زریوار، نگین دریاچه‌های ایران با طبیعتی خیال انگیز

دریاچه زریوار مریوان از جمله نقاط گردشگری استان کردستان است که مانند نگینی در غرب کشور می‌درخشد.

به گزارش مشرق، دریاچه زریوار مریوان از جمله نقاط گردشگری استان کردستان است که مانند نگینی در غرب کشور می‌درخشد. شهرستان مریوان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است. مریوان با برخورداری از مناطق جنگلی، مرز رسمی باشماق، دریاچه زریوار، روحیه شاد و مهمان پذیر مردم و به علت همجواری با منطقه طبیعت گردی اورامان به یکی از نقاط مورد هدف گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

زریوار، نگین دریاچه‌های ایران با طبیعتی خیال انگیز

اگر تا به حال دریاچه زریبار که خارج از استان کردستان با نام زریوار مشهور است را ندیده اید، کافی است یک بار به مریوان و ساحل این دریاچه زیبا بروید تا عاشق آن شوید.

فاصله دریاچه زریبار تا مرکز استان کردستان ۱۳۵ کیلومتر و از شهر مریوان کمتر از ۳ کیلومتر راه است، این دریاچه در ارتفاع یک هزار و ۲۸۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و طولش حداکثر ۵ کیلومتر و عرض آن حداکثر ۱.۵ کیلومتر است.

حجم آب زریوار ۳۰ میلیون مترمکعب و عمق متوسط آن ۳ متر است که در برخی نقاط تا ۸ متر هم می‌رسد. آب دریاچه شیرین بوده و از جوشش چشمه‌هایی تأمین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به زریوار نمی‌ریزد.

زریوار نگین دریاچه‌های ایران با طبیعتی خیال انگیز

زیبایی‌های غیر قابل وصف دریاچه زریوار

آب دریاچه زریوار اغلب سبز مایل به قهوه‌ای کم رنگ است، زریوار در همه فصول زیباست، حتی در روزهای سرد زمستان، سطح دریاچه کاملا یخ می‌بندد به حدی که می‌توان روی آن راه رفت و موتورسواری کرد به طوری که چشم انداز وصف ناپذیری به خود می‌گیرد.

همین علت موجب شده است تا دریاچه زریوار در ماه‌های سرد سال نیز بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد، اطراف دریاچه را نیزارهای بلند پوشانده که در برخی جاها صاف و در جاهایی نیز تپه‌ای است.

دریاچه زریوار بیش از ۲ میلیون سال است که حیات و آبادانی را به مریوان بخشیده است و امروز برای ماندگاری و نفس کشیدنش نیاز به تخصیص اعتبار دارد.

این زیست بوم زیبا با مساحتی در حدود ۳ هزار هکتار ترکیبی از آب، نیزار و حیات وحش در میان کوه‌های جنگلی و سر به فلک کشیده محصور شده است به نوعی که چشم انداز آن را رویایی کرده و جاذب هر رهگذری است.

نیزارهای دریاچه نیز محل امنی برای زیست گونه‌های جانوری شده است به طوری که در حال حاضر گونه‌ای متعددی از ماهیان بومی مانند سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، سس ماهی، شاکولی و گامبوزیا در این دریاچه زیست می‌کنند.گونه‌ای مار ماهی و گونه‌ای شنگ از جانوران شاخص تالاب محسوب می‌شوند.


دریاچه زریوار یکی از دریاچه‌های با ارزش غرب ایران و از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. همچنین این دریاچه به دلیل مهاجرت فصلی پرندگان به عنوان یک زیست بوم آبی مهم در چرخه حیات منطقه اهمیت داشته و به مثابه یک نگین زیبا، دارای توان بالقوه‌ای از نظر اکوتوریسم محسوب می‌شود.
در حقیقت افرادی که در سفر به کردستان و شهرستان مریوان از دریاچه زیبای زریوار دیدن کرده اند، هر ساله به بهانه‌ای برای دیدن دوباره زریوار به مریوان سفر می‌کنند و از زیبایی دریاچه و طبیعت جنگلی آن لذت می‌برند.

به امید خداوند متعال، امیدواریم به زودی با از بین رفتن ویروس کرونا گردشگران عزیز بتوانند در فرصتی مناسب از این دریاچه زیبا و دیگر نقاط دیدنی کشورمان دیدن کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس