همکاری

روزنامه دولتی «گلوبال تایمز» چین در یادداشتی به قلم یک تحلیلگر امور نظامی درباره رزمایش آتی پکن، مسکو و تهران نوشت، طبیعی است که چین، روسیه و ایران علیه آمریکا همکاری کنند.

به گزارش مشرق، طبق یادداشت «سونگ ژونگپینگ» مفسر چینی و کارشناس مسائل نظامی در روزنامه «گلوبال تایمز» رزمایش مشترک چین، روسیه و ایران در خلیج فارس اقدامی طبیعی و برای تقویت امنیت منطقه است.

«لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران اخیرا اعلام کرد که نیروهای دریایی ایران، روسیه و چین در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲، رزمایش نظامی در خلیج فارس برگزار می‌کنند.

«سونگ ژونگپینگ» در روزنامه گلوبال تایمز درباره این رزمایش نوشت: «برای چین، روسیه و ایران اطمینان از امنیت ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی بسیار مهم است. بیشتر تجارت بین‌المللی روسیه توسط کشتی‌های باری انجام می‌شود. ایران همچنین برای صادرات نفت خود به کشتیرانی متکی است. واردات نفت و گاز چین و برخی دیگر از تجارت خارجی این کشور هم به این ترانزیت بستگی دارد. تضمین ایمنی حمل و نقل به معنای حفظ امنیت اقتصادی سه کشور است. بنابراین طبیعی است که چین، روسیه و ایران از نظر نیروی دریایی به ویژه تلاش‌های مشترک آنها علیه هژمونی منطقه‌ای و دزدان دریایی همکاری کنند».

مفسر اهل چین ادامه داد: «(روزنامه آمریکایی) نیویورک پست هنگام روایت اخبار این رزمایش اشاره کرد که "این خبر در حالی منتشر می‌شود که ایالات متحده برای تکمیل خروج خود از افغانستان تلاش می کند". چین، روسیه و ایران شرکای دوست هستند. این سه کشور در زمینه‌های مختلف همکاری می‌کنند و به عنوان کشورهای منطقه، وضعیت افغانستان را که همیشه در حال تغییر است، زیر نظر دارند».

این کارشناس نظامی چینی معتقد است: «خروج شتاب‌زده ایالات متحده حتما منجر به بحران و عدم اطمینان در افغانستان می‌شود. همکاری سه کشور (ایران، روسیه و چین) در این زمینه به حفظ صلح داخلی افغانستان و جلوگیری از گسترش نیروهای تروریستی کمک می‌کند. اما ملاحظات اصلی آنها برای رزمایش‌های نظامی مشترک تأمین امنیت کشتی‌های بین‌المللی خلیج فارس است و ارتباط چندانی با وضعیت افغانستان ندارد».

سونگ ژونگپینگ اعتقاد دارد: «رزمایش نظامی مشترک چین، روسیه و ایران از اهمیت سیاسی برخوردار است و نشان می‌دهد که چین و روسیه قاطعانه از ایران در زمینه حفظ تجارت خارجی مشروع خود به ویژه از طریق کشتیرانی حمایت می‌کنند».

تحلیلگر چینی با اشاره به توافق هسته‌ای برجام، به تحلیل مواضع چین و روسیه در قبال این توافق، ایران و مسائل منطقه غرب آسیا پرداخت.

وی نوشت: «پکن و مسکو از درخواست معقول تهران در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد موضوع هسته‌ای ایران حمایت می‌کنند و ایران را تشویق می‌کنند تا توانایی‌های خود را برای تضمین امنیت منطقه تقویت کند. این موضوع می‌تواند از مداخله عمیق نیروهای غربی در امور منطقه خلیج فارس و امور داخلی ایران جلوگیری کند. چین و روسیه ممکن است امیدوار باشند که با استفاده از این رزمایش‌ها توان نظامی ایران را نیز افزایش دهند تا این کشور بتواند به طور موثر با تهدید کشورهای غربی مقابله کند».

در ادامه یادداشت آمده است: «نیویورک پست (در مطلب خود) به طور ویژه اشاره کرد که این رزمایش توسط "سه تن از بزرگترین دشمنان آمریکا" انجام خواهد شد. در مقاله دیگری از صدای آمریکا سخنگوی رسانه‌های دولتی آمریکا در ماه آوریل، این رسانه مدعی شد که پکن در تهران و مسکو طناب می‌زند تا یک گروه سه نفره "خودکامه" تشکیل دهد و علیه گروه "دموکراتیک" (ادعایی آمریکا و کشورهای غربی) بایستد».

سونگ ژونگپینگ نوشت: «همکاری چین، روسیه و ایران بر منافع متقابل و برد-برد متمرکز است، نه ایجاد اتحاد و مشارکت در رویارویی. چین و ایران را در نظر بگیرید. ایران می‌تواند نفت مورد نیاز چین را تامین کند و ایران امیدوار است با توسعه صادرات انرژی خود قدرت اقتصادی خود را افزایش دهد».

از نظر این تحلیلگر چینی، «ایالات متحده در حال حاضر ایدئولوژی خود را به همه کشورها تحمیل می‌کند. در تلاش است تا جامعه بین‌المللی را به زور به دو اردوگاه تقسیم کند. حتی به دنبال میزبانی از نشستی به نام "اجلاس دموکراسی" است. سوابق شرم آور ایالات متحده در زمینه دموکراسی و حقوق بشر به طور گسترده‌ای شناخته شده است. این حرکت ایالات متحده تنها می‌تواند جامعه بین‌المللی را متوجه ریاکاری دموکراسی و حقوق بشر در ایالات متحده کند... واشنگتن واجد شرایط نیست که در مورد "دموکراسی و حقوق بشر" صحبت کند. تلاش آن برای ایجاد یک اتحاد به اصطلاح دموکراتیک محکوم به شکست است».

وی در پایان یادداشت خود تصریح کرد: «وقتی که موضوع روابط بین‌الملل مطرح می‌شود، بیشتر کشورها به جای رقصیدن با ریتم ایالات متحده، به منافع خود فکر می‌کنند. واشنگتن تصور می‌کرد که می‌تواند سایر کشورها را با تبلیغ ارزش‌های به اصطلاح دموکراتیک هدایت کند اما چنین اقداماتی دیگر کار نمی‌کند. این کشورها به دنبال منافع عملگرا هستند و در خدمت هژمونی ایالات متحده نخواهند بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    2 1
    نه تنها طبیعی‌ست، بلکه خیلی هم عالیست!! ان شاء الله توسعه پیدا کنه تا چشم یانکیها و غربگدایان داخلی دربیاد!!!!
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۴
    1 0
    اتفاقاتی در حال وقوع هست . که بسیار مهم و تاثیر گذار هستند . اشاره حمایت پکن و مسکو از تهران .و تشویق این که توانائی خود برای تضمین امنیت منطقه و ایران را افزایش دهد . جزئی از آن هست . .آینده. نزدیک بهتر و بیشتر میشود در باره آن سخن گفت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس