بولتون: جهان از اشتباه استراتژیک آمریکا در افغانستان رنج خواهد برد/ ترامپ و بایدن هر دو مقصرند

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در سخنانی با "تراژدی" خواندن انفجارهای تروریستی کابل، گفت که کشورش مرتکب اشتباهات زیادی در افغانستان شده است که بزرگ‌ترین آن خروج ناموفق و شکست خورده از این کشور است.

به گزارش مشرق، جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه الجزیره مباشر در واکنش به انفجارهای شب گذشته در فرودگاه کابل اظهار کرد: اتفاقات فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای در کابل یک تراژدی بزرگ به شمار می‌رود؛ چراکه قربانیان آن سربازان آمریکایی و شهروندان افغان بودند. این دو انفجار صحنه‌ها و جزئیات جنگی را که آمریکا در طول دو دهه علیه تروریسم انجام داد به ذهن متبادر می‌کند.

وی افزود: کل جهان از پیامدهای استراتژیک این اشتباه آمریکا رنج خواهد برد. دولت آمریکا مرتکب خروج شکست خورده از افغانستان شد و این شکست هم متوجه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق و هم دولت جو بایدن است، چراکه باعث مرگ تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها نسبت به دهه‌های گذشته شده است.

بولتون گفت: آنچه امروز آمریکا تجربه می‌کند بدتر از آن چیزی است که در طول خروج از سایگون تجربه کرده است و این شهروندان آمریکایی هستند که هزینه این اشتباه استراتژیک را خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: خروج آمریکا و غرب از افغانستان یک اشتباه بزرگ بود که تبعات آن متوجه خود آمریکا خواهد شد و بعید نیست که القاعده و داعش در افغانستان بار دیگر فعالیت نظامی‌شان را علیه آمریکا و به طور کلی علیه غرب ازسر بگیرند.

بولتون اذعان کرد: آمریکا در دو دهه گذشته اشتباهات زیادی را در افغانستان مرتکب شد، اما اشتباه بزرگ زمانی رخ داد که دولت ترامپ و بایدن این خروج شکست خورده را عملی کردند. با این حال، ما نمی‌توانیم درباره شکست آمریکا در افغانستان صحبت کنیم، اما درباره یک اشتباه بزرگ صحبت می‌کنیم که پیامدهای استراتژیک بزرگی خواهد داشت.

بولتون درباره آینده گروه‌های تروریستی در افغانستان و نقش آتی ایالات متحده در زمینه مقابله با آنها گفت که جلوگیری از تشکیل مجدد گروه‌های تروریستی و بازگشت آنها به افغانستان بسیار دشوار است، اما اگر این اتفاق رخ دهد و آنها به این کشور بازگردند، واشنگتن موظف خواهد بود که حرف آخر را بزند و هر سازمان تروریستی که قصد جنگ داشته باشد را نابود کند.

 مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در پایان تاکید کرد: خروج شکست خورده آمریکا از افغانستان آینده و شکل ائتلاف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد و دشمنان آمریکا از این خروج استفاده خواهند کرد و خروج نیروهای آمریکا و ناتو یک خلأ را در ائتلاف‌های استراتژیک در آسیای مرکزی ایجاد می‌کند و مخالفان این خلأ را پر می‌کنند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    بولتون جیره و مواظبش کم شده داره پاچه گیری می کنه . اگر مثل آلبانی نشینها سبیلش رو چرب کنن فقط تعریف و تمجید می کنه حالا هر کی می خواد باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس