کد خبر 1262610
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی به ارزیابی فرصت خروج آمریکا از افغانستان برای چین پرداخته است. به نظر نویسنده، چین تهدید اصلی افغانستان را بنیادگرایی می‌دانست و نه حضور آمریکا. به همین دلیل بیش از آن‌که از خروج آمریکا خرسند باشد، نگران گسترش گروه‌های اسلام‌گرا در مرز با افغانستان است.

 دولت چین از دیرباز به دنبال دستیابی به توافقی با طالبان بوده که عمدتاً بر روابط آنها با گروه‌های اویغوری متمرکز بوده است. گرچه طرفین چند دهه است که با یکدیگر تعامل دارند، ولی اکنون با استقرار طالبان، چین بیش از پیش نگران شده است.

 افغانستان از دیرباز «گورستان امپراطوری‌ها» بوده است. پس از انگلستان و شوروی، اکنون نوبت آمریکا فرارسیده و چین نمی‌خواهد مورد بعدی باشد. به همین دلیل در عین اینکه افغانستان اهمیتی ژئوپلتیک برای پروژه «یک کمربند، یک جاده» دارد، با احتیاط نسبت به ورود به این کشور می‌نگرد.

 اولویت اول چین در افغانستان، ثبات است. به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلان چین در زیرساخت‌های افغانستان موکول به شکل‌گیری مذاکرات چندجانبه میان همسایگان و تثبیت وضعیت در این کشور جنگ‌زده خواهد بود.

 گرچه نیروهای شبه‌نظامی موجود در افغانستان ارتباط تشکیلاتی با سین‌کیانگ ندارند ولی استقرار طالبان عملاً محیطی را ایجاد کرده که امکان رشد و ظهور گروه‌های اسلام‌گرا با گرایش‌های تکفیری و بنیادگرا را افزایش داده است.

به نظر می‌رسد چین فعلاً از ورود مستقیم اقتصادی برای بازسازی افغانستان اجتناب کند. پکن چشم‌انتظار پایان مذاکرات صلح و تشکیل دولت خواهد بود و احتمالاً تا اخذ ضمانت‌های امنیتی برای تکمیل کریدور اقتصادی شرق به غرب، صبر خواهد کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس