کد خبر 1262393
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
برنامه‌سازی محرمی با نوستالژی کودکی

منصور ضابطیان مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی با اشاره به استفاده از فرمول‌های مشخص در برنامه‌سازی تلویزیونی بیان کرد که این فرمول‌ها می‌تواند به خروجی‌های مشابه و شعارزده‌ای هم منتج شود.

به گزارش مشرق، منصور ضابطیان در گفتگویی درباره ویژه برنامه «بر بوی زلف یار» که از ابتدای ماه محرم روی آنتن رادیو صبا رفته است، گفت: «بر بوی زلف یار» ویژه برنامه محرمی است که من عضو کوچکی از برنامه بودم که اجرا را بر عهده داشتم و تهیه کنندگی و سردبیری با خانم زهرا قائدی است. در این برنامه مجموعه‌ای روزانه از قصه‌های کوتاه، تصنیف‌ها و نکاتی مطرح می‌شود که به حال و هوای محرم نزدیک است و علاوه بر این حال و هوای محرمی، جنبه‌های ادبی قصه‌ها و متن‌ها هم مورد ملاحظه قرار گرفت.

ضابطیان درباره قصه‌هایی که در این برنامه خوانده شد و تغییرات آنها بیان کرد: وقتی می‌خواهید قصه‌ها را برای مخاطب رادیویی بخوانید باید تغییراتی در آن‌ها بدهید که ما هم با توجه به حال و هوا و فضایی که داشتیم تغییراتی در قصه‌ها اعمال کردیم.

جذابیت پرداختن به محرم ‌های کودکی

این مجری تلویزیون با اشاره به برنامه سازی در ایام محرم و صفر عنوان کرد: ما در «رادیو هفت» هم که برنامه می‌ساختیم وقتی به محرم و صفر می‌رسیدیم با این فضای خاص همراه می‌شدیم و همان زمان هم تلاش داشتیم برنامه‌ای به خروجی برسد که مشابه آن در تلویزیون نباشد هدفمان هم این بود که به نوعی مثل خیلی از مردم ایران با این فرهنگ و این حال و هوا همراه شویم.

وی درباره برنامه ایده آل خودش در ایام محرم عنوان کرد: تلویزیون و رادیو در مناسبت‌های ملی و مذهبی رنگ آن مناسبات را می‌گیرد و از جنبه‌های مختلفی می‌توان به آن پرداخت. اگر درباره خودم و برنامه‌ای که دوست دارم در آن سهیم باشم بخواهم صحبت کنم علاقه‌ام پرداختن به همان حال و هوای ماه محرم از نوعی است که در کودکی دیده‌ایم. محرم ‌هایی که عرفی، بی‌آلایش و ساده بود و اگر قرار باشد خودم با این فضا برنامه سازی کنم سعی می‌کنم از خیلی از رنگ و لعاب هایی که در این سال‌ها به این آئین اضافه شده است پرهیز شود و برعکس آرامش مجالس روضه خوانی را داشته باشد.

این مجری و برنامه ساز درباره برنامه رادیویی «بر بوی زلف یار» نیز یادآور شد: در اینجا قصه‌هایی خوانده می‌شود که به حضور مردم در مجالس روضه خوانی و یا قصه‌ها و متونی که به محرم ‌هایی که در کودکی و زمان جنگ تجربه می‌کردیم، می‌پردازد. من آن بی‌آلایشی و زلالی محرم ‌های آن دوره را خیلی دوست دارم و اطمینان دارم مردم هم آن فضا را بیشتر دوست دارند. در این برنامه هم، نویسندگان مجموعه قصه‌هایی را تهیه کردند که به سمت چنین حال و هوایی رفته است. سارا کنعانی از جمله نویسندگانی است که برای برنامه می‌نویسد و متن‌هایی بسیار زیبا و با حال و هوای محرم به نگارش درمی‌آورد یا در برنامه اشعاری خوانده می‌شود که تشبیه‌ها و استعاره‌هایی مرتبط با این ایام دارد و ترجمه تصویری اینها می‌تواند در قالب یک برنامه تلویزیونی هم مطرح شود.

آنتن تلویزیون روی آثار نوستالژیک دایورت شد

ضابطیان درباره بازسازی و پردازش تصاویر و فیلم‌های مربوط به عزاداری‌ها و بعد استفاده از آنها در تلویزیون تصریح کرد: قطعاً در هر دورانی یک بازآفرینی روی متریال های قدیمی نیاز است برای مثال ارجاع می‌دهم به برنامه‌ای که در اواخر دهه ۸۰ می‌ساختیم؛ «نقره» که نخستین برنامه‌ای بود که به نوستالژی‌های دهه ۶۰ می‌پرداخت. در این برنامه برای پخش یک کارتون و اثر نوستالژیک ساعتها کار می‌شد که قبل و بعد آن تصویر چه پخش شود و چه دیالوگی گفته شود و چه طراحی‌ داشته باشد ولی متأسفانه بعد آن دیدیم که آنتن تلویزیون را روی آرشیو آثار قدیمی و نوستالژیک دایورت کردند.

وی اضافه کرد: این نوع بازپخش برنامه جذابیتی ندارد و باید یک بازآفرینی صورت بگیرد و برای یک برنامه تلویزیونی باید آن را به زبان جدیدی ترجمه کنید.

فرمول مشخص برنامه‌های مناسبتی آن‌ها را شبیه به هم و شعاری می‌کند

مجری و کارگردان «رادیو هفت» درباره برنامه سازی محرمی گفت: برنامه سازی در این فضا محدودیت بصری دارد خلاقیت و تنوعی که مثلاً می توانید به لحاظ بصری در نوروز انجام دهید در محرم نمی‌توان انجام داد و در عین حال برنامه سازی در این فضا همت و حوصله بیشتری می‌خواهد. مساله مناسبت‌ها خیلی مهم است گاهی فرمول‌های مشخصی در برنامه سازی مناسبتی داریم که باعث می‌شود خروجی برنامه‌ها هم شبیه هم و شعارزده شود.

ضابطیان درباره یک راهکار برای برنامه سازی های حرفه‌ای در این ایام بیان کرد: اختصاص بودجه درست به برنامه سازان درست از مهمترین کارهاست تا همه بودجه صرف خلاقیت و کار حرفه‌ای شود.

وی با تاکید بر مدیوم تلویزیون تصریح کرد: با تاکید و تکرار می‌گویم که نباید فراموش کنیم که تلویزیون وسیله‌ای سرگرمی ساز است و باید برای انتقال هر پیامی فکر کرد که چطور می‌توان مردم را سرگرم کرد. در همین فضای محرم اگر مؤلفه‌های تکراری و کلیشه را در فضای متفاوت بیاورید جذابیت ایجاد می‌کند مثلاً در یکی از سال‌هایی که «رادیو هفت» را داشتیم در ایام محرم پیرغلامان اهل بیت را به همان استودیوهای برنامه دعوت کردیم که همیشه سلبریتی ها می‌آمدند و اتفاقاً در یک استودیو شیک با نور موضعی جذاب می‌نشستند و سعی کردیم به نوعی کلیشه‌ها را بشکنیم.

این نویسنده در پایان درباره اینکه هنوز هم می‌توان در برنامه سازی محرمی خلاقیت داشت یا خیر؟ گفت: همیشه همه چیز جای کار دارد مشروط بر اینکه برنامه ساز، رسانه را بشناسد و همچنین به چیزی که عنوان می‌کند باور داشته باشد. البته برنامه سازی حرفه هنر و مهارت است و برنامه ساز حرفه‌ای باید هر برنامه را بسازد ولی وقتی به آنچه می‌سازید باور دارید تأثیر بیشتری هم می‌بینید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطن پرست DE ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
    0 0
    نوستالژي بازی کار جدیدی نیست. شما که ادعا نواوری داری چه کار کردی؟ کلا فقط مدعی هستن در مقام عمل فقط تکراری هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس