کد خبر 1263039
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲
تل آویو

یک روزنامه عربی با انتشار یادداشتی به بررسی مهمترین عوامل بازدارنده تل‌آویو در اشغال مجدد نوار غزه با تکیه بر اظهارات و موضع‌گیری‌های مقامات صهیونیست پرداخت.

به گزارش مشرق، اوضاع در مرزهای نوار غزه تحت محاصره رژیم صهیونیستی، هنوز بسیار متشنج است و به گفته منابع رسمی و عالی‌رتبه در تل آویو، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) از هر نظر برای رویارویی آینده با ارتش اشغالگر آماده است.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» با انتشار یادداشتی به قلم «زهیر أندراوس» در خصوص شبح جنگ موجود علیه نوار غزه، به بررسی عوامل اصلی که مانع اشغال مجدد این منطقه از سوی صهیونیست‌ها می‌شود، پرداخت.

نویسنده با اشاره به تشنج موجود علیه نوار غزه نوشت: «در این میان رسانه‌های عبری‌زبان که در راستای برنامه‌های رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند، روز دوشنبه [دیروز، ۲۳ آگوست]، تحولات روز گذشته (دوشنبه، ۲۳ آگوست) نوار غزه را بازتاب دادند. به عنوان مثال، روزنامه عبری (هاآرتص) در تیتر اصلی خود نوشت که ارزیابی‌های نهاد امنیتی اسرائیل نشان می‌دهد که بی‌تردیدجنبش حماس برای رویارویی با "نیروهای دفاعی اسرائیل" آماده شده است و "یحیی السنوار" رهبر جنبش حماس در غزه، قصد تشویق مقابله نظامی با اشغالگر را دارد».

این روزنامه در ادامه ادعا کرد که دلیل این تصمیم السنوار، کاهش محبوبیت حماس در نوار غزه به دلیل رنجی که ساکنان این منطقه از مشکلات اقتصادی می‌برند، است.

أندراوس در ادامه می‌نویسد: «تجزیه و تحلیل‌ها و اخبار لو رفته از نهادهای امنیتی در تل آویو نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر از چندین مشکل شدید در مواجهه با حماس رنج می برد: مشکل نخست و شاید مهمترین آن، اعتراف اسرائیل به عدم توانایی ارتش در حمله زمینی به نوار غزه  است. زیرا تعداد سربازانی که در صورت هرگونه حمله زمینی به نوار غزه، کشته خواهند شد، زیاد خواهد بود و علاوه بر آن، شمار زخمی‌ها نیز زیاد خواهد بود.

مشکل دوم؛ تونل‌ها است. "آلون بن دیوید" تحلیلگر امور نظامی شبکه ۱۳ در تلویزیون اسرائیل، به نقل از منابع امنیتی و نظامی عالی‌رتبه می‌گوید که از زمان عملیات "الجرف الصامد" در سال ۲۰۱۴ علیه نوار غزه، حماس توانسته تعداد زیادی تونل را که به اراضی تحت اشغال اسرائیل می رسد، تکمیل کند و تعدادی دیگر را که به صورت جزئی تخریب شده بودند، ترمیم کند.

وی می‌گوید که حماس و اسرائیل به یک میزان، دقیقا می‌دانند که صدور فرمان آغاز چنین عملیاتی به چه معنا خواهد بود. دور دیگری از جنگ، بیش از عملیات الجرف الصامد به اسرائیل آسیب وارد خواهد کرد و در مقابل برای غزه نیز ویرانی‌هایی را به ارمغان خواهد آورد که بعید است بتواند آن‌ را بازسازی کند.

مشکل سومی که رژیم اشغالگر از آن می‌هراسد، مربوط به عمق اسرائیل است. زیرا در آخرین دور نبرد در ماه می گذشته، مقاومت فلسطین در نوار غزه موفق شد در شمار موشک‌های شلیکی رکورد بزند امری که رژیم اشغالگر را مجبور کرد تا تهدیدهای خود در حمله به نوار غزه را جمع کند. رویکردی که به اعتقاد تحلیلگران و کارشناسان به منزله شکست اسرائیل بود.

در چنین شرایطی، "یووال دیسکین" رئیس اسبق سازمان امنیت عمومی (شاباک) در صفحه شخصی‌اش در فیسبوک در خصوص اشغال مجدد غزه با هدف سرنگونی حماس هشدار می‌دهد و مدعی می‌شود که این جنبش در مقایسه با سایر جنبش‌های فعال در نوار غزه، کمتر تاثیرگذار است و سیطره این جنبش بر نوار غزه، شر کمتری به همراه دارد.

اما ژنرال "عوزی روبین" رئیس سابق پروژه موشک‌های "حیتس" در وزارت امنیت این رژیم طی پژوهیشی می‌نویسد که تداوم مقابله با موشک‌های فلسطینی هزینه کمتری در مقایسه با اشغال مجدد غزه به همراه دارد.

وی می‌گوید که به دلیل پیامدهای راهبردی، منطقه‌ای و اقتصادی هیچ "دولتی" در اسرائیل قادر به اتخاذ تصمیم اشغال غزه نیست».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • راسل دنیلو IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    اسرائیل بی شک نابود خواهد شد..ترکمن ها همیشه حامی فلسطین مظلوم خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس