کد خبر 1265412
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
محسن رهامی

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: پیشنهاد من این است که رییسی هر شش ماه گزارش میزان تحقق و پیشرفت وعده های خود را به مردم بدهد.

به گزارش مشرق، محسن رهامی درباره ضرورت بازسازی اعتماد مردم به مسئولان، اظهار کرد: تا پیش از این اگر درباره این مسئله صحبتی می کردیم، عده ای فریاد می زدند که شما با انقلاب و نظام و امام(ره) مخالفید و اجازه نقد را نمی دادند اما اکنون که رهبری به مسئله لزوم افزایش اعتماد مردم اشاره کرده اند، فتح باب خوبی است برای بررسی این مسئله؛ زیرا اگر کسی قبول نکند سرمایه اجتماعی کاهش یافته، به دنبال درمان هم نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: اعتقاد من این است که سرمایه اجتماعی نظام و انقلاب افت کرده و همه ما از این باب نگرانی داریم. کاهش حضور مردم در انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ که موجب رقم خوردن کمترین مشارکت در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شد، از نشانه های کاهش سرمایه اجتماعی است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه کاهش سرمایه اجتماعی فقط نتیجه عملکرد دولت نیست خاطرنشان کرد: همه ارکان نظام در این موضوع سهم دارند. همانطور که دولت در کاهش یا افزایش سرمایه اجتماعی نقش دارد، سایر قوا و نهادهای نظام و حتی نهادهای خارج از حاکمیت مثل روحانیت و رسانه ها هم در کاهش یا افزایش سرمایه اجتماعی نقش دارند.

*محقق نشدن همه وعده های انقلاب مردم را بدبین کرده است

وی در تشریح دلایل خود برای کاهش سرمایه اجتماعی، گفت: وعده هایی مثل عدالت اجتماعی، آزادی های سیاسی و اجتماعی و مبارزه با فساد در اول انقلاب داده شد اما بخشی از آن محقق نشد. اکنون مردم شرایط ایران و ترکیه در سال ۵۷ را با شرایط دو کشور در زمان فعلی مقایسه می کنند و نسبت به شرایط ایران ناراضی هستند و بدبین شده اند. دلیل دیگر برای کاهش سرمایه اجتماعی وعده هایی است که در انتخابات داده می شود. همه دولت ها برای کاهش تورم و بهبود شرایط معیشتی و رونق کسب و کار وعده می دهند اما در پایان این دولت ها، وضعیت تورم، قیمت ارز یا مسکن از زمان آغاز آن دولت ها بدتر شده است و این عملی نشدن وعده ها موجب شده است تا مردم به مسئولان بی اعتماد شوند و اکنون فکر می کنند وعده های رئیسی هم عملی نمی شود و در واقع دیر اعتماد می کنند.

*کرونا یک نمونه وعده محقق نشده است

رهامی ادامه داد: قضیه کرونا یک نمونه محقق نشدن وعده هاست. مسئولان در داخل کشور مدام می گفتند خودمان واکسن تولید می کنیم و حتی صادر هم می کنیم اما می بینیم مردم در مرز ارمنستان صف می کشند و حتی تحقیر می شوند تا واکسن بزنند. تعداد تلفات ایران نیز بیشتر است یا نمونه دیگر در مورد قیمت مسکن است که دیگر یک کارمند حتی نمی تواند  یک منزل ۶۰ متری بخرد یا جوانان دیگر نمی توانند با این گرانی ها ازدواج کنند.

*دولت دیگر وعده جدید ندهد

وی تاکید کرد: مسئولان باید برای مردم اعتماد ایجاد کنند. رئیس جمهور به اندازه کافی وعده داده است و او و وزرایش دیگر نباید وعده جدید بدهند. به نظر من دولت هر شش ماه گزارش داد که وعده هایی که داده تا چه حد محقق شده است. نیاز هم نیست گزارش های آنچنانی داده شود. مثلا گفته شود در شش ماه چند مسکن ساخته شده یا موفق شده اند چقدر ارز را کاهش دهند. رئیس جمهور اخیرا به خوزستان رفت، پیش از او روحانی و احمدی نژاد هم به خوزستان رفته بودند اما مشکل آب، هوا و فاضلاب خوزستان هنوز حل نشده است. با سخنرانی کردن همه مشکلات حل نمی شود. من نمی گویم کار رئیسی در سفر به خوزستان بد بود اما باید مردم در عمل ببینند مشکلات حل شده است. رئیسی بعد از سه یا چهار ماه بگوید چند درصد از مشکلات مردم خوزستان را حل کرده است.

*رییسی گره های دولت روحانی را باز کند

رهامی با بیان اینکه دلایل ناکامی های دولت روحانی باید بررسی شود خاطرنشان کرد: بخاطر نپیوستن ما به FATF پولهایمان در سایر کشورها مانده و حتی کشورهای دوست به ما می گویند به جای پول از آنها کالا ببریم. اینها بخشی از مشکلات دوره روحانی بود. اگر رئیسی گره های دولت روحانی را باز نکند، به سرنوشت دولت دوم او دچار می شود.

*متن سخنرانی رییسی از قبل بررسی شود

رهامی ادامه داد: من قبلا به روحانی هم گفته بودم که کمتر سخنرانی کند. از رئیسی هم می خواهم سخنرانی کمتری داشته باشد و همچنین متن سخنرانی های او را چند حقوقدان، اقتصاد دان و مشاور بخوانند و بررسی کنند چقدر متن سخنرانی هایی که می خواهد انجام شود با واقعیت تطابق دارد و آیا اثر منفی بر جامعه می گذارد یا مثبت، بطور مثال اخیرا معاون اول درباره احتمال به نتیجه نرسیدن برجام صحبت کرد و این صحبت بلافاصله اثر خود را در افزایش قیمت ارز نشان داد. یک مصاحبه یک خطی توانست بر جامعه اثر بگذارد و بازار را متلاطم کند.

*مشکلات با سخنرانی حل نمی شود

وی در پایان با اشاره به اینکه مردم باید احساس کنند دولت سیزدهم با دولت های قبلی فرق دارد گفت: با سخنرانی و بازدید سرزده مشکلات حل نمی شود. اگر اصلاح ساختارها دنبال نشود، مشکلات تداوم خواهد داشت اما اگر این ساختارها اصلاح شود، از افزایش تورم جلوگیری شده، گرانی ها مهار می شود، زمینه های فساد از بین می رود و با بهبود وضعیت معیشتی مردم، سرمایه اجتماعی هم افزایش یافته و اعتماد مردم به مسئولان بیشتر می شود. / ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    27 0
    بنظر بنده کسانیکه : 1 ) بانی اوضاع اسفبار کنونی مملکتند . 2 ) انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری را تحریم کرده و دیگران را به تحریم وا داشتند . 3 ) در انتخابات شرکت نکرده و به کاندیداهای معرفی شده رأی ندادند ، حق هیچگونه اظهار نظری درمور مسائل مختلف ندارند ، دهان فروبسته و به واکاوی افتضاحی که ببار آورده اند بنشینند !!!
    • عباد IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      0 0
      سلام اقا
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      13 0
      دقیقا پرمدعا، خرابکار، فرافکن= اصلاح طلب تعریف واژه های خوب را هم عوض میکنن
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    19 0
    مواظب اصلاحطلبهای پرحرف باشیم آدم ها رو گیج می کنند
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    18 0
    بله حتما بهش می گویم . خداوند تو را هم شفا داد بلاخره لال بودی تو این هشت سال و الان خوب شدی زبان باز کردی خدا را شکر .
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    15 1
    شما اصلاح طلبها فقط سکوت کنید همین صحبت کردن شماها برای مملکت سم است
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    20 1
    یکی از لال های شفا گرفته!!!!!
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    6 0
    بازدید سرزده خوب هست اما کافی نیست .اگر بعد از هر بازدید سرزده دولت اقدام عملی برای حل مشکل ان هم نه در محدوده بازدید هم در ان محدوده و هم بلکه در محدوه کلان انجام دهد بازدید سرزده خیلی عالی میشود
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    13 0
    رهامی جان خیلیدیر بعضی چیزا را میفهمی. زیاد به خودت فشار نیار. خودشان مثل ساعت گزارش میدن. تو برو چاییتو بخور.
  • محمدایوب IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    15 1
    آقای رهامی 8سال دیر از خواب بیدار شدی دولت مورد حمایت شما اقوام وبرادران وداماد وعروس ودختر وپسر. مدیر. آبدارچی. وووو همه دزدیدند رفتند
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 19
    احسنت حرف دل ما را زدید اگر همه اینگونه به فکر رفع مشکلات مردم باشند کشور ایران آینده ی گلستانی دارد ودیگر هموطن هایمان از کشور مهاجرت نمیکنند
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      3 1
      صحیح میفرمایید ولی خب اینم به عنوان یک اصلاحاتیه
  • FR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    16 1
    عجب رویی دارند ! کشور را تا مرز نابودی و تسلیم وحتی تجزیه و جنگ داخلی بردند حالا برای رییس جمهور ناجی کشور نصیحت و اندرز افاضه میکنند !
  • حسین IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    18 0
    پیشنهاد من اینه که دهن تون رو یه 4 سالی ببندین یا برین همون جهنمی که روحانی میگفت
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    1 0
    چی بگم
  • عباد IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 8
    سلام اقا
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    13 1
    اینکه اصلاح طلبان مخالف نظام ووو هستن شکی ب جا نگذاشته با مزدوری کردنهاشون این طیف برای منافع خودشون و اربابان غربیشون از هیچ مزدوری دریغ نمیکنن حتی ب جان هموطن خودشون هم رحم نمیکنن درست مثل کدخداشون
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    12 1
    دولت مورد حمایت شما بیشترین سهم را در کاهش سرمایه ی اجتماعی داشت، اما ان شاء الله با عملکرد خوب مجلس و دولت انقلابی به حول و قوه ی الهی و به کوری چشم دشمنان داخلی و خارجی در آینده ی نزدیک جبران خواهد شد.
  • جبارسینک IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    9 0
    باشه ولی بهتر نبود این توصیه رو اول به روحانی میکردی آقای اصلاحطلب؟
  • عطاءالله IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    9 0
    امثال برانداز های مثل شما و افساد طلبان فاسد حق هیچ گونه حرف زدنی ندارند.
  • ناشناس IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    5 0
    آقای رهامی میسوزه ؟؟؟ تا الان کجا بودید لال مونی گرفته بودید که رئیس شما هشت سال ....
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    -4- قانون‏ از خصوصيات امام تقيد به قانون بود و اين‏كه كارى خلاف قانون انجام نگيرد. حضرت امام مقيد به قانون بودند. قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران كه به حق از مجموعه‏هاى كم‏نظيرى است كه در دست ما قرار دارد و خيلى به آرمانهاى اسلامى ما نزديك است، در نزد مردم ما قداست دارد. قانون يعنى جاده‏ي ى كه باز مى‏شود تا مسئولان اجرايى از آن جاده حركت كنند و با تلاش خود گوشه و كنار و زواياى كشور را آباد و اصلاح كنند. اين جاده بازكنى به عهده‏ى قانون است و قانون را هم نماينده‏ى شما در مجلس وضع مى‏كند. ملاك عدل و اقامه‏ى آن، قانون است ... و ملاك قانون، شرع است. يكى از شعارهاى بسيار خوب جناب آقاى خاتمى مسئله‏ى «قانونگرايى» بود. [قانون اساسى‏] در سرنوشت رفاه و چگونگى زيست مردم از نقش مؤثرى برخوردار است. لذا بايد سرلوحه‏ى كردار قوه‏ى مجريه و ساير قوا قرار گيرد. بالاي صفحه 2-5-5- مستضعفان، فقر، عدالت اجتماعى‏ اميدوارم خداى متعال توفيق دهد، تا بتوانيم در همين خط صحيح و درستى كه به‏اعتقاد ما همه‏ى آرمانهاى انقلاب: رفع محروميت و فقر، كمك به مستضعفان، زنده كردن و احياى ارزشهاى اصيل اسلام ناب و ... با تداوم اين خط تأمين مى‏شود، حركت كنيم و ان‏شاءاللَّه با تقويت و ترويج و توسعه‏ى آن، به طرف اهداف مقدسمان پيش برويم. اين انقلاب و نظام مديون پابرهنه‏هاست. حركت به سمت گشودن گرههاى مردم و ايجاد يك زندگى سالم و مرفه وظيفه‏ى اسلامى همه است. خط انقلاب، خط دفاع از مظلومين و مستضعفان است. راه ما، راه اسلامى است كه مستضعفان و مظلومان را خوشحال مى‏كند. رفاه مادّى، به معناى ترويج روحيه‏ى مصرف‏گرايى نيست. سياست اداره‏ى كشور بايد در جهت سود طبقات محروم و رفع محروميت از آنها باشد. عدالت اجتماعى، بدين معنى است كه فاصله‏ى ژرف ميان طبقات و برخورداريهاى نابحق و محروميتها از ميان برود. عدالت، يعنى كمك به مردم محروم و ضعيف. عدالت، يعنى اين‏كه برنامه‏ها و حركت كلى كشور، در جهت تأمين زندگى مستضعفان باشد. قشرهاى محر
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    كسانيكه بخود ومردم وكشور اعتماد ندارند وهرچه را ميخواهند ازبيگانه ازبيگانه درخواست ميكنند به بازسازى اعتماد مردم چه كاردارند يك برخلاف شما ناباوران پيداشده اند وخودرا باوردارند وافتان وخيزان ودرمواقعى هم غول اسا دارند كشورخودرا ميسازند شماها هنوز دربند FA TF هستيد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس