به گزارش مشرق، رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی که هیچ مخالفی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نداشت، در دفاع از برنامههای خود بیان داشت: من چهار دوره خدمت برای خودم متصورم که شامل سربازی در دوران دفاع مقدس و بعد از آن هم حضور در کارهای سازندگی است. من در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به عنوان یک مجموعه چند رشتهای در حوزههای مختلف فعالیت داشتم. بخشی از آن به فعالیت آینده بنده برنمیگردد و برخی هم برمیگردد که توضیح خواهم داد.
وی ادامه داد: برخی در شروع دوره سازندگی باور نداشتند که طرحهای بزرگ ساخته شود. آزادراههای کشور، جادههای اصلی و همچنین خطوط ریلی توسط قرارگاه ساخته شد. در بخش دریایی، طرحهای کوچک دریایی توسط خارجیها ساخته میشد. در دوران دفاع مقدس پایگاه دریاییمان را خارجیها ساختند، اما بعد از جنگ قرارگاه و شرکتهای خصوصی همکار بندرهای بزرگ از جمله بندر بزرگ شهید رجایی را ساختند. همچنین بنادر بزرگی در منطقه عسلویه ساخته شد که در برخی زمینهها جزو بندرهای بزرگ دنیا هستند. توسعه بندر امام خمینی و ایجاد بنادر مردمی در شمال خلیج فارس توسط قرارگاه انجام گرفت. در بحث هوایی نیز آشنایی با ساخت فرودگاه و هوانوردی وجود دارد. در بحث مسکن نیز مسکنهایی در دوران قرارگاه ساخته شد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان داشت: در حوزه حمل و نقل حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر جاده وجود دارد که متاسفانه به لحاظ نگهداری شرایط مطلوبی ندارند و شما این موضوع را در حوزههای انتخابیه خود شاهد هستید. در بخش ریلی کشور که همه کشورها حمل و نقل ایمن و ارزان را تامین میکنند، متاسفانه به لحاظ بستر، ناوگان و سرعت قطارها کاهش داشتیم و حداکثر ۱۰ درصد حمل بار و مسافر توسط حمل و نقل ریلی انجام میشود و این شایسته نیست.
قاسمی خاطرنشان کرد: در بخشهای هوایی و دریایی هم مطلع هستید که وضعیت خوبی نداریم. ما برخی از فرصتها را از دست دادیم که برای بازگشت آن فرصتها تلاشهای زیادی باید انجام بگیرد و اگر تحول ایجاد نکنیم این فرصتها را هم از دست خواهیم داد. سهم GDP حمل و نقل در کشور بسیار اندک است که در برخی کشورهای همسایه ما بیش از ۵ برابر است که هرگز شرایط ژئوپلیتیکی ما را ندارند. برای حل این مشکل اگر بر روشهای گذشته تاکید کنیم، هرگز به شاخصهای مطلوب نخواهیم رسید. اگر قرار بود برسیم، رسیده بودیم. برای ایجاد تحول نیازمند اقدام شجاعانه و جهادی هستیم.
وی اضافه کرد: با بودجههای عمومی و جاری کشور حتی یک آزادراه را هم نمیتوانیم بسازیم. باید نگاهمان را عوض کنیم و به سراغ روشهای متداول دنیا برای حل مشکلات برویم. از سرمایهگذاری بخش خصوصی استفاده کنیم. بخش خصوصی داخل کشور، ایرانیان خارج از کشور و خارجیها باید پای کار بیایند و از روشهای متعدد همچون فاینانس و تهاتر برای انجام پروژههای بزرگ استفاده کنیم. حل مشکلات حمل و نقل کشور در مگاپروژهها جز با این روشها شدنی نیست. اجرای این روشها نیازمند همکاری و همدلی دولت و همچنین نمایندگان محترم مجلس است. ما باید تصمیمهای سخت بگیریم. من امیدوارم با تجربهای که در دوران گذشته دارم این کار محقق خواهد شد.
وزیر سابق نفت بیان داشت: من در دوره ای که در وزارت نفت بودم و مسئولیت داشتم و ریاست یکی از سازمانهای بزرگ اقتصادی دنیا را برعهده داشتم، با کشورهای بزرگ دنیا برای سرمایهگذاری، تهاتر و تعادل تجارت در کشور صحبت کردم. کرهجنوبی دریافت نفت ما را قطع کرده بود. روزی به کره سفر کردم. در یک روز تعطیل دو ساعت با رئیسجمهور آن کشور صحبت کردم. گفتم شما نفت ما را قطع کردید درحالی که به ما کالا میدهید. در آن جلسه تصمیم گرفته شد با یک عدد قابل قبول وصل کنند. آشنا به دیپلماسی اقتصادی هستم. با کشورهای بزرگ دنیا کار کردم و بسیاری از کشورها اعلام آمادگی کردند. آنچه را که در توان دارم خواهم گذاشت تا شرایط حمل و نقل را تغییر بدهم.
وی در خصوص بخش مسکن هم گفت: در حوزه مسکن که پاشنه آشیل کشور، دستور و خواست رئیس جمهور، همه مردم و شما نمایندگان است، متاسفانه اکنون سهم هزینه سبد خانوار در شهرها ۳۷ درصد و در کلان شهرها به بیش از ۶۰ درصد رسیده است که امنیت ملی را خدشهدار خواهد کرد. باید برای این معضل جدی کشور، همه دست به دست هم بدهیم تا این مشکل حل شود. با خدای خودم عهد بستم تا همه هستیام را به کار بگیرم و این مشکل بزرگ حل شود.
قاسمی بیان داشت: مسکن سه مولفه اساسی دارد. یکی زمین است که در برخی شهرها ۵۰ درصد هزینه مسکن مربوط به زمین است. بیش از یک میلیون هکتار زمین در کشور متعلق به دولت در شهرها و زمینهای همجوار شهرهاست که با اقدام شجاعانه شما نمایندگان در بحث جهش مسکن میتوانیم با استفاده از زمینهای دولت سهم مردم در زمین را نادیده بگیریم. موضوع دوم ساخت است. امروز مردم حتی هزینه ساخت مسکن هم ندارند. ما برای حل این مشکل راهکارهای متعددی پیشبینی کردهایم. روشهای تهاتر و تسهیلاتی که شما تصویب کردید برای کمک به سهم مسکن، کارآمد خواهد بود. در سال ۸۸ و ۸۹، ۱۷ درصد تسهیلات بانکها به سمت مسکن میرفت و در سال گذشته کمتر از ۵ درصد بود.
وی افزود: باید کمک کنیم تا با استفاده از روشهایی، برخی از کسانی که امکان پرداخت هزینه ساخت را ندارند، برای شروع نهضت ملی مسکن اقدام کنیم. ساخت مسکن یک اقدام فراوزارتخانهای است. شورای عالی مسکن باتوجه به انگیزه و خواست رئیسجمهور به راه خواهد افتاد. ساخت مسکن را به مجموعه دولت منتقل خواهیم کرد تا همه کمک کنند. من طرحهایی در این رابطه آماده کردم. سن ازدواج جوانان بالا رفته که یکی از دلایل آنان مسکن است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در خصوص محرومیتزدایی بیان داشت: من خودم از مناطق بسیار محرومم و محرومیت را میدانم. به اکثر نقاط کشور سفر کردهام و محرومیت میدانم. مردم ما حق دارند که از نداشتن راه نگران باشند. این حق آنان است. این دغدغه نمایندگان در خصوص راهها، خالصانه میگویم که دغدغه به جایی است. ۳۲ هزار کیلومتر روستایی باید ساخته شود. مردم راه ندارند برای اینکه مریضانشان را به بیمارستان برسانند. من همه وجودم و هر آنچه که از توانم برمیآید، برای این کار خواهم گذاشت. این طرحها حمایتی است و من از مجلس میخواهم و انشاالله کمک خواهید کرد تا این فقر و محرومیت را تمام کنیم و این اتفاق خواهد افتاد. آنچه امروز در کشور وجود دارد حتماً شرایطی نیست که مردم از آن راضی باشند، بلکه نگران هستند. دولت سیزدهم عدالت محور ومحرومیتزداست.
وی در جمعبندی سخنان خود گفت: حمل و نقل را با شیوههای خاص و نوین و مسکن و محرومیت را نیز حل خواهیم کرد. کاستیهای و مشکلات زیاد است، اما ظرفیتهای زیادی هم در کشور وجود دارد. در وزارتخانه حتما اصلاح ساختاری نیاز داریم. به کارگیری افراد شایسته و دستپاک از نیازهای ماست. حذف امضاهای طلایی و ایجاد ساز و کارها شدنی است. به کارگیری نخبگان کشور برای حل مشکلات و افزایش کیفیت ساخت نیز صورت خواهد گرفت.
قاسمی گفت: کیفیت ساخت مسکن پایین است. راهها و اتوبانها اصلاً خوب نیست. باید با استفاده از مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش بینان ساخت و ساز را تغییر بدهیم. تمرکززدایی در مقررات از جمله طرحهای هادی شهرها و روستاها سرعت خواهد گرفته شد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: من ضمن تشکر از همه شما نمایندگان، با توجه به دوره وزارتی که در گذشته داشتم اعتقاد دارم که با تعامل با مجلس مشکلات قابل حل است و این کار را در دستور کار قرار خواهم داد.
وی در خصوص حمایت از مسکن ایثارگران هم گفت: من حتما این موضوع را دستور کار جدی قرار خواهم داد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در پایان گفت که ۱۰ دستور کار نوشتم که در اولین روز حضور در وزارت راه و شهرسازی ابلاغ خواهم کرد که یکی از آنان ایجاد بانک زمین است.