لاوروف

وزیر امور خارجه روسیه حل اختلافات قومی و سیاسی افغانستان از طریق مذاکره را خواستار شد و گفت، مسکو قصد میانجی‌گری در این زمینه را ندارد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، اختلافات داخلی در افغانستان باید از طریق مذاکره و به‌طور مسالمت‌آمیز حل شوند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، لاوروف گفت: «ما از مدت‌ها قبل، از طالبان و دیگر گروه‌های قومی و سیاسی در افغانستان خواسته‌ایم بر سر تشکیل دولت انتقالی فراگیر به توافق برسند».

او در پاسخ به سوالی درباره میانجی‌گری مسکو در این زمینه گفت: «ما فعلاً برنامه‌ای برای ایفای نقش میانجی در این مذاکرات نداریم».

وزیر امور خارجه روسیه افزود، همه قدرت‌های منطقه خواستار به توافق رسیدن طالبان و دیگر گروه‌ها هستند و تاجیکستان به عنوان متحد روسیه در حال ایفای نقش درخصوص مساله پنجشیر است.

لارورف در ادامه گفت، تاجیک‌های افغانستان در حال حاضر در حال مذاکره با طالبان هستند و «امیدوارم این گفت‌وگوها به یافتن راه‌حل ختم شود و با مانع مواجه نشود و تهدید به بازگشت به تخاصم در دستور کار قرار نگیرد».

با اعلام خروج نیروهای آمریکا و متحدانش از افغانستان، گروه طالبان بخش‌های وسیعی از این کشور و همچنین کابل را به تصرف در آورد.

در حال حاضر «احمد مسعود» پسر «احمد شاه مسعود» در کنار افرادی از قبیل «امرالله صالح» معاون رئیس‌جمهور سابق و «بسم‌الله محمدی» وزیر دفاع دولت قبلی افغانستان دربرابر طالبان مقاومت کرده‌ و درگیری‌هایی میان آن‌ها در حال وقوع است.

امروز (پنجشنبه) خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک «منبع نزدیک به جبهه مقاومت» (در برابر طالبان) گزارش داد، بیش از ۳۰۰ نفر از طالبان طی درگیری‌ها با جبهه مقاومت در ولایت پنجشیر کشته شدند.

در همین حال، امیرخان متقی، رییس کمیسیون دعوت و ارشاد طالبان، گفته است که گفت‌وگوها با جبهه مقاومت در پنجشیر با شکست روبه‌رو شده و نتیجه‌ای در پی نداشته است.

پیش از این طالبان اعلام کرده بود درخواست‌های احمد مسعود از جمله اینکه گفته پنجشیر باید منطقه امن اعلام گردد و طالبان در امور آن مداخله نکنند، غیرقابل قبول است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس