کد خبر 1267420
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
بورس نمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح ویژگی‌های مهم ابزار مشتقه در بازارهای‌ مالی، توسعه آن در بازار سرمایه ایران را باعث رونق ‌پایدار و افزایش گردش معاملات دانست.

به گزارش سرویس بورس مشرق، احسان رضاپورنیکرو با تشریح ویژگی‌های مهم ابزار مشتقه در بازارهای‌ مالی، توسعه آن در بازار سرمایه ایران را باعث رونق ‌پایدار و افزایش گردش معاملات دانست.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه معمولا با درجه‌های مختلفی از ریسک‌پذیری حاضر می‌شوند، گفت: به همین دلیل هم انتظار آنها از بازدهی و کسب سود از این بازار بر اساس ریسک‌پذیری‌شان متفاوت است.

وی معتقد است، با توسعه ابزار مشتقه و بازار آتی سهام این امکان برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود که با خرید سهام، همزمان اوراق مشتقه آن را هم خریداری و به این ترتیب بتوانند ریسک سبد خود را در مقابل نوسان‌های هیجانی مقطعی بازار مدیریت کنند.

رضاپور با اشاره به اینکه ورود این ابزار به بازار سرمایه، بسته سرمایه‌گذاری بهتر و متنوع‌تری را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، اظهار داشت: دوطرفه ‌شدن بازار و امکان کسب سود از روند ریزشی باعث افزایش گردش مالی و بزرگ شدن بازار سرمایه می‌شود.

به گفته وی زمانی که اوراق اختیار فروش در بازار سرمایه فعال باشد، فشار عرضه در زمان‌های ریزشی بازار کاهش یافته و حتی انگیزه خرید نیز برای فعالان بازار مشتقه افزایش می‌یابد. همچنین با توسعه بازار آتی سهام، در زمان رشدهای پرشتاب و هیجانی نیز بخش فروش و عرضه تقویت می‌شود و سرمایه‌گذارانی که موقعیت خرید در بازار آتی دارند اقدام به فروش سهام در بازار مثبت می‌کنند که این روند به پایداری و ماندگاری سرمایه‌ها در بازار سرمایه کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی تجارت معتقد است: اگر در رالی صعودی ابتدای سال 1399 بازار آتی سهام و ابزار مشتقه توسعه بیشتری داشت، بسیاری از سهامداران به دلیل حضور در بازار مشتقه، از رشد قیمت سهام متضرر می‌شدند و اقدام به عرضه سهام می‌کردند. چنین اتفاقی مانع رشد بیشتر بازار و قفل شدن صف‌های خرید می‌شد.

وی در مورد اینکه چرا بازار آتی سهام و ابزار مشتقه آن طور که باید مورد اقبال قرار نگرفته است، گفت: عدم‌دسترسی آسان به معاملات این بازار را می‌توان یکی از مهمترین دلایل ناشناخته بودن ابزار مشتقه دانست. این ابزار در بستر معاملات آنلاین قرار ندارد و سرمایه‌گذار برای آنکه امکان خرید و فروش مشتقه داشته باشد، باید کد آنلاین دیگری برای سامانه‌ای متفاوت دریافت کند، دسترسی سخت به این بازار از مهمترین دلایل مغفول ماندن آن است.

رضاپور تاکید کرد: با توسعه این بازار و افزایش عمق آن، سهامداران عمده نیز می‌توانند از مزیت‌های انتشار اوراق مشتقه که تامین مالی است بهره‌مند شوند و باعث افزایش انگیزه بیشتر آنان برای انتشار بیشتر این اوراق در بازار می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس