کد خبر 126661
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷

جديدترين ساخته‌ «مانوئل دي‌اوليويرا»، پيرترين كارگردان در قيد حيات سينماي جهان در جشنواره‌ي ونيز نمايش خواهد يافت.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، «مانوئل دي‌اوليويرا»، كارگردان 103 ساله‌ي پرتغالي كه پيرترين فيلمساز دنيا محسوب مي‌شود، جديدترين ساخته‌ي خود با نام «گابو و سايه» را در جشنواره‌ي ونيز نمايش خواهد داد.

به گزارش هاليوود ريپورتر، «گابو و سايه» پنجاه‌ونهمين فيلم بلند «دي اوليويرا» و پنجاهمين تجربه‌ي فيلمنامه‌نويسي او محسوب مي‌شود.

اين فيلم محصول مشترك فرانسه و پرتغال است كه براساس رماني از «رائول براندائو» ساخته شده است. اين فيلم كه يك درام تاريخي مربوط به قرن نوزدهم است، با بودجه 5/2 ميليون دلاري ساخته مي‌شود و ‌داستان پدري است كه جانش را براي حفظ پسر پناهنده‌اش مي‌دهد.

«دي اوليويرا» تاكنون پنج‌بار در بخش رقابتي جشنواره‌ي ونيز جضور يافته است كه در سال 1991 با فيلم «كمدي الهي» موفق به كسب جايزه‌ي هيات داوران شد و در سال 1994 جايزه‌ي دستاورد سينمايي را از قديمي‌ترين رويداد سينمايي دنيا دريافت كرد.

«دي اوليويرا» حتي در سن 103 سالگي نيز قصد كناره‌گيري از دنياي سينما را ندارد. او درحاليكه در مراحل پاياني ساخت فيلم «گابو و سايه» است، ساخت پروژه‌ي فيلم جديدش «كليساي شيطان» را آغاز كرده است.

«دي اوليويرا» متولد 11 دسامبر 1908، از دهه‌ي 50 تاکنون به فيلم‌سازي مشغول است كه «نقاش و شهر»(1956)، «نان» (1959)، «وسوسه مسيح» (1963)، «مادر باکره» (1975)، «سفر به آغاز جهان» (1997) و «تصوير سخنگو» (2003) از مشهورين فيلم‌هاي او به‌شمار مي‌روند.

وي تا پيش از آنکه اولين فيلم بلند خود را در سال 1942 با نام «آنيکي بوبو» کارگرداني کند، در طول 10 سال پنج مستند ساخت و 21 سال طول کشيد تا او فيلم سينمايي بعدي خود را بسازد. اين فيلم که در سال 1963 ساخته شد، «وسوسه مسيح» نام داشت.

«دي اوليويرا» كه از سال 1990 تاکنون تقريبا هرسال يک فيلم ساخته‌است، تاکنون شش‌بار در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشته که آخرين‌بار در سال گذشته با فيلم «مورد عجيب آنجليکا» رقم خورد. در اين شش‌بار وي در پنج دوره نامزد دريافت نخل طلا بود و يک‌بار در سال 1999 براي فيلم «نامه» برنده جايزه ويژه هيئت داوران شد.

اين كارگردان كهنه‌كار در طول 80 سال فعاليت هنري، جوايز سينمايي متعددي به‌دست آورده‌ که از مهم‌ترين آنها مي‌توان به جايزه دوربين برليناله از جشنواره برلين، جوايز نخل طلاي افتخاري، هيات داوران، فيپرشي و کليساي جهاني از جشنواره فيلم کن، جايزه يک عمر دستاورد سينمايي از اكادمي فيلم اروپا، جايزه يوزپلنگ افتخاري از جشنواره فيلم لوکارنو، جايزه آکي‌را کوروساوا از جشنواره فيلم توکيو، شير طلاي افتخاري و جايزه ويژه هيات داوران از جشنواره فيلم ونيز اشاره كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس