پرکاربردترین مصالح در ساخت‌وساز را می‌شناسید؟ فوم بتن یکی از پرمصرف‌ترین مصالح در ساختمان‌سازی یا ساخت سازه‌های مختلف به شمار می‌رود. فوم بتن به روش‌های گوناگون و با استفاده از مواد مختلفی تولید می‌شود. این ماده یک عایق صوتی و حرارتی قوی است که مقاومت فشاری بسیار بالایی دارد. در ادامه این مقاله بیشتر درباره فوم بتن، انواع و مزایای و معایب استفاده از فوم بتن صحبت خواهیم کرد.

فوم بتن چه کاربردی دارد؟ بررسی مزایا و معایب استفاده از فوم بتن

فوم بتن چیست؟

فوم بتن با نام بتن سبک نیز شناخته می‌شود. فوم بتن ماده‌ای است که از آب، سیمان، ماسه بادی یا ماسه نرم و فوم کف زا تشکیل و در صنعت ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بتن سبک چگالی پایینی دارد و به‌عنوان یک عایق صوتی و حرارتی در ساختمان‌ها به کار برده می‌شود. چگالی پایین فوم بتن تاثیر بسزایی در کمتر شدن وزن سازه‌ها و ساختمان‌ها دارد. وجود تخلخل در سطح بتن سبک باعث افزایش مقاومت و ماندگاری این ماده می‌شود.

استفاده سریع و آسان فوم بتن یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از فوم بتن به شمار می‌رود. فوم سبک در دستگاه فوم بتن منو پمپ نیسانی، فوم بتن کوچک و فوم بتن تکفاز و سه فاز با هدف مقاوم‌تر شدن سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع فوم بتن، مواد تشکیل دهنده موثر در نوع بتن سبک

نوع فوم بتنی به مواد تشکیل دهنده این ماده بستگی دارد. فوم‌ بتن به دو نوع بتن گازی و بتن کفی تقسیم می‌شود. فوم بتن گازی و کفی با روش تولید حباب‌های هوا ساخته می‌شوند.

فوم بتن گازی، فوم بتن با پودر آلومینیوم

فوم بتن گازی با استفاده از پودر آلومینیوم ساخته می‌شود. برای تولید فوم بتن گازی علاوه‌بر پودر الومینیوم، از دوغاب آب و سیمان نیز استفاده می‌شود. برای ساخت فوم بتن گازی دوغاب و پودر آلومینیوم را با هم مخلوط می‌کنند و در پی واکنش‌های شیمیایی با تشکیل حباب‌های هیدروژنی داخل بتن تولید می‌شود. بتن فومی پس از واکنش شیمیایی حجم بیشتری پیدا می‌کند و آماده مصرف می‌شود.

فوم بتن کفی، ماده‌ای ساخته شده از فوم مایع

فوم بتن کفی یکی دیگر از انواع بتن سبک است که به جای پودر آلومینیوم در ساخت آن از ماده کف زا استفاده می‌شود. حباب‌های هوا باعث تولید و افزایش حجم این نوع بتن می‌شوند. یکی از تفاوت‌های فوم بتن کفی با گازی این است که این بتن ساده‌تر از نوع گازی تولید می‌شود و در محل ساختمان‌سازی با استفاده از انواع دستگاه‌های فوم بتن از جمله دستگاه فوم بتن نیسانی تحت فشار یا فوم بتن منو پمپ نیسانی ساخته می‌شوند. فوم‌های کفی از ترکیب سیمان، آب و فوم مایع ساخته می‌شود.

فوم بتن چه کاربردی دارد؟

فوم بتن با توجه به تنوع در مدل و مواد تشکیل دهنده، کاربردهای مختلفی نیز دارد. از مهم‌ترین موارد استفاده از فوم بتن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کف سازی در طبقات ساختمان

2. شیب‌بندی پشت بام‌ها

3. ساخت بلوک‌های سبک غیر باربر

4. پوشاندن حفره در تونل‌ها و پل‌ها

5. پر کردن حفاری خیابان‌ها و راه‌ها

فوم بتن چه کاربردی دارد؟ بررسی مزایا و معایب استفاده از فوم بتن

معرفی مزایای استفاده از فوم بتن، ماده‌ای مقاوم در برابر سرما و گرما

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از فوم بتن صرفه اقتصادی است. همچنین چگالی پایین فوم بتن باعث می‌شود تا وزن ساختمان تا 50 درصد کاهش پیدا کند و تحمل بار برای ستون‌ها بسیار ساده‌تر باشد. استفاده از فوم بتن از باعث پیشگیری از هدر رفت انرژی سرمایشی و گرمایشی نیز می‌شود و همچنین مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما و یخبندان‌های شدید برای ساختمان ایجاد می‌کند. فوم‌های بتنی به دلیل وجود تخلخل در بافتشان یک عایق مناسب برای پیشگیری از نفوذ رطوبت و آب باران در ساختمان‌ها نیز هستند.

تحمل و مقاومت بالا در برابر فشارهای وارده بر ساختمان یکی دیگر از مزایای استفاده از فوم بتن به شمار می‌رود. همچنین فوم‌های بتن مقاومت چشمگیری در برابر حرارت دارند و آتش نمی‌گیرند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت و مزیت‌های استفاده از فوم بتن امکان اجرای سریع و بدون دردسر فوم است که نیازمند زمان بالایی نیست. دستگاه‌های فوم بتن می‌توانند روزانه بین 60 تا 90 مترمکعب فوم بتن تولید کنند و همین موضوع باعث افزایش سرعت ساختمان‌سازی می‌شود.

فوم بتن چه کاربردی دارد؟ بررسی مزایا و معایب استفاده از فوم بتن

معایب استفاده از فوم بتن چیست؟

در برابر مزایایی که درباره فوم بتن گفته باشد معایبی نیز وجود دارد که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست. یکی از مهم‌ترین معایب فوم بتن این است که در فضاهای کوچک به دلیل ایجاد بخار داخل فوم براثر گرما قابل استفاده نیست. همچنین اگر قصد استفاده از فوم‌های پیش ساخته را داشتید باید هزینه بیشتری را بپردازید. بنابراین بهترین کار است که برای پیشگیری از پرداخت هزینه‌های هنگفت اقدام به خرید یک دستگاه فوم بتن کنید.

برای خرید انواع دستگاه فوم بتن با اندازه‌های مختلف می‌توانید همین حالا وارد سایت عمران داتام به آدرس omrandatam.com شوید یا با شماره تلفن 02176218992 تماس بگیرید. همچنین امکان خرید و اجاره انواع دستگاه کلایمر برقی حرفه ای برای متخصصین گرامی فراهم شده است. کارشناسان مجموعه عمران داتام با سال‌ها سابقه در زمینه فروش و طراحی دستگاه‌های فوم بتن و کلایمر آماده ارائه مشاوره‌های ضروری و لازم درباره خرید و اجاره کلایمر، مایع کف زا و دستگاه‌های فوم بتن هستند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس