کد خبر 1260699
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
چند ترفند برای جبران افت تحصیلی

یک کارشناس علوم تربیتی گفت:افت تحصیلی و ضعف بنیه علمی در طی دوران آموزش مجازی موضوعی است که نظام آموزش کشور باید برای مرتفع کردن آن چاره اندیشی کند.

به گزارش مشرق، سیما میر طاهری، کارشناس علوم تربیتی و مدرس دانشگاه در مورد افت تحصیلی به وجود آمده ناشی از آموزش مجازی در طی یک سال و نیم از وجود پاندمی کرونا گفت:در سال تحصیلی جدید زمان و انرژی زیادی از نظام آموزشی کشور باید صرف جبران افت تحصیلی دانش آموزان باشد.

بیشتر بخوانید:

۵ نکته مهم برای انتخاب رشته

وی ادامه داد: پس از ابلاغ دستورالعمل‌های آموزش مجازی و پلتفرم‌های شکل گرفته برای آن کادر آموزشی، معلمان دلسوز و فرهیخته در هرجای کشور برای کمک به موضوع آموزش دانش آموزان دور مانده از حضور در مدارس و مراکز آموزشی با تمام توان و تلاش شبانه روزی خود را وقف این مهم کردند.

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که در همان آموزش حضوری و چهره به چهره نیز گاها فرآیند آموزش با توجه به دلایل متعدد ساختاری، و ویژگی‌های روانی دانش آموان، مربیان و معلمان و دلایل دیگر به طور کامل محقق نمیشد. اما در شیوه آموزش مجازی به دلایلی، چون عدم ارتباط چهره به چهره، کسالت و دلزدگی دانش آموزان از شیوه‌های مجازی و عدم کنترل و نظارت بر فرآیند آموزش چالش‌های زیادی در حوزه یادگیری حکمفرما شد.

بیشتر بخوانید:

بازگشت دانش‌آموزان به مدارس با ۲ بحران جدی

وی گفت: در آموزش مجازی کنترلی که باید و پایش مستمری که با آموزش حضوری ممکن بود محقق نشد، از این رو دانش آموزان با توجه به اینکه یک نوع رهایی را تجربه کردند احساس مسئولیت ویژه‌ای نیز برای پاسخگویی در خود احساس نمی‌کردند.

بیشتر بخوانید:

ضعف عملکرد دانش‌آموزان در دروس ریاضی و علوم

میرطاهری با اشاره به اینکه آزمون‌های مجازی نیز روش پایش و سنجش مناسبی نبود گفت: در شرایط پاندمی امکان برگزاری آزمون‌های کتبی و شفاهی به صورتی که باید وجود نداشت، اگرچه که گاهی عدم صداقت و موضوع تقلب در آزمون‌های مجازی مشکل ساز بود، اما در شرایط پاندمی بسیاری از معلمان معتقد بودند که چاره‌ای جز اعتماد وجود نداشت، اما همین امر افت تحصیلی فزاینده‌ای را در سال‌های بعد بر نظام آموزشی کشور تحمیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: در همین آزمون‌های حضوری نهایی پایه‌های نهم و دوازدهم مشاهده کردیم که خیلی از این دانش آموزان اذعان داشتند که در طول سال آنچه که باید را نیاموخته اند و آمادگی لازم برای امتحانات نهایی حضوری ندارند، این معضل در نمرات و نتایج پایانی این امتحانات هویدا بود.

این کارشناس در مورد تاثیرات افت تحصیلی دانش آموزان برای سال‌های آینده گفت: معضل بزرگی که آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید با آن مواجه است افت تحصیلی دانش آموزان در طی یک سال و نیم آموزش مجازی و معضلات حاصل از آن است جدا از دانش آموزان ترک تحصیل کرده در این زمان که خود جای تامل و بررسی دارد، افت تحصیلی و ضعف بنیه علمی موضوعی است که نظام آموزش کشور باید برای مرتفع کردن آن در زمان باقی مانده به سال تحصیلی جدید برای آن چاره اندیشی کند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    4 0
    نگردید، هیچ ترفندی وجود نداشت!
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 1
    کدام افت تحصیلی؟ جامعه آماری این تحقیق کجاست ؟ این کارشناس وقتی مدارس تعطیل است چطور توانسته به این جامعه آماری دست پیدا کند ؟ مشکل اصلی ما در آموزش و پرورش همین خود کارشناس پنداران بی سواد است . جان کلام را به شما بگویم ایشان قطعا خودش غیرانتفاعی دارد که درآمدش کم شده . البته من نمی گویم که افت تحصیلی اتفاق نیافتاده یا افتاده ولی این تحقیق ایشان سو گیری دارد .
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    بهترین راهکار پیش مطالعه هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس