لبنان

وب‌سایت عربی با تحلیل تلاش‌های ناامیدانه سفیر آمریکا و دستیار پیشین وزیر خارجه این کشور برای حفظ آبروی باقیمانده خود در پرونده لبنان و نوشت، آنها نمی‌توانند با قدرتمند منطقه‌ای حزب الله مقابله کنند.

به گزارش مشرق، از جمله کسانی که به اظهارات اخیر «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله مبنی بر وارادت سوخت از ایران به لبنان واکنش نشان داد «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت بود که مدعی تأمین برق و گاز لبنان از طریق اردن، مصر و سوریه شد (جزئیات بیشتر).

وب‌سایت «الخنادق» لبنان، در گزارشی به همین موضوع پرداخت و نوشت، جای تعجب نیست که آمریکا در امور لبنان غرق شده و راه‌حل‌هایش برای لبنان تمام شده است. سلسله اظهارات اخیر شیا پس از سخنرانی سید حسن نصرالله درباره کشتی سوخت ایرانی نشان می‌دهد که این سیلی به دولت آمریکا و وکلای لبنانی و منطقه‌ای آن چقدر قدرتمند بوده است. کسانی که از ویتنام درس نگرفته‌اند و در افغانستان شکست خورده‌اند، نمی‌توانند با یک قدرتمند منطقه‌ای مانند حزب‌الله مقابله کنند حزب‌اللهی که نوک پیکان محوری است که بازیگری اساسی در تعیین آینده منطقه است و اخراج آمریکا از منطقه در رأس اولویت‌های آن است.

این وب‌سایت افزود، از مهم‌ترین درس‌های جنگ ویتنام که شکست دولت آمریکا در مدیریت جنگ در آن زمان را نشان داد، برآورد اشتباه از وضعیت موجود و نیز شکست مقامات آن در تعامل با شرایط بود. این همان چیزی است که در منطقه غرب آسیا و بویژه لبنان رخ داده است به همین دلیل دیده شده که دولت آمریکا در پرونده‌های پیچیده بر افراد خارج از دولت می‌کند و کارمندان دولت آمریکا تنها سخنگوی این افراد باتجربه امثال «دیوید شینکر» شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده، به توصیه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا «باربارا لیف» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک جایگزین شینکر شد اما این جایگزینی فقط به صورت اسمی اتفاق افتاده و مسؤولیت‌ها همچنان بر عهده شنکر است. به عنوان مثال پس از سخنرانی نصرالله، شنکر در مصاحبه با «اساس مدیا» مدعی شد، موضوع کشتی ایرانی تنها یک «مانور سیاسی» است و «داستانی است که فرد عاقل آن را باور نمی‌کند». این درحالی است که خانم لیف به این سخنان نصرالله هیچ واکنشی نشان نداده است.

الخنادق ادامه داد، برخی می‌گویند که اظهارات شنکر یک واکنش گذرا به اظهارات نصرالله است اما تحولات در منطقه از عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان تا اعلام عقب‌نشینی از عراق به ضوح نشان می‌دهد که دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» دیگر هیچ توجهی به منطقه غرب آسیا ندارد بلکه تمام توجهش را بر روی مقابله با چیت متمرکز کرده است. این همان چیزی است استراتژی امنیت ملی آمریکا درباره آن سخن گفته و آن را در رأس اولویت‌های خود قرار داده است.

در ادامه گزارش مذکور آمده، در ماه‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهای بسیاری درباره مشکلات بایدن به دلیل پا گذاشتن به سن منتشر شده است، وی گاهی لغزش کلامی دارد و گاهی مسیر ورود به کاخ سفید را گم می‌کند. به نظر می‌رسد این مشکل بر روی شنکر نیز تأثیر گذاشته است. وی در گفت‌وگو با اساس‌مدیا، کشتی ایرانی را داستان می‌خواند و در مصاحبه دیگری می‌گوید چالش بزرگ برای «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف، عدم استقبال از کشتی ایرانی است. بنابراین یا این مشکل بایدن به شنکر منتقل شده یا وی مبتلا به مرض دروغگویی آمریکایی است که حتی با کنار رفتن از منصب قبلی هنوز دچار آن است.

شنکر در ادامه مصاحبه می‌گوید اینکه سفیر آمریکا بلافاصله پس از سخنرانی نصرالله از تأمین گاز لبنان از طریق اردن و مصر گفته، تصادفی است. «چقدر هم تصادفی!»؛ این تأکید می‌کند که وی یا دروغگوست یا اینکه کارمندان سفارت آمریکا در لبنان در فهم سخنان نصرالله و ارائه آن به شیا تأثیر داشته‌اند.

در پایان گزارش مذکور آمده، دولت آمریکا در طی دهه‌ها، هیچ روزی به منافع ملت‌های منطقه اهمیتی نداده بلکه هم  و غم همیشگی‌اش تحقق منافع و لو به حساب تمام جهان بوده است. امروز نیز پس از اعلام سید حسن نصرالله مبنی بر دریافت کمک از ایران، بار دیگر این سفیرِ پا به سن گذاشته، با ورود کمک‌های مذکور به لبنان مخالفت می‌کند، مات و مبهوت است و نمی‌داند چگونه با این اتفاق برخورد کند و تنها از ورود گاز و سوخت از مصر و سوریه به لبنان سخن می‌گوید تا شاید بتواند آبروی باقیمانده خود و دولت آمریکا را پس از رسوایی بخرد، رسوایی که نشان داد چه کسی حقیقتا خواستار به پاخاستن لبنان است. همه اینها به خاطر برآورد اشتباه از وضعیت لبنان و شکست متحدان داخلی آمریکا در لبنان در تحقق مطالبات است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس