آذین: «گاندو۲» هوشمندانه ساخته شده است

تولید آثار سیاسی/ امنیتی در قالب‌ها و گونه‌های پلیسی و معمایی می‌تواند به غنا و تثبیت این نوع آثار در سیما و سینما بینجامد.

به گزارش مشرق، استقبال از آثار فاخر، شاخص و متفاوت و ممتازی، چون مجموعه موفق تلویزیونی «گاندو» که در ساختار هنری، ارائه مضامین و پیام‌های تازه و ایجاد تنوع و وسعت نگرش به واقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و رخدادهای زندگی خانوادگی/اجتماعی از زوایای کمتر به تصویر درآمده، نمونه‌اند، ضرورت توجه مسئولان و متولیان سینما و تلویزیون را در جهت تولید آثار نوآور و خلاق در موضوع و محتوا در دستور کار این دو رسانه قرار می‌دهد.

کمبود آثار درجه یک و پر شدن آنتن‌های تلویزیون از انواع سریال‌های متوسط و زیر متوسط و همچنین کپی‌های ساخته شده سطحی از روی تولیدات بازاری ماهواره‌ها و تلویزیون‌های خارجی با داستان‌ها و مضامینی که با فرهنگ ایرانی- اسلامی ما همخوانی ندارند، افزون بر آسیب به فرهنگ خودی، به نازل شدن سلیقه مخاطب می‌انجامد.

اغلب فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، درام‌ها و ملودرام‌هایی تلخ و غم‌انگیز و گاه سیاه هستند و به جای امید و شادی‌بخشی، باعث ناراحتی و افسردگی تماشاگران و حتی در مواردی بدآموزی کودکان و نوجوانان می‌شوند. رهایی از چنین فضای نامناسب و تولیدات یکنواخت و سبک با سوژه‌های تکراری، نوعی تولد جدید را در حوزه فیلمسازی در سینما و سریال‌سازی در تلویزیون می‌طلبد.

تولید آثاری مانند گاندو یک و ۲ که از منظر ساختار هنری و تصویری در سطح استانداردهای جهانی هستند و موضوع‌های مهم اجتماعی، سیاسی و امنیتی را به تصویر می‌کشند، می‌توانند آغازگر یک جریان و هوای تازه در فیلم و سریال‌سازی با دستمایه قراردادن سوژه‌هایی بر اساس واقعیت‌ها و پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی با رویکرد آگاهی‌بخشی به جامعه باشند. ساخت سریال‌هایی مانند: «گاندو»، «خانه امن» و «هوش سیاه» مخاطب را با کوشش نیروهای حفاظتی، انتظامی و امنیتی و اطلاعاتی آشنا می‌سازد و در جهت ارتقای سطح آگاهی‌های اجتماعی تأثیرگذار است.

همچنین تولید آثار سیاسی/ امنیتی در قالب‌ها و گونه‌های پلیسی و معمایی می‌تواند به غنا و تثبیت این نوع آثار در سیما و سینما بینجامد. نکته مهم در تولید این نوع آثار، واقع‌گرایی، وفاداری و استناد به رویدادهای واقعی، استفاده از هنرمندان حرفه‌ای و پرهیز از نگاه تک‌بعدی است و مخاطب باید جامعه باشد، نه یک طیف و گروه خاص. با جریان‌سازی تولید مجموعه‌های پلیسی و امنیتی ملی و بهره‌گیری از مضامین متنوع اجتماعی و پایبندی به باورها و اعتقادهای دینی، ملی و مردمی، می‌توان سیما و سینما را از ورطه سطحی‌نگری و نازل و سرگرم‌سازی صرف و بدون هدف، نجات داد و میان مدیران هنری، هنرمندان، ایثارگران، فداکاران و مدافعان میهن و جامعه، آشتی و پیوندی مستدام برقرار کرد، در این راستا «گاندو» می‌تواند نمونه و پیشرو باشد.

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    4 0
    اقا اگه گاندو واقعا حقیقت داره، اینا نباید محاکمه بشن؟ یا اون دو سه نفر 2 سال و 5 سال حبس؟ همین؟!!!!!! چیکار دارین می کنین؟
    • ناشناس IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      2 0
      خوب حرف گاندو هم همینه داره میگه قضیه از این قراره که بعضی از اشخاص این کار هارو کردن ولی هنوز ولن و داره از وضعیت مملکتو ایران میگه تمام فیلم گاندو حقیقت داره
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      1 1
      حسین فریدون ک محاکمه شده
  • محمدایوب IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    7 0
    با تشکر از سازندگان این سریال و سربازان گمنام امام زمان عج. از کارگردان وتهیه کننده این سریال استدعا دارم مستند. این سریال را که ظریف گفته بود دروغ هست وقول دادند پخش کنند. مستند را پخش تامردم با وطن فروشان با اسم حقیقی. که رحمانی. برادر روحانی رییس جمهور است. وبقیه با اسم واقعی به مردم نشان داده شود عامل بدبختی مشکلات زندگی مردم. خود دولت روحانی واصلاح طلبان بودند که اکنون طلبکار هستند.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    9 0
    گاندو عالیه...ولی هرشب میبینم دلم میگیره...چقدر بی رحمی..... چقدر خیانت...یاد شرایط سخت به هم ریختن بازار ارز میفتم .... کاش این حقایق رو همون موقع میگفتند در هرحال باز هم خدا حفظ کنه در پناه خودش عوامل این سریال عبرت آموز رو
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      1 1
      حالا سوال اینجاست، اگر واقعا این اتفاقات افتاده ایا این ها نباید محاکمه و مجازات سنگین بشن؟ 5 سال حبس برای پسرعمو! داداشی. 3 سال واسه اون یکی؟ همین؟
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
      0 0
      هم وطن عزیزم از همین بازار بهم ریخته ارز خیلی ها استفاده کردند. من کارمند دولت هستم. همکارم که ادعا می کنه جانبازه هر روز از اداره جیم می شد و میرفت دلار می خرید. الان پولش از پارو بالا میره و همش توی اداره می گه من مشکل مالی ندارم. به دولت روحانی هم فحش میده با اینکه دولت روحانی براش خوب بوده. نمی دونم قسم حضرت عباس را باور کنم یا دم خروس رو.
  • اصغر IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    4 3
    البته گاندو 2 به لحاظ ساختاری و فیلمنامه به مراتب ضعیفتر از بخش اولش بود و خیلی شعار زده شده ولی در کل از خیلی سریالهای ساخته شده سیما بهتر هست.
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    2 0
    بعض جاهای اکشنش زیاد قوی نیست همچنین بعضی دیالوگ ها و شوخی ها فیلم رو شاید ازقدرتش انداخته
  • Milad IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    2 0
    گاندوسریالی جذاب است لطفا ازاین گونه سریالها ساخته شود
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 0
    گاندو عالیه جاهای طنزشم خوبه فقط کاش نقش همسر محمد بیشتر بود.
    • علی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      1 0
      در عالم واقع هم نیازی نیست همسر یک اطلاعاتی به چشم دیده بشه. شاید بخاطر این موضوع است که نقش کمتری دارد.
    • صالح IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 0
      لزومی نداشت.
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 0
    هر چی فیلم هامون درباره ی حفظ عزت و اقتار ملی و فرهنگی مون باشه توی دل مردم بیشتر میشینن. کاش درباره ی سلامت غذایی و فریب های سازمان بهداشت جهانی و مقابله با طب سنتی و بلاهایی که کشاورزی صهیونیستی سرمون داده هم فیلم می ساختن.
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 1
    ادامه بدین با همین فرمون تا برسید به شناگر استخر پهلوی
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    2 0
    در مقابل آشفتگی بازار ارز که سفره های مردم خیلی کوجک شد و مردم به نون شب محتاج ، فقط ۵ سال حبس؟
  • شهرام سیاه IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    3 1
    درود بر سازندگان گاندو دوستانی که فکر میکنن دروغه بهتره برن جومونگ و فرار از زندانشون نگاه کنن
  • مهدی IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 1
    بعضی از دوستان به گاندو ایراد میگیرن.جدا از مسائل سیاسی خود سریال خیلی قوی وخوش ساخت هست.کلیه بازیکنان خیلی موقر وحرفه ای بازی میکنند.حالا خوبه گاندو رو با سریالهای آب دوغ خیاری شبکه خانگی مقایسه کنید چه از لحاظ نویسندگی وچه کارگردانی بسیار قوی هست.من بعنوان یک ایرانی از تمامی عوامل سریال وزین گاندو تشکر کرده وخسته نباشید میگم.خلاصه حقوقی که گرفتین نوش جانتون.
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 0
      احسنت.
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 0
    اگه اتفاقات گاندو ۲ درست باشه و این همه عوامل نفوذی دشمن توی کشور هستدباید قاطعانه با اونها برخورد کرد از حسن فریدون و خانواده اش و بقیه وزیرانش
  • مهدی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 0
    از صمیم قلب از همه شون سپاسگزارم همه یِ دست اندر کاران این سریال جذاب ...شاید این تنها سریالی بود که به دور از همه یِ بی صداقتیهایِ این سالها با صداقتش آروممون کرد و اصلا گفت تویِ کشور واقعا چه خبر بوده
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 5
    خخخخخخخخخخ چقدر خندیدیم با همکارا
  • سینا بهشتی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 0
    سریال گاندو ، سریال خوبی است ... اما چند سوال ، اولا چرا نوش دارو بعد از مرگ سهراب ... ثانیا ، روحانی با آن سوابقی که داشت ، اعم از رفت و آمد مدام به انگلیس و آمریکا باوری ذاتی ایشان که امروز با پخش جلسه ی انجام شده ، با حضور هاشمی در محضر رهبری ، کاملا مبین این معناست ، چگونه از فیلتر شورای نگهبان عبور کرد و هشت سال جز خرابی به بار نیاورد ... ثالثا گاندوها در مقابله با مفاسد اقتصادی کلان ، مافیاهای ریز و درشت در تمامی عرصه های اقتصادی و نیز در موضوع قاچاق کالا ، کجا هستند و چه میکنند ... این تناقضات هست که بسیار آزار دهنده شده و با پخش این سریال ، بیشتر از پیش در جامعه سوالات و ابهامات گسترده ای را در بدنه ی جامعه تولید نموده است
  • زهرا IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 0
    چرا رهبری همون موقع حسن روحانی و ننداخت بیرون روحانی الهی به خاک سیاه بنشینید که به خاک سیاه نشوندیمون
    • رفیع IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      عزیزم...مردم باید درست انتخاب میکردن...نمیشه هی مردم برن اشتباه انتخاب کنن بعد رهبر برکنار کنه که...یه حرفایی میزنی
  • ارش IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 1
    کلا مافیای قدرت در همه حکومت ها هست منتها در حکومت های دموکراسی با استفاده از قانون و نظارت بر اعمال دولت مردان می توان انها را در صورت خلاف کردن مجازات کرد. اما در حکومت های دینی قضیه فرق می کنه. چون این مفسدان اقتصادی. سیاسی. اجتماعی هر کدامشون پشت یه نفر مذهبی پنهان شده اند و با استفاده از وابستگی به این شخص نهاد های نظارتی قدرت مقابله با او را ندارن زیرا در اینجا مصلحت نظام مقدس به میان می اید که نتیجه ان. قانون گریزی و پایمال شده حقوق ملت بی چاره است
  • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    0 0
    ممنون از بازیگرای خوبش .عالی
  • علی IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    خیلی عالیست این سریال ولی امروز خیلی سعی کردم که که قسمت بیست ونهم را پیدا کنم‌ولی نشد کسی می‌تواند راهنمای کند
  • علیرضا IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 0
    سریال گاندو بهترین سریالی که تاکنون رسانه ملی پخش کرده. عالی ممنون. خداقوت خسته نباشید.
  • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    عالی. ممنون.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 0
    گاندو عالیه. بازیگرانش حرفه ای هستن . خسته نباشن سازندگانش. لطفا بازم ادامه بدن بسیار ممنون وخسته نباشید.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    دست عوامل تهیه این سریال درد نکنه،با اینکه کمی از حقایق تلخ این مملکت و خیانت عجیب این انسان نماها رو نشون داد ولی باز جای تشکر و قدردانی داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس