نشست وین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ایرانی‌ها خودشان باید درباره موضوع بازگشت به مذاکرات وین صحبت کنند، گفت تمام تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، سر جایشان هستند.

به گزارش مشرق، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه با حضور در کنفرانس مطبوعاتی روزانه، به سوال خبرنگاران درباره مسائل مختلف پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

آلمان: افزایش سرعت غنی‌سازی در ایران یک گام بسیار منفی است

پرایس درباره مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران گفت: «ما روشن گفته‌ایم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام، قویاً به سود منافع ملی ما است. این مسئله به یک دلیل به نفع ما باقی می‌ماند، زیرا بازگشت متقابل به الزامات [برجام] بار دیگر ایران را تحت سخت‌ترین و جامع‌ترین رژیم نظارتی در تاریخ قرار می‌دهد».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی با بیان اینکه نظارت بر ایران برای جلوگیری از دستیابی آن به سلاح اتمی کماکان جزو منافع ملی واشنگتن باقی می‌ماند، اظهار داشت: «می‌دانم که دولت جدید در تهران هنوز در مرحله تشکیل شدن است. آنها تصمیماتی را باید درخصوص جهت‌گیری درقبال جامعه بین‌المللی و دیپلماسی در چارچوب وین بگیرند».

بیشتر بخوانید:

التماس آمریکا برای مذاکره با ایران با ترفند تکراری «چماق و هویج» 

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا دولت جدید ایران تصمیم خود درباره بازگشت به مذاکرات وین را به اطلاع کشورهای غربی رسانده یا خیر، توضیح داد: «من این مسئله را به خود ایرانی‌ها واگذار می‌کنم تا درباره موضع خود صحبت کنند».

پرایس درباره فروش سوخت ایران به لبنان نیز تصریح کرد: «تمام تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، سر جایشان هستند. درخصوص [تحریم‌های]‌ نفتی و بنزین نیز چیزی تغییر نکرده است».

وی در ادامه به سوالی درباره سیاست جدید رژیم صهیونیستی در قبال ایران که قرار است توسط «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شود و اینکه آیا جایگزینی برای مذاکرات وین هست یا خیر، اینگونه پاسخ داد: «این را به نخست‌وزیر اسرائیل واگذار می‌کنم تا خودش تفکرات کابینه جدید درباره ایران را به رئیس‌جمهور آمریکا توضیح بدهد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «ایران و مسائل امنیتی منطقه‌ای یکی از موضوعات این گفت‌وگو خواهد بود اما اولین دیدار بنت و بایدن، فرصتی است برای صحبت درباره تقویت روابط تل‌آویو و واشنگتن».

پیش از این، وبگاه «بلومبرگ» گزارش داد کابینه رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با فشار آوردن به دولت آمریکا، واشنگتن را به توقف مذاکرات هسته‌ای با ایران مجاب کند. 

مذاکرات وین درباره برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: «به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود».

هنوز زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات شروع نشده است و مقام‌های کشورهای غربی، کمپین فشار رسانه‌ای-روانی برای مجاب کردن ایران به مشخص کردن زمان دور جدید مذاکرات را تشدید کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کارشناس سیاسی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    24 5
    آمریکا هیچ تحریمی را لغو نکرده است و در نهایت هم لغو نخواهد کرد رفتن به پای میز مذاکره فقط تحمیل حرفهای آمریکا به ایران است. مسئولین هوشیار و آگاه باشند عملکرد جوبایدن بمراتب خطرناکتراز ترامپ دیوانه است زیرا او تمام کشورهای اروپایی را با خود هماهنگ کرده ودر صورت عدم دستیابی به خواسته هایش تدابیر شدیدتری را بر علیه ایران اتخاذ میکند. در آمریکا یک دولت توافق میکند دولت بعدی آنرا لغو مینماید. این سیاست استکبار جهانی است.
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      10 0
      قوی درمقابل قوی وقتی به ساخت بمب اتم نزدیک شویم دیگرآمریکایهامجبورخواهندبودخواسته های مارابپذیرند
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      3 15
      امریکا لب تر کنه رئیسی بدو بدو رفته پای میز. وین که سهله مریخ هم باشه خودشو به سرعت میرسونه
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    15 4
    تازمانی که تحریم برندارن مذاکره ای در کار نیست برید سراغ ۹۳ ررصد اینا پرو تر از این حرفان و سانتی فیوژهای پیشرفته تر
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      3 11
      تا ناامن سازی منطقه رو کنار نذارید تحریمی لغو نمیشه
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    6 3
    شرمنده.....ماهم حسن روحانی خودمون عین ترامپ خودتان یک کاری کرده ک پس از اومدن ریاست بعدی برسر قدرت نتواند در باره ای برجام با آمریکایها ب توافق برسیم....خخخخخ
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    15 2
    مگر ایران از برجام خارج شده که بر گردد. ایران هنوز هم طالب اجرای دقیق برجام است. امریکا تحریم ها را بر دارد. مشکل حل می شود.
  • عبدالله مومن IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    7 3
    بلوف می زنند تا ایران را بترسانند تا از ترس مرگ. خودکشی کند. اتفاقا نیامدن ایران به خرجام است که لرزه به اندام اسقاطیل می اندازد. چون هر چه بگذرد دستاوردهای هسته ای ایران. گریزپذیرتر می گردد.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    8 3
    آمریکا در موقعیتی نیست که برای ایران تعیین تکلیف کند آمریکا تحریم ها لغو نکند آنوقت التماس مذاکره و احیای برجام را بعهده ایران می گذارد مگر دولت تدبیر و امیدی بر سر کار است که اینگونه فکر می کند .ما که نه با تحریم های آمریکا مشکل داریم و نه ذوق احیای برجام را داریم آمریکا هم آنقدر منتظر بازگشت به برجام باشد تا علف زیر پایش سبز شود
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    8 2
    نیازی به مذاکره و بازگشت به وین نیست ، آمریکایی ها از برجام خارج شدن و تحریم های ایران رو ادامه دادند و ایران رو تحت تحریم های جدید و غیرقانونی و غیر انسانی قرار دادند ، بدون هیچ شک و تردیدی آمریکایی ها تحریم‌های ایران را لغو نخواهند کرد ، دولت محترم جناب ریسی نباید اعتنایی به آمریکایی ها بکند فقط باید درصدد خنثی کردن تحریم‌ها باشیم قطعا" می‌توانیم ..
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      3 0
      درست است. راه اصلی و اصولی بی اثر سازی تحریم ها می باشد.
  • بی نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    10 2
    ما نمی‌دانیم اصلا چه نیازی به مذاکره. مجدد است؟ خوب، بیرون رفتید، برگردید، این که دیگر نیاز به مذاکره ندارد. اما اگر هدفتان تغییر در موافقت نامهء اول است این خواب تعبیر نمی شود.
  • AK21 IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    7 1
    با این گند هایی که بایدن داره به بار میاره، احتمالا زیاد دوباره ترامپ یا یک جمهوری خواه دیوانه رییس جمهور میشه و هر توافقی رو دوباره پاره میکنه. ای کاش مسئولین خودشون رو این همه معطل برجام و آمریکا نمیکردن. طرح های احمقانه ای مثل دلار۴۲۰۰ و بی تدبیری کمر ملتو شکسته نه آمریکا.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    6 3
    جای روحانی و وزیر خارجش بخیر الان بودن با سر میرفتن وین
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      3 2
      خدا را شکر که دیگر کاره ای نیستند.
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    4 1
    نتیجه مذاکرات ما شد برجام،مذاکره جدیدی نداریم. بازگشت امریکایی ها به برجام را هم بر عهده ی خود آمریکایی ها واگذار میکنیم!
  • ایران قوی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    5 2
    مسئولین بدانند که قانون جنگل حاکم بر جهان شده و هر کس قوی تر باشد مصون تر هست در جنگل معدود هستند حیواناتی که با شیر درگیر شوند ولی بسیار زیادند حیواناتی که آهو را شکار کنند
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      5 1
      درود بر شما دقیقا" همینطوره ! قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است .. پاینده ایران و ملت بزرگ ایرانم ، قوی شو ایرانم، قوی شو میهنم ..
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    1 3
    بازگشتی تو کار نیست ....گذاشتنمون سر کار وبه سادگی ما میخندن
  • م.ر IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    5 2
    بمب رو تولید کنید .از سر قدرت برید جلو
  • ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    6 2
    به کشورهای رسوا و بی اعتباری مانند امریکا و غرب نباید امید بست قول و امضای آنها پشیزی نمی ارزد ضمنا اینها اگر می توانستند با گزینه نظامی ایران را محدود کنند مدتها پیش این کار را کرده بودند ایران لحظه به لحظه دارای موضع قویتری میشود ضمنا رژیم کودک کش صهیونیستی ضعیف تر از آن است که کاری نظامی در حد حمله به ایران انجام دهد جون می داند اینکار خودکشی و پایان کارش خواهد بود
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    5 1
    دمکرات های آمریکا با همکاری جمهوری خواهان خوب ترفند و تاکتیکی در مواجه با ایران یاد گرفته اند دمکرات ها با ایران مذاکره می کنند به توافق می رسند و دولت بعدی جمهوری خواهان از توافق خارج می شوند و تحریم های جدیدی اضافه می کنند .دوباره دمکرات هایی مثل بایدن با پشتوانه تحریم های جمهوری خواهان سر کار می آیند و درخواست مذاکره و احیای توافق مجدد می کنند اما با شرایط جدید و خواسته های جدید و محدودیت های جدید و با پشتوانه اهرم تحریم های بیشتر ،این کار را آنقدر ادامه می دهند تا به تمام اهدافشان برسند مسلما این نوع سیاست دولت آمریکا از طرف هر دو جناح در دولت آقای رئیسی با رهنمود های مقام معظم رهبری (مدظله العالی)باطل خواهد شد و دو راه پیش پای آمریکا باقی نمی گذارد یا قید بازگشت به توافق را خواهد زد و این توافق خود به خود بعد مدتی منسوخ خواهد شد یا به توافق با شروط ایران باز خواهد گشت
  • جوادی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    7 3
    خاک عالم بر سر اونهایی که مذاکرات بی خاصیت وین را به جایی رسانند که حالا شمشیر داموکلس دیگری بر سر ایرانی ها شود . مذاکرات وین باید بگونه ای انجام می شد که انتهایش به بازگشت بی قید و شرط آمریکا و اروپایی ها به برجام ختم شود نه اینکه خودش قبل از برجام قرار گیرد و موضوع اصلی نشست های ایران با کشور های دروغگو و بی تعهد غربی شود ....آمریکا و مستعمرات اروپایی اش اول به برجام برگردند تا ایران نظرش در مورد مذاکرات وین را به اطلاع آنها برساند . آن ممه را لولو برد . یکی اینو به اونا حالی کنه .....
  • محمد IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    8 2
    عقل حکم می کند که تا زمانی که بفرموده رهبر معظم انقلاب تمام تحریم ها برداشته نشده پای مذاکره نرویم چون آنها بد عهدی کردند پس اول آنها باید جبران کنند و صداقت شان را نشان بدهند. گرچه همه میدانیم آمریکا هیچگاه صداقت نداشته و نخواهد داشت. پس آمریکا چرت نگو و عمل کن چون همه روباه مکاری مثل شما و اروپایی ها را می شناسند.
  • محمد IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    9 2
    مردم عادی هم مید انند که در قراردادها بندی به عنوان ضرر و زیان نوشته می شود تا اگر یک طرف قرارداد از عهد خود خارج شود متحمل جبران ضرر و زیان طرف مقابل شود. متاسفم که بگویم اینهمه دبدبه و کبکبه برای دیپلماتهای خود قائل شده ایم چرا این قسمت را فراموش کردند؟ اگر فراموش نکرده اند پس کو؟ اگر هم فراموش کرده اند که معلوم میشود از نوشتن قرارداد ابتدایی هم سر در نمی آورند چه برسد به قراردادهای بین المللی. همانطور که از ایران تعهدات سختگیرانه و بی نظیری در دنیا گرفته اند، بنده اگر این قرارداد را می نوشتم بندی می آوردم که هر یک از طرفی که از این قرارداد خارج شود می باید تاوان سنگینی به ایران بپردازد. مثلا به مدت 10 سال غرامت سنگین به ایران بپردازد. اگر غیر این باشد پس گول زدن خودمان است و کور کورانه حمایت و دفاع کردن از تفکر منحط غربی خواهد بود. تضمین آمریکا امضای کری بود که ترامپ براحتی آنرا پاره کرد و مشخص شد نه به نعهدات خودش پایبند است و نه به تعهدات بین المللی. پس دوبراه پای میز مزاکره رفتن در صورت عدم جبران خسارت وارده آوریکا حماقت محض خواهد بود. انسان عاقل از یک مار دوبار نیش نمی خورد.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    3 1
    مذاکره نکنید با آمریکا اونا خیلی خبیث و غیرقابل اعتماد هستند و مطمئن باشید بخاطر دشمنی با رژیم جنایتکار اسرائیل هیچوقت تحریم هارو برنمی دارند
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    6 3
    موضع ما سیاست قطعی امام خامنه ای است. نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر. آمریکایی‌ها باید تمام تحریمها را لغو کنند، بعد ما راستی‌‌آزمایی خواهیم کرد؛ اگر چنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود، آن وقت ما به تعهّدات برجامی‌مان برمیگردیم، یعنی بدون هیچ مشکلی به تعهّدات برخواهیم گشت؛ این سیاستِ قطعی است. قول آمریکایی‌ها را [هم] معتبر نمیدانیم؛ اینکه بگویند ما برمیداریم و روی کاغذ بردارند، این فایده‌ای ندارد؛ عمل لازم است؛ باید در عمل تحریمها را بردارند، ما هم راستی‌آزمایی کنیم و مطمئن بشویم که تحریمها برداشته شده، آن وقت به تعهّداتمان عمل میکنیم.
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    3 2
    وقتی آمریکا کوتاه نمی اید و هیچ تحریمی لغو نمی شود چرا باید خودمان را الاف این قلدر کنیم ؟! ما هم می توانیم انها را در مذاکرات سر کار بگذاریم و کار خودمان را در دور زدن تحریم ها ادامه دهیم .
  • FR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    3 3
    خیلی چیزهای دیگر را هم واگذار خواهید کرد....
  • ایرانی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    3 2
    هرچه زودتر بمب اتم را بسازید که حلالتر از شیر مادر است و معادل قدرت به حساب می آید.
  • mojtaba SE ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    تنها راه آسیب به انحصار نفت امریکا در منطقه ما است.امریکا 17 میلیون بشکه نفت از خلیج فارس و 8 میلیون بشکه از دریای سرخ از عربها میدزده .باید با یک بهانه ای خلیج فارس و دریای مکرون "ع م ا ن"رو نظامی کنید و حتی دریای فارس "ع ر ب"..والا دلیلی امریکا فاشیست برای عقب نشینی نمیبینه..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر...اینی که گفتم باید بخوریم آش کشک خالته بخوری پاته نخوری پاته.. سیاست یک ابرقدرت باید زبان تهدید و جنگ باشه ..امریکا میگه اینطوری راضی است و با خواهش هم دندانهاش رو نمیکنه .بلکه ما باید بکنیم..هم گاو نر داریم ارتش و سپاه 4 میلیون با تجهیزات مدرن و دقیق و هم مرد کهن امام خامنه ای کبیر.
  • علی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    ساخت بمب اتم برای ما 17 دقیقه زمان لازم است پس شتابی نداریم اسراییل نابود شدنی است امریکا رو به افول است ماباید با تکیه به توان داخلی تحریمهارا بی اثر کنیم وهمگی پای کار باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس