کد خبر 1264668
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
اجلاس

نشست منطقه‌ای بغداد درحالی برگزار می‌شود که اهداف فرانسه در این کنفرانس جای تامل دارد و بزرگترین غایب آن سوریه است که پرونده‌های مشترک زیادی با عراق دارد.

به گزارش مشرق، عراق امروز میزبان نشست منطقه‌ای تحت عنوان «کنفرانس همکاری و شراکت بغداد» (موتمر بغداد للتعاون و الشراکة) است که دارای اهمیت بالایی در ابعاد داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی است.

«حسن ناظم» وزیر فرهنگ و سخنگوی دولت عراق درباره اهداف برگزاری این نشست اعلام کرد که عراق با برگزاری این کنفرانس در بغداد بیش از هر چیز در پی تحقق ثبات امنیتی و اقتصادی است.

سخنگوی دولت عراق تأکید کرد که نشست بغداد نشستی سیاسی است که در آن تفاهم‌های اقتصادی پیشین پیگیری خواهد شد و مسائل امنیتی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عراق سال‌های متمادی است که در عرصه‌های مختلف از جمله تامین برق و انرژی به سرمایه گذاری‌های سنگین خارجی نیاز دارد. علاوه براین زیرساخت این کشور نیز طی سال‌های متمادی جنگ با تروریسم و حضور مخرب نیروهای آمریکایی دچار آسیب و عقب ماندگی شدید شده است؛ لذا به جذب سرمایه‌های خارجی تحت هر شرایطی احتیاج دارد اما روند جذب سرمایه‌ها به این آسانی نیست و بغداد بایستی در راستای این مسیر تعارض منافع قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای را که هرکدام شرطی را برای کمک به این کشور در نظرگرفته‌اند بدون ایجاد تداخل پاسخ داده و شرایط عراق را بهبود دهد.

اهداف کنفرانس بغداد

هدف از برگزاری این نشست کاهش تنش در منطقه و تمرکز بر تلاش‌ها برای مبارزه با گروه‌های تروریستی عنوان شده است.

«نزار الخیرالله»، رئیس کمیته تدارکات کنفرانس منطقه‌ای بغداد و قائم‌مقام وزیر خارجه عراق، گفت که کنفرانس بغداد بیش از هر چیز اهداف اقتصادی را دنبال می‌کند و به مسائل اختلافی نمی‌پردازد.

او در دیدار با مسئولان رسانه‌های خارجی که برای پوشش این کنفرانس به بغداد سفر کرده‌اند، گفت که کشورهای دعوت‌شده به این کنفرانس تجارب خوبی در عرصه اقتصاد و صنایع و سرمایه‌گذاری دارند و عراق در پی جلب سرمایه در بخش کشاورزی و صنعت است.

خیرالله افزود که عراق بزرگ‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه را دارد و مشارکت کشورهای منطقه در این کنفرانس بیش از هرچیز موجب تقویت شراکت‌های اقتصادی با عراق می‌شود و برای همین این نشست «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» نامیده شده است.

وی درباره اینکه آیا در این نشست اختلافات کشورهای منطقه بررسی می‌شود و آیا شاهد آشتی میان برخی کشورهای منطقه خواهیم بود، گفت: «این کنفرانس برای بررسی بحران‌های منطقه یا رسیدگی به مسائل منطقه‌ای برگزار نمی‌شود و نمی‌خواهد به مسائل اختلافی بپردازد».

وی افزود که این کنفرانس در پی یافتن موارد مشترک و شراکت‌هایی است که به نفع ملت عراق تمام شود و به حل مشکلات اقتصادی کمک کند.

خیرالله گفت که برگزاری این کنفرانس در آستانه انتخابات پارلمانی عراق بازتاب مثبتی بر اوضاع داخلی کشور خواهد داشت و افزود که نمی‌توان پیش از برگزاری کنفرانس درباره دستاوردهای آن سخنی گفت.

کشورهای منطقه در چه سطحی در این نشست شرکت کردند؟

ترکیه، قطر، کویت، امارات، اردن، عربستان، مصر و فرانسه کشورهایی هستند که به دعوت رسمی عراق نمایندگان خود را برای مشارکت در کنفرانس مذکور به بغداد فرستاده‌اند.

البته نمایندگان این کشورها در سطوح مختلف در نشست مذکور حاضر می‌شوند.

از کشورمان دکتر «حسین امیرعبداللهیان» در اولین سفر خارجی خود در سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز به منظور حضور در نشست حمایت از عراق وارد بغداد شد.

حاضران و غایبان بزرگ نشست بغداد

مصر در سطح رئیس‌جمهور در این نشست شرکت کرده و «عبدالفتاح السیسی» نماینده رسمی قاهره در این نشست است.

حاضران و غایبان بزرگ نشست بغداد

شیخ «نواف الاحمد الجابر الصباح»، امیر کویت، «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر این کشور را مامور مشارکت در نشست منطقه‌ای برای حمایت از بغداد کرده است.

حاضران و غایبان بزرگ نشست بغداد

هیئت اردن به ریاست «عبدالله دوم» پادشاه این کشور در نشست بغداد حاضر شدند.

از قطر نیز شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور به شخصه ریاست هیئت کشورش در سفر به عراق برای مشارکت در نشست بغداد را به عهده گرفته است.

حاضران و غایبان بزرگ نشست بغداد

ترکیه در سطح وزارت خارجه در نشست مذکور مشارکت کرده و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه این کشور نماینده آنکارا در نشست حمایت از بغداد است.

هیات اعزامی امارات نیز به ریاست «محمد بن راشد آل مکتوم»، حاکم دوبی، معاون رییس و نخست وزیر دولت امارات در این نشست مشارکت کردند.

حاضران و غایبان بزرگ نشست بغداد

«نایف الحجرف»، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز برای شرکت در اجلاس بغداد به عراق سفر کرده است.

یکی از نکات قابل توجه در سطح مشارکت کنندگان کشورهای عربی در نشست بغداد عدم حضور «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی است.

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه تنها رئیس جمهور از خارج منطقه است که در این نشست حاضر شده است.

حاضران و غایبان بزرگ نشست بغداد

همزمان با شکست آمریکا در افغانستان و جدی تر شدن مسئله خروج نظامیان آمریکایی از خاک عراق فرانسه تلاش دارد خود را برای بازگشت بزرگ به خاورمیانه آماده کند از قضا بسترهای مناسبی هم طی ماه‌های گذشته در منطقه برای حضور فعال مقامات این کشور و ایفای نقش آنان به عنوان کشور به ظاهر دوست فراهم شده است؛ از انفجار بندر بیروت و تشکیل کمیته بین المللی متشکل از کشورهای قدرتمند جهان برای بازسازی پایتخت لبنان گرفته تا برگزاری نشست همکاری در بغداد.

اما بزرگترین غایب نشست امروز سوریه است. عامر الفایز عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در این خصوص اظهار داشت که عدم دعوت از سوریه برای حضور در نشست بغداد به خواست و شرط امانوئل ماکرون رخ داده است.

روسیا الیوم نیز به نقل از منبع مذکور نوشت: اجلاس بغداد، ایده مشترک عراق و فرانسه است. یکی از شروط ماکرون برای موفقیت این اجلاس، عدم دعوت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به اجلاس بود؛ چرا که ماکرون با حضور در کنار اسد مخالف است.

حاضران و غایبان بزرگ نشست بغداد

«عصام التکروری» استاد حقوق در دانشگاه دمشق می‌گوید: عدم دعوت از دمشق، مسأله‌ای است که به نظر می‌رسد به دلیل وتوی آمریکا باشد زیرا هیچ یک از کشورهای دعوت شده به این اجلاس با حضور دمشق مخالفتی از خود نشان نداده‌اند با وجود آنکه، اغلب دعوت شدگان به این کنفرانس، آمادگی عادی‌سازی رابطه با دمشق در خارج از چتر آمریکا را ندارند. این امر خود، اعتراف ضمنی به نقش محوری است که ممکن است دمشق در حل مشکلات منطقه که برخی از کشورهای منطقه در تثبیت آن نقش دارند؛ ایفا کند.

وی افزود: عدم دعوت از دمشق در واقع نادیده گرفتن واقعیت جغرافیایی سوریه است که مهمترین کشور همسایه عراق به شمار می‌رود و دارای پرونده‌های موجودیتی مهم و مشترکی با بغداد است که مهمترینشان، حضور اشغالگران آمریکایی و گروه تروریستی داعش در هر دو کشور است. اگر شرکت کنندگان در این کنفرانس می‌خواستند به سرعت در کنفرانس خود به نتیجه مهمی دست یابند، ضروری بود که از دمشق به دلیل موقعیت جغرافیایی و نیز تهدیدهای وجودی مشترک بین دو کشور عراق و سوریه قبل از سایرین دعوت به عمل آید.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    اینم از صدام تحت ویندوز که هدفش ایجاد وابستگی و در هم تنیدگی امنیتی اقتصادی فرهنگی با محور عبری عربی غربی هست برای قدرت گرفتن خودش و حذف ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس