مجلس نمایه

نماینده مرد گرمسار با بیان اینکه برنامه فاطمی امین انشائی است نه اجرایی، گفت: در برنامه او هیچ سازوکار اجرایی وجود ندارد و همچنین نامید کننده است.

به گزارش مشرق، اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوم شهریور) مجلس و در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برخی شاخص‌های اقتصادی در کشور اظهار داشت: اقتصاد ایران بعد از کشورهایی مانند ونزوئلا و سودان بیشترین نرخ تورم را در سال ۲۰۲۱ داشته است؛ تورم بالای ۵۰ درصد در کشورمان در حالی است که متوسط رشد نرخ تورم جهانی ۳.۳۹ صدم درصد است.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته نرخ سرمایه‌گذاری در کشورمان منفی بوده و نرخ بالای ارز جایگزینی ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی را سخت کرده است.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در چنین شرایطی وزارت صنعت، معدن و تجارت موتور محرک اقتصاد کشور در بازار است و مهم‌ترین رکن برای عبور از وضعیت فعلی محسوب می‌شود.

مطهری با تاکید بر اینکه وزارت صنعت مرد میدان می‌خواهد، تصریح کرد: وزیری به مجلس معرفی شده است که برای تامین کالاهای اساسی و تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام هیچ برنامه عملیاتی ندارد.

وی گفت: با انتخاب آقای فاطمی امین مطالبه اصلی مردم که تضمین کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌هاست، بر زمین خواهد ماند و موجب ناامیدی بخش زیادی از مردم از دولت خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت سیمان از ۳۰ هزار تومان به بالای یکصدهزار تومان و نیز افزایش قیمت میلگرد به بالای ۲۰ هزار تومان به بهانه قطع برق، اظهار داشت: آقای فاطمی امین برای اصلاح این روند چه برنامه‌ای دارد و بگوید که آیا قیمت‌ها به قیمت قبل از قطعی برق برمی‌گردد؟

مطهری با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است نه اجرایی، خطاب به وی گفت: شما از تنظیم بازار در کوتاه‌مدت و رشد توهمی صادرات گفته‌اید؛ چطور از ارز ۴۲۰۰ تومانی حرفی نزده‌اید؟ آیا می‌دانید امروز چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به کدام داده می‌شود.

وی ادامه داد: آیا می‌دانید ۸ میلیارد دلاری که دولت برای اعطای این نوع ارز مجوز داشته، رو به اتمام است و دولت قبل به دنبال افزایش آن به ۱۵ میلیارد دلار بوده است؟

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر پیشنهادی صنعت اظهار داشت: شما از تأثیر کرونا و دلار جهانگیری بر روی صنعت حرفی نزده‌اید، اما از ده‌ها سامانه حرف‌ زده‌اید که اینها نه تنها راه حل نیست، مشکلی بر مشکلات قبلی می‌افزاید. بهتر است به جای ایجاد سامانه‌های جدید به تکمیل سامانه‌های نیمه کاره قبلی بپردازید.

مطهری افزود: گفته‌اید که اگر ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های صنعتی هزینه شود، ۲ تا ۳ میلیون شغل ایجاد می‌شود؛ هر شغل را چند میلیون تومان حساب کرده‌اید؟ این رقم چند برابر نقدینگی است؟

وی اضافه کرد: شما برنامه‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را به جای وزارت صنعت ارائه کرده‌اید و از ارائه برنامه در حوزه معدن غفلت کرده‌اید. جلوگیری از خام فروشی نفت، مطالبه همیشگی رهبر انقلاب بوده، پس چطور برای بخش معدن که همپای نفت ارزآوری دارد، غفلت کرده‌اید؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به بخشی از برنامه وزیر پیشنهادی صنعت در خصوص اصلاح قیمت‌گذاری در زنجیره مصرف گفت: این برنامه شائبه قیمت‌گذاری دستوری را پیش می‌آورد.

مطهری تصریح کرد: گفته‌اید که می‌خواهید تولید خودرو را به سالی ۳ میلیون دستگاه برسانید و یک میلیون و دستگاه را هم صادر کنید؛ معلوم است که اطلاعی از وضعیت صنعت خودرو ندارید و می‌خواهید هزار دستگاه خودروی فعلی را به ۳ میلیون دستگاه در سال برسانید.

وی در پایان با بیان اینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت اثری از بورس کالا دیده نمی‌شود و دردی از تولیدکنندگان و سفره مردم حل نمی‌کند، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز مردم میدان می‌خواهد اما فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس