شگرد جدید زمین‌خواران با نفوذ به دفترخانه‌های خاص/ کلاهبردارانی که بعد از زندان "سردفتردار" شدند!

یک سردفتر اسناد رسمی با بیان اینکه صدور مجوز سردفتری به افراد فاقد صلاحیت به شیوع مفاسد اقتصادی و زمین‌خواری دامن زده است، شگرد جدید زمین‌خواران با نفوذ به دفترخانه‌های خاص را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، محمد کِی‌نیا، سردفتر اسناد رسمی و استاد دانشگاه اظهار کرد: دفاتر اسناد رسمی قدیمی، به لحاظ داشتن اسناد قدیمی به محلی برای هجوم زمین‌خواران تبدیل شده است و سردفتران اینگونه دفاتر در خطر بزرگی قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

اعضای اصلی باند جعل اسناد و زمین‌خواری در تهران دستگیر شدند

وی با بیان اینکه اسناد قدیمی به دلیل آنکه برخلاف اسناد جدید، ثبت سیستمی نشده‌اند لذا دستکاری و جعل در آن‌ها با سهولت بیشتری امکان دارد، افزود: زمین‌خواران عمدتاً برای سندسازی به دفترخانه‌های دارنده این‌گونه اسناد قدیمی نفوذ می‌کنند.

زمین‌خواران با چه اهدافی در دفترخانه‌ها نفوذ می‌کنند؟

این کارشناس حقوق ثبت متذکر شد: شیوه‌ اصلی زمین‌خواران بدین شکل است که ابتدا اراضی مجهول‌المالک یا اراضی دولتی متعلق به منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، سازمان آب و سایر اراضی که به ارگان‌های دولتی دارای املاک وسیع و بلااستفاده تعلق دارد را شناسایی و سپس با سندسازی و جعل، نسبت به چپاول آن‌ها اقدام می‌کنند!

وی با اشاره اینکه عمده اسناد دستکاری شده به علت کوتاهی متصدیان ارگان‌های نامبرده، فاقد سند مالکیت تک برگی بوده است، تصریح کرد: املاک متعلق به اشخاص خارج‌نشین و مجهول‌المالک نیز در معرض سوء‌استفاده این کلاهبرداران قرار دارد.

اسکن اسناد قدیمی تنها راه علاج مفاسد ثبتی

وی با بیان اینکه راه‌حل اصلی ریشه‌کن شدن این مفاسد، اسکن کردن اسناد قدیمی است، گفت: سردفتران آمادگی کامل برای همکاری برای اسکن تصاویر اسناد قدیمی را دارند اما متأسفانه دفترخانه‌ها بودجه کافی برای این موضوع را در اختیار ندارند و تحمیل این هزینه هنگفت بر دفتردار اجحاف است.

کِی‌نیا با بیان اینکه سازمان ثبت باید به شکل دستوری کانون سردفتران را به عنوان متولی حرفه سردفتری موظف کند تا هر چه سریعتر نسبت به تهیه اسکنرهای حرفه‌ای به تعداد لازم و سپس نسبت به ثبت تصاویر اسناد قدیمی اقدام عاجل کنند، یادآور شد: این کانون همراه با همیاری سازمان ثبت به راحتی می‌توانند در یک بازه زمانی کوتاه، تصاویر اسناد قدیمی را در دفترخانه‌ها اسکن و ثبت کنند و از انبوه مفاسد احتمالی جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان ثبت یا کانون سردفتران مستقیماً باید نظارت مستمر بر روند اسکن تصاویر در طول مدت انجام اسکن داشته باشند چرا که امکان فساد و تخلف در روند ثبت تصاویر اسناد کهنه نیز غیرمحتمل نخواهد بود!

درآمدهای نجومی کانون سردفترداران مصروف پروژه اسکن اسناد شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از نظر منطقی، هزینه اسکن دفاتر بر عهده کانون سردفتران است، گفت: کانون سردفترداران هر ماهه ۱۰ درصد از درآمد دفاتر اسناد رسمی را به عنوان بیمه بازنشستگی دریافت می‌کنند که این قضیه باعث شده منابع مالی کلانی در اختیار این کانون باشد.

وی افزود: این مبالغ در حساب کانون انباشته شده و به‌ویژه مدیریت چندین ساله اخیر هیچگونه اقدامی در راستای ارتقای حرفه سردفتری انجام نداده است و خدمات کانون بسیار غیرمنصفانه و غیرمنطبق با امکانات و رفاه پرداختی به سردفتران است.

کی‌نیا هشدار داد: باندبازی در هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران در ۱۵ سال اخیر، کانون سردفتران را از انجام وظیفه ذاتی خود که ارتقای حرفه سردفتری است، باز نگه داشته که این موضوع نیاز به بازرسی و اخذ مطالبات بحق سردفتران از هیئت مدیره وقت است.

کلاهبردارانی که بعد از زندان سردفتردار شدند!

کی‌نیا با اشاره به اینکه معضل مهم دیگر بحث صدور مجوز سردفتری به افراد فاقد صلاحیت است، گفت: رویه گزینش و جذب سردفتر باید ضابطه‌مند و بر اساس نخبه‌گزینی و مطابق با معیارهای جهانی باشد.

وی با بیان اینکه افراد فاقد صلاحیت در دفاتر اسناد رسمی به سادگی در دام زمین‌خواران می‌افتند، خاطرنشان کرد: در قرن ۲۱ باید انتخاب سردفتران از میان تحصیل کرده‌های رشته حقوق ثبت و سردفتری یا دارندگان مدرک کارشناسی ارشد این رشته و بر اساس یک رویه سختگیرانه و خاص باید باشد اما متاسفانه اینگونه نیست!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه گذراندن دوره‌های ضمن خدمت اجباری و نیز تشکیل سمینارهای علمی چندروزه کشوری برای ارتقای سواد و سطح کیفی دفترداران، بسیار ضرورری و اجتناب ناپذیر است، گفت: انگشت شمارند اما هستند دفاتری که به دلایل کم‌سوادی و حمایت برخی صاحب منصبان متخلف دولتی و قضایی، تخلفات بزرگ و جعل انجام می‌دهند.

وی افزود: حتی مشاهده شده است این افراد بعد از محکومیت قطعی به ارتکاب جرم جعل، مجدداً پس از گذراندن دوره محکومیت به جایگاه قبلی خود بازگشته و حکم سردفتری خود را بازپس گرفته‌اند!

تعداد دفترخانه‌ها ۲ برابر شد اما تعداد بازرسان تغییری نکرد!

کِی‌نیا با بیان اینکه در حال حاضر بازرسان و ناظران کانون سردفتران، اداره‌کل ثبت استان و نیز بازرسان سازمان ثبت تمام تلاش خود را برای نظارت بر دفترخانه‌ها انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: با این حال، تعداد دفاتر اسناد رسمی از سال ۱۳۸۶ بر خلف نص صریح ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ به دو برابر افزایش یافته‌ است اما تعداد بازرسان افزوده نشده و کار نظارت بر دفاتر قدیمی، سخت‌تر شده است.

بدون همکاری کانون سردفترداران اتمام پروژه اسکن اسناد غیرممکن است

این کارشناس حقوق ثبت با بیان اینکه طبق تبصره ماده ۳۵ آیین‌نامه جدید قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۰/۰۱/۱۴۰۰، سردفتران موظف شدند ظرف یک سال اقدام به اسکن دفاتر خود کنند، متذکر شد: اگر اسکن دفاتر بدون تصدی کانون سردفتران انجام شود، اجرای این بند از آیین‌نامه با تاخیر زیاد همراه خواهد بود و احتمالاً شاهد تخلفات، نقص و کم‌کاری در زمینه‌ی ثبت تصاویر اسناد خارج از اراده و توان دفاتر اسناد رسمی خواهیم بود.

 وی با عنوان اینکه آیین‌نامه جدید ابلاغی سردفترداران نیز شرایط علمی استاندارد جهانی را در انتخاب سردفتر رعایت نکرده است، عنوان کرد: افزودن اختیارات متعدد جدید به اختیارات قانونی ریاست سازمان ثبت در زمینه سردفتری، از اشکالات آیین‌نامه جدید است که می‌تواند موجبات هر چه بیشتر تزلزل جایگاه حرفه سردفتری را فراهم کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    2 0
    هردم از این باغ، بری می‌رسد... تازه تر از تازه تری می‌رسد... :-))
  • ناشناس IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 0
    نظارت به دفتر خانه ها بیشتر لازم است اینها نماینده قوه قضاییه هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس