کد خبر 1265287
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
پلیس: هیچ صفحه‌ای در اینستاگرام مجوز کسب و کار ندارد

معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: شهروندان بهتر است معمولا از سایت‌هایی خرید کنند که شهرت خاص مربوط به تجارت الکترونیک را دارند. یعنی این نوع سایت‌ها مشخص هستند و شهرت لازم در این حوزه را به دست آورده‌اند.

به گزارش مشرق، رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا درخصوص تخلفات مربوط به خریدهای اینترنتی گفت: خریدهایی که از طریق پایگاه‌های اینترنتی و صفحات موجود در اینستاگرام انجام می‌شود جزو تخلفات مشهود و عمده‌ای است که در شرایط کنونی که ما با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم به کرات اتفاق می‌افتد. باید دقت شود که هیچ صفحه‌ای در نرم افزار اینستاگرام مجوز فعالیت تجاری ندارد. گاه شاهدیم دارندگان بعضی از این نوع صفحات مدعی می‌شوند که ما از فلان نهاد یا شرکتی برای فعالیت هایمان مجوز گرفته ایم. اما من باید تاکید کنم از اساس هیچ مجوزی در این باره وجود ندارد و هیچ صفحه‌ای در اینستاگرام مجوزی برای این نوع فعالیت‌ها ندارد.

بیشتر بخوانید:

تلگرام و اینستاگرام بستر وقوع بیشتر جرائم هستند

وی با اشاره به اینکه تنها این سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی هستند که می‌توانند برای این نوع فعالیت‌ها مجوز داشته باشند اظهار داشت: مالکان پایگاه‌های اینترنتی مجوزشان را از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گیرند و اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) دریافت می‌کنند. اما گردانندگان صفحات مجازی و همینطور سایت دیوار ادعاهایی را که در این مورد مطرح می‌کنند نادرست است. نکته‌ای که درباره داد و ستدهای مجازی باید اتفاق بیفتد این است که شهروندان تا زمانی که کالای خریداری شده به دستشان نرسیده پولی را پرداخت نکنند. البته بعضی از صفحات موجود در اینستاگرام فعالیت مطلوبی دارند و اعلام می‌کنند پرداخت وجه در هنگام تحویل کالا صورت خواهد گرفت. من به هموطنان توصیه می‌کنم از این روش برای خریدهای اینترنتی استفاده کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در پاسخ به اینکه شهروندان چگونه از جعلی بودن سایت‌های اینترنتی فروشنده کالا مطمئن شوند گفت: نکته اول اینکه اینماد نشان دهنده این است که شخص حقیقی یا حقوقی دارنده اینماد مجوز این فعالیت را دارد. شهروندان حتما باید بر روی نماد اینماد سایت‌های فروشنده کالا کلیک کنند تا اصل یا جعلی بودنش مشخص شود. چون بعضی از کلاهبرداران این نماد را جعل می‌کنند. اما وقتی روی اینماد کلیک کنیم یک صفحه زرد رنگ برای ما باز می‌شود. اگر در یکی از این سایت‌ها اینماد جعلی باشد آن صفحه باز نمی‌شود. البته بعضی مواقع هم اینماد جعلی نیست بلکه تاریخ انقضای آن فعالیت گذشته است؛ بنابراین شهروندان حتما باید تاریخ اعتبار را هم بررسی کنند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه شهروندان بهتر است معمولا از سایت‌هایی خرید کنند که شهرت خاص مربوط به تجارت الکترونیک را دارند. یعنی این نوع سایت‌ها مشخص هستند و شهرت لازم در این حوزه را به دست آورده اند. بعضی اوقات ما شاهد این مساله بوده ایم که بعضی از سایت‌ها مجوز لازم برای فعالیت را داشته اند، اما مرتکب تخلف شده اند. تخلف‌هایی هم که مرتکب شده اند معمولا به این شکل نبوده که وجه معامله را مشتریان دریافت کرده باشند و بعد کالا را تحویل ندهند. آن‌ها پول را از مشتری می‌گیرند و مدتی آن را پیش خود نگه می‌دارند و کالایی که سفارش داده شده را اصلا ندارند. مثلا کالای سفارش داده شده تلفن همراه بوده است. بعد از مدتی به مشتری اطلاع می‌دهند که به خاطر عدم موجودی کالا این جنس موجود نیست و پول را به مشتری عودت می‌دهند. اما این پروسه یک ماه به طول می‌انجامد.

پاشایی درباره مجوز موسسات انتشاراتی که در صفحات اینستاگرام مبادرت به تبلیغ و فروش کتاب و کالاهای فرهنگی می‌کنند گفت: من به مردم این را اطلاع می‌دهم که هیچ صفحه‌ای در اینستاگرام مجوزی برای کسب و کار ندارد. مجوز کسب و کار صرفا به سایت‌های اینترنتی داده می‌شود. بیشتر کسب و کارهایی هم که در اینستاگرام فعال هستند معمولا مشکلی ندارند. اما این صفحات سامان دهی نشده اند. ما صفحه‌ای را در اینستاگرام شناسایی کردیم که مدعی فروش اجناس وارداتی از بندر انزلی بود. اما گرداننده این صفحه را ما در تهران دستگیر کردیم. درواقع این صفحات اینستاگرامی از اساس ساماندهی نشده اند.

وی با بیان اینکه فعالیت صفحات مجازی غیرقانونی به حساب نمی‌آید افزود: اما باید حتما نسبت به ساماندهی این نوع کسب و کارها اقدام شود و پلیس فتا هم این مساله را مطرح می‌کند. این نوع کسب و کارهای مجازی شبیه به کار افرادی است که در کنار خیابان دکه‌ای مستقر می‌کنند و اجناسی را به فروش می‌رسانند. دارندگان کسب و کارهای مجازی هم تقریبا همین وضعیت را دارند. بعضی از این‌ها هم البته کسب و کارهایشان از شهرت زیادی برخوردار است. اما شکایت‌های زیادی علیه دارندگان این کسب و کارها به دست ما می‌رسد که مثلا کالا را تحویل نداده اند یا کالای تقلبی تحویل داده اند. یا مثلا در هنگام پیش آمدن یک مورد حقوقی یا شکایت اصلا پاسخگوی مشتریان نیستند و تلفن را قطع می‌کنند یا در فضای مجازی مشتری را مسدود می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: هموطنان درباره این موارد باید هوشیار و آگاه باشند و زمانی که قصد خرید از سایت‌های اینترنتی را دارند حتما نظرات کاربران را مطالعه کنند تا ببینند دیگران درباره نوع فعالیت و کسب و کار این سایت‌ها چه نظراتی دارند. آن دسته از سایت‌های اینترنتی یا صفحات مجازی که نظرات کاربران را مسدود می‌کنند قطعا مشکوک هستند. شهروندان سعی کنند در خریدهای اینترنتی بیعانه هم پرداخت نکنند و بعد از اینکه کالا را دیدند و از اصالت آن مطمئن شدند آن وقت مبادرت به خرید بکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    بهتره کسب و کارای اینستاگرامی یه سایت هم داشته باشن برای ادامه خرید ک بشه پیگیری کرد... اینستاگرام و تلگرام فقط باید جای تبلیغات باشه ... و لینک هدایت شونده داشته باشه مثل سایر برندهایی ک توی اینستاگرام تبلیغ میکنن من یکی تمام خرید اینترنتیامو پرداخت در محل میزنم به هیچ کدوم اعتباری ندارم نه از رسیدن محصول بلکه سالم بودن و دقیقن همون چیزی رو کمیخاستم و همینطور اصالت و بدون کلک و حقه بازی فرستنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس