوخته ای قابل اتکا به مصاف دیپلماتیک با آمریکا برود و به عبارت دقیقتر، بیانگر موضع استغنای جمهوری اسلامی در شرایط کنونی است .

اگر آمریکا در مذاکراتی که تیم دولت رئیسی دست اندرکارش هستند حاضر به پذیرش شروط ایران نشود، رخدادهای ناگواری را برای سیاست های منطقه ای و متحدانش شاهد خواهد بود .

همچنین برخی اخبار درز کرده بیانگر تمایل رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای اشغالگر این کشور از سوریه است.

در صورتی که این خبر به وقوع بپیوندد، باید گفت آمریکا قصد دارد از شر هزینه های سرسام آور حضور در خاورمیانه (غرب آسیا) راحت شود و شکست سیاست هایش در این منطقه را بپذیرد که نشانه های آن از هم اکنون در یمن ، لبنان، سوریه ، عراق و افغانستان آشکار گشته است .

کاهش حضور آمریکا در منطقه یعنی به همان نسبت افزایش حضور و نفوذ ایران ؛ و همین امر بر ترس متحدان عرب آمریکا همچون سعودی و امارات افزوده است.

هر چه هست به نظر می رسد سال ۱۴۰۰ ، شروع طلوع هژمونی محور مقاومت به رهبری ایران در غرب آسیا خواهد بود.

کاندولیزا رایس سال ۲۰۰۶ گفت : "خاورمیانه ای جدید در حال شکل گیری است" اما ظاهرا برخلاف تصور او محور این خاورمیانه ایران خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    13 0
    ان شاء الله
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    5 11
    شلیک چند موشک و تحویل چند نفتکش نشانه تحول هست؟ اینها مسائل خرد هستند،سیاست رو مسائل کلان رقم میزنه،مثل تغییر یک حکومت یا شروع یک جنگ و ...
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    7 0
    الاسلام یعلو و لایعلی علیه درستش اینه: برخلاف تصور او محور این خاورمیانه "اسلام" خواهد بود.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    3 7
    البته دوستان توجه کنند که عربستان به تدریج از طریق طالبان در حال هم مرز شدن با ایران است. دقت شود
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      3 0
      وقتی سردارمان را ناجوانمردانه ترور کردند عربستان خوشحال شد اما طالبان هشدار داد . عقیده شما محترم است و نشانه علاقه شما به امنیت کشور دم شما هم گرم اما زود است قضاوت طالبان . باید مراقب بود . شاید طالبان هم در سیاست داخلی و هم خارجی خوب شود ان شاء الله . اگر نشد راه چاره دارد
  • علی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    3 8
    خاورمیانه جدید میدان رقابت ترکیه با ایران است ،
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      7 2
      شاید هم اتحاد ......البته اگر پان فارس و پان تورک ها بگذارند .
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      1 0
      ترکیه و قطر خواستار مقابله با دولت سوریه . بخاطر برخورد ارتش آنکشور با تروریست. های مورد حمایت آمریکا و اسرائیل و دوستان منطقه ای که سعی داشتند این منطقه را دوباره با ناامن سازی . بسود خود تغییر دهند. جلز ولز میکنند
  • محمد IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    6 2
    خواب رو بر حیوونای صهیونیستی حروم میکنیم. هر کی با ایرانه یا علی هر کی هم نیست بره کنار باد بیاد
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    6 9
    بله خاورمیانه جدید.ملت ایران نیمش از کرونا و گرسنگی میمیره و یه عده که توانشو دارن فرار میکنن و طالبان عزیز هم همسایه شرقی شده و افغانیها میلیون میلیون میریزن ایران و شهروندان جدید رو تشکیل میدن.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    8 0
    نفوذ ایران ملاک نیست.استقلال سیاسی کشورها و متکی نبودنشون به غرب مهمه. خاورمیانه بدونه ارباب مهمه.
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 4
    فقط چسبیدید به کشورهای عربی ، قفقاز را تقدیم ترکیه کردید و افغانستان را تقدیم پاکستان.
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      3 0
      نترس . اگر پیمان نامه 1341 اتحاد سه کشور ترکیه ایران پاکستان عملی شود . تمام منطقه از مدیترانه تا مرز چین تا قفقاز آرام می شود . فقط خدا کند نژاد پرستی را رها کنیم . تمدن بزرگی شکل می گیرد .
  • محمد IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    2 3
    تحلیل آبکی بود.ممنون
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    3 0
    اتفاقات کشورهای مغرب عربی ( شمال افریقا .. مثل قطع ارتباط الجزائر با معرب یا همان مراکش که متهم است قصد داشته با همکاری اسرائیل با استفاده از تروریست ها. دولت الجزائی را ساقط کند . و همینطور تونس و لیبی نیز رخدادهائی شکل گرفته و در حال شکل گرفتن است . ا حتمالا وزارت خارجه . این مقولات را تحت رصد و بررسی دارد ..یعنی پیوند محکمتر از قبل با دولت هائی که مخالف اسرائیل و از بابت آمریکا و استکبار ضربه خوردند . . آنهم با کشورهای مهم شمال افریقا . از نظر ارزش و جایگاه در کشورهای عربی و اسلامی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس