عراق

وزیر خارجه عراق اجلاس امروز بغداد را مهم ارزیابی کرد و گفت که این اتفاق بر آینده اوضاع در عراق و منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه عراق پس از اجلاس امروز سران نُه کشور در بغداد در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش بغداد الیوم، فؤاد حسین گفت: بغداد امروز میزبان نشست مهمی بود که این نشست از فشارها و تنش‌ها خواهد کاست.

وی افزود: در این اجلاس بر همکاری میان ما و کشورهای پیرامون ما در منطقه تاکید شد که این اتفاق بر آینده اوضاع در عراق و منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

حسین با بیان اینکه اجلاس بغداد گفت‌وگو میان کشورهای منطقه ایجاد کرده است، گفت: این نشست ادامه خواهد داشت و الگویی برای نشست‌های بعدی خواهد بود.

وزیر خارجه عراق همچنین گفت: بغداد توانست قدرت‌ها و کشورهایی را که با هم اختلافاتی دارند، گرد هم آورد و مشکلات فیمابین آنها را حل کند.

او با اشاره به اینکه اجلاس بغداد به امنیت عراق کمک می‌کند، گفت: مدیریت بحران عراق دوبعدی است یک بعد آن داخلی و دیگری خارجی است و در بیانیه پایانی بر حمایت از عراق و ثبات منطقه تاکید شده است.

وزیر خارجه عراق همچنین گفت که دیدارهای میان ایران و عربستان سعودی که در عراق آغاز شده است، ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.

اجلاس دو روزه سران کشورهای همسایه عراق و برخی کشورهای عربی با عنوان «کنفرانس همکاری و شراکت بغداد» و با محوریت پرداختن به امنیت منطقه امروز شنبه آغاز به کار کرد و  پس از سخنرانی شماری از شرکت کنندگان، ادامه جلسه به ریاست مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پشت درهای بسته برگزار شد.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس امارات عربی متحده و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس هستند.

با آنکه از این اجلاس با عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شود؛ اما سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرد. عراق علت دعوت نشدن سوریه را، اختلاف میان کشورها بر سر  این کشور توصیف کرد و در عین حال گفت که بغداد هیچ گاه روابط خود را با دمشق قطع نکرده است.

سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت هم در سطح سفیر در این اجلاس حضور دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    مدل الکاظمی امارات هست و امارات دوم رو میخوان تشکیل بدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس