کد خبر 1264380
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
بررسی تمام گزینه‌های هدایت تیم ملی تکواندو/ راز تکرار موفقیت‌های گذشته چیست؟

کمیته فنی فدراسیون تکواندو در حال بررسی دلایل ناکامی تیم ملی در المپیک ۲۰۲۰ و تصمیم‌گیری برای آینده است تا بلکه بار دیگر این رشته به روزهای خوش بازگردد.

به گزارش مشرق، به دنبال نتایج ضعیف تیم ملی تکواندو در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، کمیته فنی فدراسیون در هفته‌های گذشته جلساتی را برای بررسی علل و ناکامی این نتایج با حضور کادرفنی و کارشناسان این رشته برگزار کرد. جلساتی که همچنان خروجی آن اعلام نشده و مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار کادرفنی تیم‌های ملی است.

در این مدت برخی کارشناسان از نیاز به تغییر کادرفنی و ساختار فدراسیون صحبت کردند و برخی دیگر نیز اعتقاد داشتند که مشکلات عدم نتیجه‌گیری تیم ملی تنها معطوف به کادرفنی نیست و باید با حفظ فریبرز عسکری و تقویت کادرفنی، مشکلات ساختاری فدراسیون ترمیم شود و برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی را تغییر داد.

همچنین در این روزها شایعاتی در خصوص  گزینه‌های سرمربیگری آینده تیم ملی مطرح شده که قصد داریم در این گزارش نگاهی به اسامی و کارنامه همه مدعیان حضور روی نیمکت تیم ملی  داشته باشیم.

تکواندو , تکواندو ایران , تیم ملی تکواندو ایران ,

فریبرز عسکری

سرمربی فعلی تیم ملی همچنان یکی از گزینه‌هایی است که احتمال ابقایش  وجود دارد تا برای برآورده کردن توقعات، آخرین فرصت را در اختیار داشته باشد. عسکری در دو مقطع هدایت تیم ملی تکواندو بزرگسالان را برعهده داشته و از موفقیت در المپیک تا ناکامی در این رویداد را تجربه کرده است.

او نخستین بار در سال ۹۰ و در فاصله یازده ماه تا المپیک ۲۰۱۲ لندن جایگزین رضا مهماندوست در تیم ملی کشورمان شد که از سمت خود استعفا کرده بود. دلیل انتخاب عسکری موفقیت همراه با تیم ملی جوانان  در اولین دوره المپیک ۲۰۱۰ جوانان در سنگاپور بود که از دو فرصت موفق به کسب یک مدال طلا (کاوه رضایی) و یک مدال نقره (محمد سلیمانی)  شد و همچنین در المپیک دانشجویان جهان در سال ۲۰۱۱ با تیم ملی به مقام نایب قهرمانی رسید.

عسکری در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز با تک مدال نقره محمد باقری معتمد به کار خود پایان داد و پس از نایب قهرمانی در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۲، در حالی که حدود یک سال هدایت تیم ملی را برعهده داشت و عملکرد بدی از خود بر جای نگذاشته بود، همکاری‌اش با تیم ملی به پایان رسید.

در اسفندماه سال ۹۶ برای بار دوم فریبرز عسکری به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و این همکاری همچنان ادامه دارد. او در مقطع دوم حضور در تیم ملی در دو دوره مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸، مسابقات قهرمانی جهان و المپیک ۲۰۲۰ توکیو هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت.

تیم ملی با هدایت عسکری در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۸ ویتنام با کسب یک مدال طلا (امیرمحمد بخشی)، یک مدال نقره (فرزان عاشورزاده) و سه مدال برنز (آرمین هادی‌پور، مهدی خدابخشی و سعید رجبی) به مقام نایب قهرمانی رسید.

بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی بهترین عملکرد عسکری در مقطع دوم هدایت تیم ملی بود و ملی‌پوشان کشورمان با کسب دو مدال طلا (میرهاشم حسینی، سعید رجبی)، یک مدال نقره(امیرمحمد بخشی) و یک مدال برنز(فرزان عاشورزاده) به مقام قهرمانی دست یافتند.

تیم ملی تکواندو کشورمان به دلیل عدم صدور روادید، در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ منچستر با ۶ بازیکن اعزام شد و در نهایت با کسب یک مدال نقره (سروش احمدی) و یک مدال برنز (آرمین هادی‌پور)  پس از سال‌ها از حضور روی سکوی جهانی بازماند.

عسکری در این دو سال در مجموع در ۸ دوره مسابقات گرندپری هدایت ملی‌پوشان را برعهده داشت و  ۳ مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۷ مدال برنز همراه با تیم ملی کسب کرد و در چهار وزن نیز به ۲ سهمیه رسید. 

در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ نیز تیم ملی تکواندو با یک مدال طلا (سجاد مردانی)، یک مدال نقره (امیرمحمد بخشی) و یک مدال برنز (آرمین هادی‌پور) پس از ۱۹ سال حضور در سکوهای قهرمانی و نایب قهرمانی در جایگاه سوم قرار گرفت.

در المپیک ۲۰۲۱ توکیو نیز تیم دو نفره کشورمان موفق به کسب مدال نشد تا پس از المپیک ۲۰۱۶ ریو برای دومین بار در بخش مردان دست خالی این مسابقات را ترک کند.

تکواندو , تکواندو ایران , تیم ملی تکواندو ایران ,

بیژن مقانلو

در صورت تصمیم فدراسیون برای تغییر در کادر فنی از بیژن مقانلو به عنوان یکی از گزینه‌های هدایت تیم ملی نام برده می‌شود. مقانلو در سال ۹۱  پس از سال‌ها همکاری با تیم ملی به عنوان مربی، جایگزین مرتضی کریمی شد و هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفت.

او در چهار سال همکاری با تیم ملی در دو دوره مسابقات قهرمانی آسیا، سه دوره مسابقات جام‌جهانی، بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴، مسابقات جهانی ۲۰۱۷ و المپیک ریو ۲۰۱۶ سرمربی تیم ملی بود. 

تیم ملی ابتدا با هدایت مقانلو در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۲ با کسب یک مدال طلا (علیرضا نصرآزادانی)، یک مدال نقره (مسعود حجی‌زواره) و دو مدال برنز (حسین تاجیک و سجاد مردانی) به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

در ادامه تیم ملی در مسابقات جام‌جهانی به صورت تیمی در سال ۲۰۱۴ در جایگاه سوم قرار گرفت و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ با کسب چهار مدال طلا (فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، مهدی خدابخشی و مسعود حجی‌زواره) ضمن کسب عنوان قهرمانی، بهترین دستاورد تاریخ تکواندو ایران در بازی‌های آسیایی را کسب کرد.

در دومین حضور در مسابقات قهرمانی آسیا نیز تیم ملی با سه مدال طلا (فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی و مهدی خدابخشی)، دو مدال نقره (یوسف کرمی و علیرضا نصرآزادانی) و یک مدال برنز (مرتضی شیری) برای سومین بار قهرمان آسیا شد.

مسابقات جهانی ۲۰۱۵ چیلیا بینسک روسیه رویداد دیگر حضور تیم ملی با مقانلو بود و ملی‌پوشان کشورمان با کسب سه مدال طلا (فرزان عاشورزاده، مهدی بخشی و مسعود حجی‌زواره) و یک مدال برنز (ابوالفضل یعقوبی) برای دومین بار به مقام قهرمانی جهان دست یافتند.

در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۵ نیز تیم ملی به مقام نایب قهرمانی رسید.

بیشتر بخوانید:

تغییر کادرفنی تیم ملی تکواندو قطعی شد

المپیک ۲۰۱۶ ضعیف‌ترین عملکرد تیم ملی با هدایت بیژن مقانلو بود و در حالی که هر سه نماینده کشورمان مدعی کسب مدال بودند، اما در نهایت برای اولین بار در تاریخ مسابقات المپیک، تکواندو ایران دست خالی بازگشت.

پس از این مسابقات تیم ملی با مقانلو در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۶ حاضر شد و از دور مسابقات کنار رفت و این پایان همکاری مقانلو بود.

مقانلو با نمایندگان تکواندو ایران در ۱۰ دوره مسابقات گرندپری نیز حاضر شد که حاصل این حضور ۷ مدال طلا، ۵ مدال نقره و ۱۷ مدال برنز و کسب سه سهمیه المپیک بود. 

تکواندو , تکواندو ایران , تیم ملی تکواندو ایران ,

سیدنعمت خلیفه

یکی دیگر از گزینه‌های هدایت تیم ملی در صورت قطع همکاری با فریبرز عسکری، سیدنعمت خلیفه است. مربی که به صورت رسمی هیچ‌گاه در طولانی مدت هدایت تیم ملی را برعهده نداشته، اما در مقاطع مختلف با تیم ملی در رویدادهای  مختلف حاضر شده است.

مهمترین دستاورد سیدنعمت خلیفه در رده ملی، قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۶ فیلیپین است. رقابت‌هایی که با کسب سه مدال طلا (آرمین هادی‌پور، میرهاشم حسینی، سعید رجبی) و دو مدال نقره (علیرضا علیاری و ابوالفضل یعقوبی) به پایان رسید تا خلیفه نیز همراه با مهماندوست و مقانلو عنوان قهرمانی آسیا را در کارنامه داشته باشد.

حضور تیم دانشگاه آزاد به عنوان نماینده ایران در دو دوره مسابقات جام‌جهانی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ نیز باعث شد خلیفه در این مسابقات نیز موفق به کسب دو عنوان قهرمانی شود.

خلیفه در مسابقات جهانی ۲۰۰۷ پکن به عنوان مربی در کنار غلامحسین ذوالقدری حضور داشت و با تیم ملی به مقام نایب قهرمانی جهان رسید.

سالیان سال حضور در رقابت‌های لیگ برتر تکواندو همراه با تیم تکواندو دانشگاه و کسب عناوین قهرمانی در این مسابقات از دیگر تجربه‌های یکی از کاندیداهای هدایت تیم ملی است.

خلیفه در حال حاضر نماینده فدراسیون جهانی تکواندو است و در بسیاری از دوره‌های مربیگری به تدریس می‌پردازد.

تکواندو , تکواندو ایران , تیم ملی تکواندو ایران ,

مرتضی کریمی

از مرتضی کریمی نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های هدایت تیم ملی نام برده می‌شود. مربی باتجربه‌ای که پس از سال‌ها حضور در کنار غلامحسین ذوالقدری، در سال ۲۰۱۲ برای یک سال هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت.

او در این مدت به عنوان سرمربی در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ مکزیک حضور داشت و با کسب یک مدال طلا (بهنام اسبقی)، یک مدال نقره (سجاد مردانی) و یک مدال برنز (هادی مستعان) به مقام نایب قهرمانی جهان رسید.

کریمی به عنوان مربی در کادرفنی غلامحسین ذوالقدری، حضور در ۵ دوره مسابقات جهانی، سه دوره بازی‌های آسیایی و چندین دوره قهرمانی آسیا را تجربه کرده است.

او در مسابقات قهرمانی آسیا در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶  هم هدایت تیم ملی را برعهده داشت و در هر دو دوره به مقام نایب قهرمانی دست یافت. تیم ملی در سال ۲۰۰۶ با کسب دو طلا (هادی ساعی، کورش رجلی) و یک مدال برنز (محمدرضا مهدی‌زاده) و در سال ۲۰۰۴ نیز با یک مدال طلا (امید غلامزاده) و دو نقره (محمد باقری معتمد و وحید عبدالهی) نایب قهرمان آسیا شد.

تکواندو , تکواندو ایران , تیم ملی تکواندو ایران ,

مهدی بی‌باک

دستیار سابق بیژن مقانلو در تیم ملی تکواندو، بعد از جام‌جهانی ۲۰۱۶ به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و تنها یک سال در این جایگاه با تیم ملی همکاری داشت.

وی در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ موجو کره‌جنوبی با هدایت ملی‌پوشان موفق به کسب دو مدال نقره (آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی) و یک مدال برنز (مسعود حجی‌زواره) شد تا تیم ملی در جایگاه سوم جهان قرار گیرد.

بی‌باک در این مدت در ۴ مرحله مسابقات گرندپری در سال ۲۰۱۷ به عنوان سرمربی حضور داشت که دستاورد آن ۲ مدال نقره و ۳ مدال برنز بود. 

بی‌باک در حال حاضر در آمریکا حضور دارد و باید دید در صورت دریافت پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی حاضر به بازگشت به کشورمان خواهد بود یا خیر.

تکواندو , تکواندو ایران , تیم ملی تکواندو ایران ,

رضا مهماندوست

رضا مهماندوست نیز یکی دیگر از مربیانی است که در سال‌های ۸۶ تا ۹۰ هدایت تیم ملی را در میادین مختلف برعهده داشت و افتخارات بزرگی برای تکواندو ایران کسب کرد.

مهماندوست در زمان هدایت تیم ملی، در دو دوره مسابقات جهانی، دو دوره مسابقات جام‌جهانی، دو دوره قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ و المپیک ۲۰۰۸ هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت.

تیم ملی ابتدا با هدایت مهماندوست در قهرمانی آسیا ۲۰۰۸ با کسب چهار مدال طلا (محمد باقری معتمد، علیرضا نصرآزادانی، فرزاد عبدالهی و کورش رجلی) و یک مدال نقره (محمدرضا نادریان) برای اولین بار قهرمان آسیا شد.

المپیک ۲۰۰۸ پکن مهمترین رویدادی بود که مهماندوست با دو نماینده به عنوان سرمربی تیم ملی در آن مربیگری کرد و با مدال طلای هادی ساعی به کار خود پایان داد.

مهماندوست در سال ۲۰۰۹ نیز با تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان با کسب یک مدال طلا (محمد باقری معتمد)، یک مدال نقره (رضا نادریان) و سه مدال برنز (یوسف کرمی، حسین تاجیک و میثم باقری) نایب قهرمان جهان شد و در مسابقات جام‌جهانی که به صورت تیمی برگزار می‌شد نیز به همین عنوان رسید.

در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ تیم ملی با مهماندوست برای اولین بار قهرمان بازی‌های آسیایی شد. در این مسابقات تیم ملی موفق به کسب سه مدال طلا (یوسف کرمی، علیرضا نصرآزادانی و محمد باقری معتمد) و یک مدال برنز (فرزاد عبداللهی) شد.

سرانجام در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۰ تیم ملی با کسب چهار مدال طلا (محمد باقری معتمد، فرزاد عبداللهی، مسعود حجی‌زواره و حسین تاجیک)، یک مدال نقره (یوسف کرمی) و یک مدال برنز (رضا نادریان) برای نخستین بار قهرمان آسیا شد.

جام‌جهانی سال ۲۰۱۰ با قهرمانی تیم ملی کشورمان برای دومین بار در تاریخ این مسابقات به پایان رسید.

تیم ملی در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار با هدایت مهماندوست موفق شد در خاک کره‌جنوبی به مقام قهرمانی جهان دست یابد. در این مسابقات ملی‌پوشان کشورمان با کسب سه مدال طلا (علیرضا نصرآزادانی، فرزاد عبدالهی، یوسف کرمی)، یک مدال نقره (محمد باقری معتمد) و دو مدال برنز (کوروش رجلی و میثم باقری) بهترین دستاورد در تاریخ مسابقات را رقم زدند.

مهماندوست در حال حاضر سرمربی تیم ملی تکواندو آذربایجان است و به نظر می‌رسد با توجه به اختلافات گذشته او از کمترین شانس برای حضور دوباره روی نیمکت تیم ملی برخوردار است.

تکواندو , تکواندو ایران , تیم ملی تکواندو ایران ,

ریسک حضور گزینه‌های دیگر

علاوه بر گزینه‌های بالا که هر کدام در مقاطع مختلف هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشتند، نفرات دیگری نیز حضور دارند که در دوران قهرمانی عملکرد خوبی داشتند یا در رده باشگاهی و دیگر کشورها به عنوان سرمربی و مربی به فعالیت پرداختند، اما هیچ‌گاه سرمربی تیم ملی نبودند. با این شرایط باید دید در صورت احتمال تغییر در کادرفنی گزینه جدیدی در قامت سرمربی تیم ملی قرار می‌گیرد یا همچنان به مربیان باتجربه‌تر اعتماد خواهد شد.

یوسف کرمی سرمربی باشگاه یاسترب زاگرب کرواسی، علیرضا نصرآزادانی سرمربی تیم ملی بلژیک، محمد باقری معتمد سرمربی هند، پیام خانلرخانی پرافتخارترین مربی لیگ و سرمربی تیم پاراتکواندو، مرتضی سلطانی مربی سابق تیم ملی و باشگاه پاس، هادی افشار مربی سابق تیم ملی در مقاطع مختلف، وحید عبدالهی سرمربی سابق تیم نوجوانان و مربی فعلی تیم ملی تکواندو، بهزاد خداداد قهرمان سابق جهان و مربی بازیکن ساز، فرزاد عبدالهی قهرمان سابق جهان و مربی باشگاه‌های مختلف لیگ، مسعود حجی‌زواره قهرمان سابق جهان و مربی باشگاهی، مجید افلاکی مربی سابق تیم ملی و بهنام اسبقی قهرمان سابق جهان و مربیگری در رده باشگاهی دیگر گزینه‌ها برای همکاری با تیم ملی به عنوان سرمربی یا مربی هستند. 

گزینه‌هایی که در صورت عدم اعتماد فدراسیون برای هدایت تیم ملی، می‌توانند به عنوان عضو کادرفنی شرایط همکاری با تیم ملی را داشته باشند.

تکواندو , تکواندو ایران , تیم ملی تکواندو ایران ,

نیاز به حضور مدیرفنی در تیم ملی تکواندو

یکی از مشکلات عدم نتیجه‌گیری تیم ملی از نگاه کارشناسان، نبود مدیرفنی باتجربه در کنار سرمربی تیم ملی عنوان شده است. گزینه‌ای که باید از لحاظ تجربه و اسم و رسم در شرایطی باشد که به عنوان یک وزنه در شرایط سخت به سرمربی تیم ملی همفکری بدهد و حضورش در کنار تیم ملی در میادین معتبر باعث اعتبار کادرفنی تیم ملی شود.

هادی ساعی و غلامحسین ذوالقدری دو گزینه‌ای هستند که در میان نظرات تمامی کارشناسان دیده می‌شود و قطعاً انتخاب هر کدام از این نفرات و استفاده درست از توان مدیریتی و تجربه آنها به تیم ملی کمک خواهد کرد.

تکواندو , تکواندو ایران , تیم ملی تکواندو ایران ,

کادرفنی قدرتمند راز موفقیت‌های گذشته تکواندو ایران

با بررسی دستاوردهای تکواندو در ادوار گذشته مشخص است هر زمانی که کادرفنی تیم ملی از حضور افراد توانمند برخوردار بوده به موفقیت‌های بزرگی رسیده است.

 ترکیب غلامحسین ذوالقدری- مرتضی کرمی، رضا مهماندوست- بیژن مقانلو، بیژن مقانلو- مهدی بی‌باک به خوبی نشان می‌دهد که در کنار سرمربی تیم ملی نیاز به حضور دستیاران قوی به شدت احساس می‌شود و باید با مهیا کردن شرایط زمینه برای حضور بیشتر قهرمانان و مربیان توانمند در کادرفنی مهیا شود.

یکی از ایرادها به فریبرز عسکری عدم حضور همکاران قوی در تیم ملی بود و نتایج و عملکرد کادرفنی ما در میادین مختلف نیز به خوبی این موضوع را تایید می‌کند. این درست که انتخاب کادرفنی در همه دورها در حیطه وظایف سرمربی تیم ملی بوده، اما فدراسیون و کمیته فنی نیز باید نظارت بیشتری روی دستاران سرمربی آینده تیم ملی باشند تا مشکلات سالیان اخیر دوباره تکرار نشود. در واقع انتخاب کادر فنی قوی رمز تکرار موفقیت‌های گذشته است و این امید می‌رود که فدراسیون تکواندو با درس گرفتن از اتفاقات اخیر چنین موضوعی را در دستور کار خود قرار دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس