کد خبر 1262712
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷
پراید ۱۵۰ میلیونی محصول بنگاه است نه دلال

سال‌های سال است که هر وقت قیمت در یک بازار افزایش می‌یابد و انتقادها بالا می‌گیرد دلال‌هایی که هیچ وقت هم روشن نشد چه کسانی هستند عامل تورم و نابسامانی بازار معرفی می‌شوند، اما...

به گزارش مشرق، سال‌های سال است که هر وقت قیمت در یک بازار افزایش می‌یابد و انتقادها بالا می‌گیرد دلال‌هایی که هیچ وقت هم روشن نشد چه کسانی هستند عامل تورم و نابسامانی بازار معرفی می‌شوند، اما امروز تورم به شکلی به بازارها زده است که یا باید گفت همه دلال‌ها با یکدیگر برای گرانی کالا در بازارها فعال شده‌اند و یا اینکه دلال‌ها صرفاً یک بهانه هستند و عامل تورم در بازارها سیاست‌های اقتصادی است که باید تغییر کند، در همین راستا یک کارشناس اقتصادی گفت: در واقع دلال بازی بهانه‌ای است که دولت‌ها از آن به عنوان یک دشمن فرضی و عامل افزایش قیمت‌ها استفاده می‌کنند تا توانایی‌هایشان زیر سوال برده نشود، اما عموماً افزایش قیمت کالا ریشه در سیاست‌های اقتصادی دارد.

چند سال پیش با قیمت ۱۵۰‌میلیون تومانی امروز پراید می‌شد یک واحد مسکونی در برخی مناطق تهران خریداری کرد، اما امروز وضعیت قیمت‌ها به شکلی شده‌است که خانه‌دار شدن به یک رؤیای دست نیافتنی تبدیل شده‌است، سرعت کاهش قدرت خرید ریال نیز به شکلی است که دستمزدها حتی نمی‌تواند سبد کالایی ماه قبل را تهیه کند، زیرا به گزارش مرکز آمار تورم نقطه به نقطه مردادماه سال جاری به ۴۵ درصد رسیده است.

قیمت‌ها تا کجا افزایش می‌یابد؟

خبر پراید ۱۵۰‌میلیون تومانی این روزها موجب تعجب بسیاری از مردم جامعه شده‌است، خودرویی که کیفیتش همیشه زیر سوال بوده حالا به سرعت پله‌های ترقی قیمت را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد و این سوال را در جامعه ایجاد می‌کند که قیمت‌ها تا کجا قرار است رشد کند و واقعاً نیاز است برای یک افزایش ناچیز حقوق و دستمزد سالانه اینقدر قیمت اجناس و کالاها در اقتصاد افزایش یابد که دیگر برنامه‌ریزی برای زندگی از منظر اقتصادی معنی و مفهومش را از دست دهد.

برای خرید یک واحد مسکونی امروز باید بهای یک خانه کلنگی را در چند سال پیش پرداخت کرد، وقتی قیمت هویج از دلار و موز پیشی می‌گیرد شاید باید رقص مستمر قیمت‌ها در بازارها را طبیعی دانست، اما نکته اینجاست که در دنیای کنونی مردم وضعیت و شرایط زندگی خود را با سایر کشورها مقایسه می‌کنند و ایران نیز برای اینکه در حوزه اسلام، تشیع و تمدن در دنیا پیوسته سرآمد باشد باید در حوزه اقتصاد نیز با اقتصادهای بزرگ دنیا به رقابت بپردازد و وضعیت مطلوبی را نیز در جامعه به منصه ظهور برساند.

وجود تحریم و همچنین رکود ناشی از شیوع کرونا و اعمال سیاست‌های اقتصادی غلط در گذشته قابل فهم و پذیرش می‌باشد و، اما قیمت در حوزه‌هایی، چون مسکن و یا خودرو آنقدر جهش یافته است که بسیاری از مردم دیگر توانایی خرید این کالاها را ندارند و اینجاست که این سوال مطرح می‌شود که اصلاً اقتصاد برای چه کسی کار می‌کند، در بازارهایی، چون مسکن و یا خودرو کالاهایی تولید شود که بسیاری از مردم اصلاً قدرت خرید این کالاها را نداشته باشند؟!

اصرار بر حفظ ساختارها و سیاست‌های اشتباه اقتصادی به جز اینکه هزینه ورشکستگی یک تولیدکننده و بنگاه ضعیف و ناکارآمد را از دوش صاحبان سهام به دوش مصرف‌کنندگان محصولات این تولیدکنندگان و بنگاه‌ها بیندازد کار دیگری نمی‌کند، امروز همه می‌دانند که مسئله قیمت زمین و ساختمان با مسئله صورت‌های مالی بانک‌ها و همچنین روابط بین بانک و سپرده‌گذار و وام‌گیرندگان و بدهکاران بانکی گره خورده است و فراتر از بانک‌ها شاید بیمه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و بسیاری از نهادهای پولی و مالی و حتی به اصطلاح تولیدکننده نیز با مسئله فوق در ارتباط باشند.

از سوی دیگر خودروسازان نیز خود را دچار هزینه‌هایی غیرضروری و مازاد کرده‌اند که این هزینه‌ها قیمت محصول را به شکل نامتعارفی افزایش داده‌است تا جایی که یک خودروی پراید به شکل هفتگی با رشد نرخ مواجه می‌شود و واقعاً از منظر قیمت و همچنین کیفیت خودروهایی از این دست با انتقاد جدی کارشناسان اقتصادی زبده و مطلع روبه‌رو هستند.

تا پیش از این دولت‌ها عموماً تورم را به گردن دلال‌ها می‌انداختند و وضعیت کنونی بازارها به شکلی است که گویی همه دلال‌ها برای گرانی نرخ کالا در بازارها فعال شده‌اند، از این رو دیگر نمی‌توان پذیرفت که همه گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها به گردن دلال‌ها و واسطه‌ها می‌باشد بدین ترتیب عموم مردم از دولتمردان سیزدهم انتظار دارند که با مردم در خصوص سیاستگذاری اقتصادی صادق باشند، زیرا اول و آخر نتیجه سیاست‌های اقتصادی در تورم و رکود و سرانه درآمد خانوار خود را نشان می‌دهدو وضعیت کنونی تورم به شکلی درآمده است که تورم در مرداد ماه به ۴۵ درصد رسیده است و قدرت خرید خانوار حتی برای یک‌ماه هم ثابت نمی‌ماند و پیوسته آب می‌رود، مصداق کاهش قدرت خرید همین است که با پولی که می‌شد چند سال پیش یک واحد مسکونی خرید امروز تنها یک پراید می‌شود، خرید.

علت افزایش قیمت خودرو در بازار چیست؟

به گزارش پدال نیوز، یک کارشناس اقتصادی درباره علت افزایش‌ها اظهار کرد: اقتصاد ایران متورم است، در چنین شرایطی اگر کسی تعجب می‌کند که چرا قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند باید ریشه آن را در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، FATF، تحریم و کرونا جست‌وجو کند. اگر هم کسی فکر کند این تورم عجیب است، قطعاً چیزی از اقتصاد نمی‌داند. بنابراین در شرایط تورمی موجود قیمت‌ها در کشور افزایش یافته است.

فربد زاوه افزود: بر اساس آماری که از خودروسازان در چند وقت اخیر داشتیم، میزان تحویل خودرو به شدت کاهش پیدا کرده‌است. اگرچه هیچ وقت آمار روزانه اعلام نمی‌شود، اما میزان تولید کاهش داشته و تعداد خودروهای پارکینگی نیز زیاد است. همه عوامل ذکر شده عاملی برای افزایش قیمت خودرو محسوب می‌شود.

کسری بودجه در ایران یک ابربحران واقعی است

این کارشناس بازار خودرو گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران به طور وحشتناکی متورم است و کسری بودجه در آن از چالش عبور کرده و یک ابربحران واقعی است. ۵۰‌درصد بودجه سال جاری اصلاً قابل تحصیل نبوده و شبکه بانکی هم عملاً رها شده است. در چنین شرایطی افزایش قیمت‌ها ناشی از حکمرانی بد است.

دلال‌بازی، بهانه و پروپاگاندای دولتی

وی در پاسخ به این سوال که دلال‌بازی و حضور واسطه‌ها در بازار چه نقشی در افزایش قیمت‌ها داشته است، گفت: در واقع دلال‌بازی بهانه‌ای است که دولت‌ها از آن به عنوان یک دشمن فرضی و عامل افزایش قیمت خودرو استفاده می‌کنند تا توانایی‌هایشان زیر سوال برده نشود.

این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: از نظر علم اقتصاد قابل اثبات است که تعداد واسطه‌ها تأثیری در قیمت کالای نهایی ندارند. در واقع وقتی تعداد واسطه‌ها افزایش یابد تنها سهم هر واسطه کاهش می‌یابد، قیمت نهایی نهایتاً با فاکتورهای کلان اقتصاد و میزان توزیع تعیین می‌شود و عامل دیگری در آن تأثیر ندارد. این دلالان سال‌۹۳ و۹۴ کجا بودند؟ چرا آن موقع که بازار در رکود بود این دلالان در بازار حضور نداشتند؟

زاوه افزود: کسی که نمی‌خواهد مسئولیت را بپذیرد، هر روز یک مقصر جدید پیدا می‌کند و تقصیر را بر گردن دیگری می‌اندازد. حقیقت این است که کل مشکل از نحوه حکمرانی و مدیریت اقتصادی کشور (مدیریت کلان کشور) نشئت می‌گیرد؛ از کسری بودجه، نهادهای قدرت و تمرکز قدرت....

وی ادامه داد: وقتی مشکلات اینچنینی تنها در یک‌بازار مانند بازار خودرو مشاهده شود، می‌توان آن را بررسی کرد و علت مشکل را دریافت، اما آیا افزایش قیمت هویج و مرغ هم ناشی از حضور دلالان است؟!

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 9
  • حسن IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    9 1
    مردم ودلال وبنگاه می داند که دولت با۱۵۰میلیون تومان نمی تواند پراید تولید کند بهمین خاطر می خرند
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    22 0
    عزیز جان بنگاه تولید کننده که سهام عمده آن در اختیار دولت است و مدیریت را هم دولت تعیین میکند خودش در نقش دلال است
  • سیاوش IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    26 1
    اگه به سایپا باشه میگه داریم پراید رو با ۳۰ میلیون تومن ضرر می فروشیم!
  • علی IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    10 0
    چند سال پیش کمپینی راه افتاد که کسی پراید نخرد . سایپا هم دست به یک ترفند زد و پراید را با اقساط ۳۶ قسط به مردم فروخت . خودرویی که تا همان تاریخ تحریم شده بود مردم برای خریدش سر ودست میشکستند. این بنگاههای اقتصادی خوب ریش ملت را شناخته اند . شکر گران شد کیلویی ۱۵ هزار تومان بعد که ملت نخریدند گفتند با کارت ملی کیلویی ۱۲۵۰۰ تومان مردم صف کشیدند.
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    16 2
    تنها دلیل من برای رای دادن به رئیسی، ارزان کردن خودرو بود. در غیر اینصورت هیچ فرقی بین رئیسی و روحانی نمی بینم
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    10 0
    پراید ۱۵۰ میلیونی نتیجه مدیران نالایقی است که در زیر مجموعه خودروسازها گمارده شدند و منافعشون ایجاب نمیکنه که قیمت خودرو کاهش پیدا کنه / یه بخش دیگر این افزایش قیمت ها در خودرو و...نتیجه سیاست سپردن تعیین قیمت ها به بازار و سیاست عدم دخالت دولت در تعیین قیمت و حذف شورای رقابت در یک دوره در سالهای گذشته است / بازار و بعضی ها !! نشون دادند که لیاقت ندارند که تعیین قیمتها رو بخودشون بسپرند / آزادشون گذاشتند هرکاری خواستن کردند اینها ذاتا لجباز و منفعت طلبند / دولت دخالت کنه لجبازی میکنن تولید رو کم میکنند تا قیمت بره بالا ، تولید رو بالا میبرند میفروشن به یه مشت دلال از زیر مجموعه خود خودروساز ، احتکار میکنن و خودرو تو پارکینکها انبار میکنند که گرون بشه بیشتر سود کنند / فقط یه جور میشه ترمز این حضرات خودروساز منفعت طلب گرانفروش رو کشید واردات خودرو رو ازاد کنند و‌گمرکش رو تا حد زیادی پایین بیارن و احازه وارداتش رو به خودروساز داخلی و زیرمجموعه و دوست و فامیل اینها ندهند / اونوقت بازار واقعا از حالت انخصاری به رقابتی تبدیل میشه و قیمت میاد پایین کیفیتم میره بالا و‌کسی جرأت نمیکنه دیگه زه بغل رو بعنوان یه اپشن؛)) حساب کنه و حدف کنه / تا بازار خودرو بطور واقعی رقابتی نشه و به دو تا خودرو ساز داخلی منحصر باشه همین اش و همین کاسه است و‌کسی هم نمیتونه حریف این خودروساز بشه / هر قیمتی بخوان میگذارن و میفروشن و خودرو بی کیفیت رو به قیمت خودرو خارجی با کیفیت میفروشن / مرتب میفرمایند که ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده خیلی خوب ، واقعا اگه گمرک واردات خودرو رو حذف کنن یا کاهش بدن فکر میکنید با معادل ارزی این ۱۵۰ میلیون تومن کدوم خودروهای خارجی رو میتونید و میتونیم بخریم !!؟ / به اسم حمایت از تولید داخل احازه دادیم یه عده قیمت خون پدرشون رو رو خودرو کیفیت پایین بگذارن و از مردم بگیرند / ما خانی تولید با کیفیت داخلی هستیم نه تولید بی کیفیت / شما بازار رو واقعا رقابتی کنید و واردات خودرو ازاد کنید ببینید میتونن خودرو رو دم به ساعت گرون کنند !؟ میتونن کیفیت پایین تولید کنن !؟ میتونن هر قیمتی خواستن رو خودرو تولید داخل بگذارن یا نه !؟
    • ... US ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 3
      مادامیکه FATF تصویب و صددرصد اجرایی نشه قیمت ها افزایش خواهد یافت . هرچه دیرتر افزایش قیمت ها بیشتر. عدم تصویب FATF فقط و فقط وفقط به نفع کاسبان تحریم است و بس...
    • اشکال IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 0
      حالا بفرض دلیل گرون شدن خودرو اینا ک گفتی بود، دلیل سی و هشت ملیون شدن موتور سیکلت دوتومنی چیه؟ هویج چی؟
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    3 0
    انحصار خودرو در ایران را دادن دست 2 تا شرکت دزد، هر سازی هم میزنن مردم باید باهاش برقصند. نه رقابتتی نه کیفیتی مردم هم می‌خرن مجبورن.
  • دلسوز IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    14 0
    مردم نخرند تا بیاد پایین. متاسفانه هوش هیجانی مردم ما پایین است و زود هیجانی و احساسی می شوند.
    • حق بین US ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 2
      مردم پراید نخرن مردم گوشت نخرن مردم شیر نخرن مردم هویچ نخرن مردم خونه نخرن مردم روغن نخرن مردم لاستیک نخرن مردم بنزین نخرن مردم میوه نخرن مردم برنج نخرن مردم مرغ نخرن وووووو مردم ....نخرن. بس کنید این حرف های صدمن یه غازی دیگه کار ازاین حرفها گذشته. مردم شدن موش آزمایشگاهی. فشل ودرمانده و نا امید . فقط وفقط خوش بحال کاسبان تحریم
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 0
      بیشتر دلالها هستند و خود شرکتهای خودرو ساز زدو بند با یک شرکت سوری ودلال برای ایجاد هیجان در بازار .......این کارها را اکثر شرکتها میکنند برای درامد زایی
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    8 1
    چی کارش داری بزار گرون کنه پذیرفتیم که نمی توانیم خانه و ماشین بخریم و ازدواج کنیم این حرف های مفت دیگه چه فایده ای داره
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    6 5
    انشالله افای رییسی قیمتها را میا ره پایین چون به قران قسم خورده و در مفابل دلالان حتما ایستلدگی میکنه بزاز وزیرا ن بیاید 10 روز دیگه
    • حق بین US ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 0
      شما تا میتونی هویج بخر بخور. برات مفیده ارزون هم هست کیلویی ۳۵ هزارتومان ناقابل
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      0 1
      تا زمانیکه به این قسم ها باور داری روز به روز گرسنه تر میشی. خودشونو سوار این اعتقاداتت کردن که داری میمیری از گرسنگی
    • Behnam IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
      0 0
      بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد روحانی ام از این حرفا زیاد زد اینا به منصب ریاست که رسیدند هرچی گفتند فراموش میشه واقعا دلت خوشه ها۵۷۳۵
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    9 0
    پراید 3 میلیون هم زبادش
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      3 1
      قیمت واقعی با توجه به نرخ ارز امروز 190 هست با سه میلیون دیگه دوجرخه هم نمی دهند کجای کاری
  • GB ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    8 2
    لابد مردم خیلی پولدار هستند که ۱۵۰ میلیون که میشه هنوز می‌خرند.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    7 0
    مغلطه نکن مگه بنگاه و دلال فرق دارن؟؟دزد دزده ..خود رو ساز شریک قافله .
  • مال باخته IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    خسته شدم ازاین همه دروغ ریسی هم فقط مثل بقیه مرد عمل نیست فقط شعار
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 1
    سلام چشم امید داشتیم به رئس جمهور جدید ولی انگار حالا حالاها وقت نمیشه قیمته ماشین و گران کردنش را کنترل کنند خدا به داد ما برسد فقط
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    علت افزایش قیمت همان دلال هایی هستند که در صف ثبت نام خودرها هستند و سعی می کنند با افزایش قیمت حداکثر سود را ببرند.
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 0
    خدا لعنت کنه مسئولین رو
  • م. ن IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    مردم خریدار نیستند با این قیمت ها و فرقی نمیکنه که باز هم قیمتش را با بهانه های گوناگون زیاتر کنند. مسخره بازی برای خودشان باشه.
  • محمد NL ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    نخرید نخورید ارزان بشه همش کشکه و حرف افراد کوتاه فکره کشورما از همه چیز به لطف خداوند متعال غنیست این گرانیها نشان دهنده ضعف مسولان است هرکس را بهر کاری ساختن آقای مسئول اگر سیاست درایت نداری لطفا صندلی اشغال نکن مردم حق دارن هم بخورن سوارشن بهترین زندگی داشته باشن رسانه ها باید پنبه را از گوش مسولان دربیارن این مردم لایق بهترین زندگی هستن هر کس درهرمسولیتی توانایی نداره کنار بره جلوی زندگی مرفح مردم بابی درایتی سد ایجاد نکنه همه قیمتها را باید کاهش دهید ما این گرانیها را از دولت ومجلس میدانیم باید به هرنحویست تورم گرانی کاهش یابد دلار در عرض چند روز ۳ هزارتومن افزایش قیمت یافته مسول مستقیم باید به مجلس فرا خوانده بشه
  • علی خان IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    هر وقت منزلی که در آن سکونت داری یا باغ و زمین یا هر ملکی که داری ارزون کنی ، پراید هم ارزون میشه ، ی مغازه فسقلی اگه بخری چند میگن ، یا ی واحد ۵۰ متری را چند میدید ، اگه واحد ۵۰ متری در ستارخان بشه ۸۰ میلیون تومن پراید هم میشه ۱۰ میلیون تومن خیلی ساده است ولی ی عده فقط به جیب خود فکر می‌کنند ، مالک واحد ۵۰ متری میگه چرا هویج شده فلان قدر، بعد میگه چرا پراید شده اونقدر ولی نمیخواد بفهمه واحد وی چرا اینقدر شده .
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    پراید تا 200میره وعدد رند میشه
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    فکر میکنم رییس انجمن قطعه سازان بود که وقتی پراید حدود ۹۰ تومن بود میگفت ارزونه و چون ما تحریمیم و زیان میبینیم باید قیمتش بیشتر بشه! چند روز پیش تو تلویزیون میگفت چرا باید اتوبوس دسته دوم وارد کنیم در حالی که خودمون میتونیم تولید کنیم!!!!!! این خیانت است که مجلس اجازه میده خودرو دست دوم وارد کنیم!!!!!! خب آدم بدرد نخور اونموقع که تحریم بودیم خودرو تولید نمیکردید و گرون شد الان که دارن وارد میکنن میگه چرا وارد میکنید خودمون میتونیم تولید کنیم!!!! کاملا مشخصه یک انسان رانت خور و حروم خور شده رییس که نه تولید میکنه و نه اجازه میده خودرو وارد کنند تا خودرو گرون بشه و جیب این کثافتهای زالو صفت پر بشه
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    این همه وعده وعید که بیایید در انتخابات شرکت کنید تا وضعیت تغییر کنه این بود. عجب تغییراتی.مردم با خاک یکسان شدند.اصلاح طلب و اصولگرا هر دو به فکر منافع خودشان هستند.
  • - IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    وقتی مشتری داره چرا گرون نکنن
  • سروش IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    1 0
    همه اینها عمدی بود ایران خوردو خودش پرچم گرانی رو بلند کرد و جلولو حرکت کرد. ایران خوردرو و زیرمجموعش سایپا از بیرون اداره میشن وقتی سال ۹۷ آمریکا اعلام کرد من ایرانیهارو تحریم خودرویی میکنم، همه ما مسخرمون اومد که آخه مگه میتونه؟؟ بله ایران نشنال که اسم سابقشون هست به حرف اربابشون گوش دادن آروم عرضه را قطع کردن و سایت فروش رو بستن وکارهایی از این قبیل . قیمت گزاریهای بازار آزاد رو به اسم دلال ولی خودشون انجام میدن بعد هم قیمت کارخونه رو به اون می رسونن . آمریکا از زمان طاغوت نرفت . از کشوری ظاهرآ میره ولی در اصل عوامل خودش رو میکاره بعد خروج میکنه .
  • NZ ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    خودرو سازی ما عين فضاحت است.، عين بی آبرويی و عين بی غيرتی. صنعت خودرو سازی چين چند سال عمر دارد در مقابل صنعت خودرو سازی ما!؟ البته ما خودرو سازی نداريم بلکه صنعت توليد مافيای مونتاژ و آشغال سازی داريم تا خودرو سازی. فضاحت سر تا پای اين وضعيت است. دنيا می خنده به ما که اينطور پتانسيل کشور دود ميشه. هنوز که هنوزه کسی نمی خواد با اين مافيای احمقانه که آبرو کشور را برده و جيب ملت را می زند، قاطعانه بر خورد کند!!!! اين لجنها ها را فقط در شرايط بازارهای انحصاری داخل و بعضی کشورهای همسايه می فروشيد که البته آنهم بزودی زود توسّط چينی ها که يک گلوله هم در عراق و سوريه خرج نکردند تصاحب ميشه. اينطور است که بازوی اقتصادی ما مکمل قوای نظامی ما عمل نمی کند چون سر تا پای آن جولانگاه مافيايی است که عمدا رها شده.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
    0 0
    سایپا ضعیف ترین خودروساز تاریخ بشره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس